کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سیل و بارندگی، متهم اصلی گرانی شدید پیاز


کد خبر : ۱۰۴۶۵۴سه شنبه، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵:۲۸۳۹۷۰ بازدید

بعد از افزایش قیمت پیاز که از آذرماه آغاز و تا دی ماه ادامه داشت، مجدداً چند روزی است که این محصول با رشد قیمت مواجه شده است و با ارقامی از ...
سیل و بارندگی، متهم اصلی گرانی شدید پیازسیل و بارندگی، متهم اصلی گرانی شدید پیاز

بعد از افزایش قیمت پیاز که از آذرماه آغاز و تا دی ماه ادامه داشت، مجدداً چند روزی است که این محصول با رشد قیمت مواجه شده است و با ارقامی از 30 تا 35 هزار تومان به فروش می‌رسد. کمبود عرضه و بارندگی‌های سیل آسای اخیر را عامل اصلی در گرانی پیاز عنوان می‌کنند، درحالی که در موج گرانی قبل صادرات روزانه 2 هزار تن پیاز به عراق و پاکستان، علت اصلی روند صعودی قیمت پیاز قلمداد می‌شد.

مرکز آمار ایران هم در گزارش جدید خود با انتشار متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور طی دی‌ماه، بیشترین افزایش قیمت در سبزیجات و میوه جات را نسبت به ماه قبل مربوط به «پیاز» با 43.9 درصد عنوان کرده است. همچنین طبق اعلام این مرکز تغییر قیمت کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور در آذرماه امسال نشان می‌دهد، پیاز با رشد ۲۵.۴ درصدی طی یک ماه بیشترین میزان افزایش قیمت را داشته است.

قیمت پیاز که تا قبل از گرانی‌های اخیر بر اساس مرغوبیت بین ۷ تا ۱۱ هزار تومان در خرده‌فروشی‌های سطح شهر متغیر بود به‌یک‌باره جهشی دو تا سه برابری پیدا کرد و به مرز 40 هزار تومان هم رسید. همین موضوع باعث شد دولت عوارض صادراتی این محصول را تا 100 درصد افزایش دهد تا تداوم صادرات به گرانی بیشتر دامن نزند.

 گرانی پیاز تا 2 هفته آینده ادامه دارد

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و تره بار در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به گرانی مجدد پیاز گفت: به طور معمول پیاز در این ایام سال از استان‌های بندرعباس، جیرفت و بوشهر به بازار ارسال می‌شود اما اکنون تعادل عرضه به علت بارندگی‌های اخیر و سیل آسا که منجر به بروز سیل در این استان‌ها شد، از بین رفته است.

وی اضافه کرد: تولید پیاز و سبزیجات در این ایام سال متفاوت از فصل تابستان است بنابراین با ورود پیاز از استان‌های جنوبی از افزایش قیمت‌ها کاسته می‌شد اما خسارتی که بارندگی‌های اخیر که از جنوب غربی کشور آغاز و تا سیستان و بلوچستان رسید، باعث شد بخشی از پیازهای کاشته شده از بین بروند. ضمن اینکه پیازهای انباری در حجم بالایی نیستند تا بتوانند نیاز بازار را پوشش دهند.

کارگر با اشاره به ممنوعیت صادرات پیاز افزود: جلوی صادرات پیاز هم گرفته شده است درحالی که در گذشته صادرات به کشورهای عراق و پاکستان انجام می‌گرفت.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران تصریح کرد: چنانچه وضعیت جوی کشور مناسب باشد، پیازهای کشت شده در جنوب کشور تا 2 هفته آینده به بازار می‌رسند و طی این چند روز شاهد گرانی پیاز خواهیم بود.

احتکار؛ عامل مهم گرانی پیاز

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان، یکی از دلایل گرانی پیاز را احتکار این محصول عنوان کرد و به «ایران» گفت: در حدود 50 هزار تن از پیازهای تولید شده در استان‌های زنجان، اصفهان، بجنورد و کرمانشاه توسط دلالان دپو شده است تا به امید گران شدن به صورت قطره چکانی به بازار تزریق شوند. این افراد قبلاً پیازها را خریداری کرده و انبار نموده‌اند.

دارایی نژاد ادامه داد: کشاورزان محصول خود را برداشت می‌کنند و امکان نگهداری آن را در حجم بالا ندارند بنابراین تعزیرات باید به موضوع احتکار پیازها ورود کند. باید تا 2 هفته آینده که پیازهای بندرعباس به بازارها برسند، در انبارها باز شوند درغیر این صورت پیاز در میدان مرکزی به 30 هزار تومان هم خواهد رسید.

رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به کمبود پیاز در بازار افزود: روزانه 3 هزار تن پیاز به میدان می‌رسید اما امروز فقط 200 تن پیاز در میدان توزیع شد. قیمت پیاز زرد و سفید در میدان مرکزی میوه تره بار امروز 25 هزار و پیاز قرمز 28 هزار تومان بود که با 35 درصد اضافه در خرده فروشی‌ها با قیمت 35 هزار تومان فروخته می‌شود.

دارایی‌نژاد تأکید کرد: دولت باید تمهیدات لازم را روی سه محصول سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی اعمال کند. سیب زمینی اکنون با قیمت 8 تا 13 هزار تومان به فروش می‌رسد. گوجه فرنگی هم بعد از بارندگی‌های اخیر با واردات روبه‌رو شده است ولی برای عرضه پیاز همچنان دچار مشکل هستیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها