کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عرضه نامحدود گوشت در سراسر کشور


کد خبر : ۱۰۴۵۱۹شنبه، ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴:۵۲۲۱۶۱۴ بازدید

نرخ این روزهای گوشت قرمز و مرغ دو مسیر متفاوت را طی می‌کنند؛ اولی هفته‌هاست که به‌طور مستمر در حال افزایش است اما گوشت مرغ طی ...
عرضه نامحدود گوشت در سراسر کشورعرضه نامحدود گوشت در سراسر کشور

نرخ این روزهای گوشت قرمز و مرغ دو مسیر متفاوت را طی می‌کنند؛ اولی هفته‌هاست که به‌طور مستمر در حال افزایش است اما گوشت مرغ طی هفته‌های گذشته کمتر از نرخ مصوب در حال فروش است. اکنون هر کیلوگرم مرغ عمده در میدان بهمن با نرخ ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان و در سطح خرده‌فروشی‌های سطح شهر با قیمت حدود 55 تا 57 هزار تومان عرضه می‌شود، درحالی‌که قیمت مرغ مصوب 63 هزار تومان تعیین شده است.

از مهمترین دلایل کاهش قیمت مرغ افزایش میزان تولید است و همین امر موجب ادامه روند کاهش قیمت مرغ گرم شده است. این در حالی است که این کاهش قیمت بهترین فرصت برای ذخیره‌سازی است. طبق اعلام جبرئیل برادری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، ذخیره مرغ و گوشت قرمز به اندازه کافی در استان تهران انجام گرفته است و با توجه به روزهای پایانی سال و ماه مبارک رمضان ذخایر گوشت و مرغ تا آخر سال به میزان لازم تأمین شده است و مشکلی در این خصوص نیست.

عرضه مرغ گرم کمتر از نرخ مصوب

با توجه به مازاد عرضه، قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان و مرغ گرم ۵۵ تا ۵۷ هزار تومان است که کماکان ۶ تا ۸ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود. برآوردها حاکی از آن است که در بهمن امسال بیش از ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌گیرد که این میزان نیاز بازار شب عید و ماه رمضان را به‌طور کامل تأمین‌ می‌کند.

حبیب اسدالله‌نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی نیاز جوجه‌ریزی ماهانه در ایام عادی سال را ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: بنابر آمار سامانه سماصط در دی ماه ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفت که این میزان بیش از نیاز داخل است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با تأکید بر صادرات مازاد تولید مرغ گفت: اگر اجبار رفع تعهدات ارزی حذف شود، امکان صادرات به بازارهای هدف وجود دارد، در غیر این صورت به سبب عدم همخوانی با بازارهای جهانی و رقابت با رقبا، صادرکنندگان ‌تمایلی ندارند.

به گفته اسدالله‌نژاد، با واگذاری امور تنظیم بازار به اتحادیه قرار بود جمع‌آوری مرغ مازاد واگذار شود که هنوز این موضوع قطعی نشده است و در حال رایزنی برای ابلاغ این دستورالعمل در راستای حمایت از حقوق مرغداران‌ هستیم.

بنابر آمار تاکنون حدود ۳ هزارتن مرغ مازاد از سطح بازار جمع‌آوری شده است که در صورت ابلاغ دستورالعمل و جمع‌آوری مازاد از سطح بازار، نرخ مصوب مرغ اعمال می‌شود و بازار به ثبات می‌رسد.

آغاز فروش گوشت گرم داخلی در میادین تره‌بار تهران

گوشت گوساله و گوسفندی گرم از روز پنجشنبه 6 بهمن ماه در میادین میوه و تره‌بار توزیع شده است که البته شامل گوشت وارداتی نمی‌شود. طبق اعلام مقدسی‌زاده مدیر بهره‌برداری سازمان تره‌بار تهران روز پنجشنبه 16 تن گوشت گوساله گرم و 6 تن گوشت گوسفند داخلی به بازار توزیع شده است که با توجه به ظرفیت سازمان در میادین 22 گانه و در 196 مرکز در حال توزیع است.

گوشت‌های توزیع شده بر اساس نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار با نرخ‌های ران گوساله 244 هزار، ران گوسفندی 286 هزار تومان و سردست گوساله 239 هزار تومان فروخته می‌شود. نیاز روزانه مردم به گوشت قرمز 103 تن است که با ورودی 22 تن در روز پنجشنبه در میادین میوه و تره‌بار و تقاضای شهروندان نیاز به توزیع بیشتر گوشت وجود دارد و استمرار این اقدام نیازمند کمک وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

اتحادیه‌های تولیدی گوشت قرمز سبک و سنگین برای ارسال دام زنده برای کشتار مشارکت خود را اعلام کرده‌اند و برای تأمین گوشت قرمز گرم نیز با کمک تشکل‌ها و بخش خصوصی، کشتار روز را افزایش داده‌اند.

توزیع بیش از 2 هزار تن گوشت قرمز منجمد

گوشت قرمز منجمد در استان تهران نیز به‌طور گسترده و با قیمت مصوب از دی ماه در حال توزیع است و با توجه به ذخیره‌سازی کافی در انبارها این عرضه استمرار خواهد داشت. بر اساس اقدامات انجام گرفته تاکنون دو هزار و ۱۲۰ تن گوشت قرمز منجمد از طریق سامانه هوشمند در غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اصناف توزیع شده است و وزارت جهاد کشاورزی نیز برای کنترل بازار گوشت قرمز اقدام به تشدید نظارت‌ توسط بازرسان خود کرده است. وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر سهولت دسترسی شهروندان برای تهیه این کالای پروتئینی و باتوجه به گستردگی عرضه اعلام نموده است در انبارهای ذخیره‌سازی، گوشت قرمز به اندازه کافی موجود است و به هر میزان که بازار کشش داشته باشد، آمادگی عرضه وجود دارد.

واردات گوشت قرمز گرم یکی دیگر از راهکارهای دولت برای تعدیل قیمت گوشت بوده است که از مبادی کشورهای روسیه، مغولستان، ارمنستان و رومانی انجام گرفته است. واردات گوشت گرم تا زمانی که بازار قیمت‌ها متعادل شود، ادامه‌دار خواهد بود و انتظار می‌رود قیمت گوشت قرمز در بازار به کمتر از 200 هزار یا محدوده 200 هزار تومان برسد.

شهیاد آبنار، مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص وضعیت گوشت قرمز در کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی از سه منبع توزیع انبوه گوشت قرمز در سراسر کشور را آغاز کرده است.

وی افزود: طی چند روز اخیر مقدمات و فرآیند توزیع گوشت گرم وارداتی با هماهنگی مراجع بهداشتی و نظارتی از جمله سازمان دامپزشکی صورت گرفته و از روز سه‌شنبه هفته قبل گوشت گرم وارداتی در بازار برای کاسته شدن از قیمت این کالای اساسی آغاز شده است.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی اظهار کرد: واردات 150 تن گوشت گرم و توزیع آن در بازار شروع شده و تا پایان اردیبهشت با واردات روزانه 100 تا 150 تن از این کالای اساسی، فرایند توزیع و عرضه در بازار برای کاسته شدن از قیمت گوشت گرم ادامه دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها