کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چگونگی افتتاح حساب وکالتی برای شرکت در طرح فروش ایران خودرو


کد خبر : ۱۰۴۴۶۸چهارشنبه، ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸:۴۹۱۳۹۶۳ بازدید

شرکت خودرو‌سازی ایران‌خودرو اعلام کرد اجرای محدودیت تعریف حساب وکالتی به عنوان پیش‌شرط ثبت‌نام از بزرگترین طرح پیش فروش ایران‌خودرو که قرار ...
چگونگی افتتاح حساب وکالتی برای شرکت در طرح فروش ایران خودروچگونگی افتتاح حساب وکالتی برای شرکت در طرح فروش ایران خودرو

شرکت خودرو‌سازی ایران‌خودرو اعلام کرد اجرای محدودیت تعریف حساب وکالتی به عنوان پیش‌شرط ثبت‌نام از بزرگترین طرح پیش فروش ایران‌خودرو که قرار است همزمان با فرارسیدن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شود، اجرایی می‌شود. پس داشتن حساب وکالتی دیگر جزو الزامات است،‌ یعنی از این به بعد چه برای خرید خودرو و کالا از بورس و چه برای شرکت در قرعه کشی یا ثبت نام خودرو پیش فروش باید حساب وکالتی داشته باشید. اگر حساب وکالتی دارید که هیچ اگر هنوز حسابتان را افتتاح نکرده‌اید باید این روند را طی کنید تا یک حساب وکالتی به نام شما ثبت شود.

اول از همه باید به یکی از بانک‌هایی که از طرف سایپا و ایران خودرو معرفی شده مراجعه کنید. فعلا شرکت سایپا بانک‌هاي تجارت، ملي، صادرات، ملت، رفاه و اقتصاد نوين را معرفی کرده است.

اگر در يکي از بانک‌هاي معرفی شده شماره حساب کوتاه مدت داشته باشید روند افتتاح حساب وکالتی به این شکل است که از کارمند بانک درخواست می‌کنید همان حساب قدیمی شما را وکالتی کند. به گفته رئیس یکی از شعبه‌های بانک ملت این روند خیلی ساده و سریع انجام می‌شود و قرار نیست کار پیچیده‌ای شکل بگیرد، فقط یک کد است که از طرف بانک تعریف شده، کارمند بانک آن کد را وارد و حساب کوتاه مدت به وکالتی تغییر می‌کند.

اگر در این بانک‌های معرفی شده حساب بانکی ندارید اول باید به بانک مراجعه و یک حساب سپرده کوتاه مدت افتتاح کنید. مدارک مورد نیاز نیز همراه داشتن کارت ملی،‌شناسنامه و مستندات شغلی است. مثلا اگر کارمند شرکتی هستید معرفی نامه از شرکت داشته باشید یا اگر مغازه‌دار هستید جواز صنفی یا اگر راننده تاکسی هستید کارت تاکسیرانی و … را همراه داشته باشید.

البته بعضی از بانک‌ها اجاره نامه یا سند خانه هم می‌خواهند که گویا اگر همراه نداشته باشید با داشتن کدپستی محل سکونت مشکل حل می‌شود. زمان افتتاح حساب جدید طولانی نیست و اگر مشکلی در مدارک شناسایی و لینک به ثبت احوال وجود نداشته باشد در چند دقیقه حساب جدید افتتاح می‌شود. بعد از اینکه حساب جدید باز کردید از کارمند بانک می‌خواهید که این حساب را برای شما وکالتی کند.

کسانی که در بانک ملی و بانک تجارت حساب کوتاه مدت دارند می‌توانند به صورت اینترنتی برای وکالتی کردن حسابشان اقدام کنند. این متقاضیان برای تعریف حساب وکالتی می‌توانند به دو سایت car.farava.irو firoozeh.bmi.ir/signin مراجعه و حسابشان را به صورت اینترنتی وکالتی کنند.

‌شاید سوال شما هم باشد

متقاضیان افتتاح حساب وکالتی در این روزها با ابهامات زیادی روبه‌رو هستند. به همین دلیل سوال‌های زیادی برای متقاضیان مطرح می‌شود، ما به کمک رئیس یکی از شعبه‌های بانک ملت به این سوال‌ها جواب داده‌ایم.

به‌حساب وکالتی سود تعلق می‌گیرد، این سود چطور محاسبه می‌شود؟
حساب وکالتی همان حساب کوتاه مدت است. همان سودی که به سپرده کوتاه مدت تعلق می‌گیرد برای این حساب نیز واریز می‌شود.

در قرعه‌کشی خودرو حساب وکالتی چه مدت مسدود می‌شود؟
فقط حساب کسانی که برنده هستند و قرار است از حساب آنها وجه خودرو برداشته شود مسدود می‌شود و تا زمانی که وجه خودرو مورد نظر از طرف بانک برای شرکت خودروساز واریز شود این وجه مسدود می‌ماند. اما از حساب مشتریانی که برنده نشده‌اند هیچ مبلغی برداشت نمی‌شود و می‌توانند ظرف ۲۴ ساعت مبلغ موجود حساب خود را جابه‌جا کنند. زمان برداشت وجه از حساب فرد برنده نیز دست شرکت خودروساز است و به گفته این رئيس بانک بیشتر از یک یا دو روز کاری طول نمی‌کشد.

در حساب وکالتی فقط رقم مورد نیاز برای خرید خودرو مسدود می‌شود یا کل موجودی حساب؟
فقط رقم مورد نیاز از طرف بانک بلوکه می‌شود و بعد از درخواست خودروساز بانک این رقم را به حساب شرکت واریز می‌کند. مشتری برای برداشت بقیه پول موجود در حساب نیز هیچ مشکلی ندارد.

آیا کسانی که چک برگشتی دارند می‌توانند حساب وکالتی داشته باشند؟
در حال حاضر کسانی که چک برگشتی دارند و به اصطلاح حسابشان خراب است نمی‌توانند حساب وکالتی داشته باشند.

کسانی که می‌خواهند برای خرید کالا از بورس حساب وکالتی داشته باشند به چه بانک‌هایی باید مراجعه کنند؟
بورس کالای ایران ۱۰ بانک را که شامل بانک ملت، ملی ایران، صنعت و معدن، سامان، اقتصاد نوین، کشاورزی، توسعه صادرات، شهر، پارسیان و رفاه کارگران می‌شود، برای افتتاح حساب وکالتی معرفی کرده است. متقاضیان باید شماره حساب وکالتی خود را در سامانه خرید آنلاین بورس کالا وارد کنند.

برای این کار باید به سایت ebgo.ir یا سامانه مخصوص کارگزاری مراجعه و روی گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی» کلیک کنيد. پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور سامانه کارگزاری‌، بیشتر راه را رفته‌اید و باید منتظر اعلامیه عرضه خودرو در بورس کالا باشید. اعلامیه هر عرضه از چند روز قبل روی سایت بورس کالا اعلام می‌شود و خریداران، تا روز قبل عرضه فرصت دارند حساب وکالتی خود را به اندازه قیمت پایه شارژ کنند.

در خرید خودور از بورس پول چقدر مسدود می‌ماند؟
اگر معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می‌شود، اما اگر کالایی خریدید باید ثبت کنید تا کارگزاری پول را از حسابتان بردارد، یعنی اگر هم بخواهید نمی‌توانید پولی برداشت کنید چون اندازه قیمت پایه عرضه معرفی شده یا کالای خریداری شده،‌حسابتان مسدود می‌شود.

انصراف خرید خودرو از بورس جریمه دارد؟
اگر فردی در بورس کالا به‌عنوان برنده معرفی شود و نتواند باقی‌مانده پول را در موعد مقرر واریز کند یا به هردلیلی انصراف بدهد، محکوم به پرداخت جریمه‌ای است که خودکار از روی حساب وکالتی او کسر می‌شود. یعنی باید پنج درصد ارزش کل معامله را به‌عنوان هزینه فسخ به‌علاوه نیم درصد هزینه کارمزد دو سر معامله که در مجموع ۵.۵ درصد ارزش کل معامله می‌شود را پرداخت کند. فرد برنده نیز سه روز کاری فرصت دارد تا باقی‌مانده رقم خرید را به حساب وکالتی واریز کند.

اگر وجه در موعد مقرر تکمیل نشود به ازای هر روز تاخیر (از روز چهارم) به میزان ۲۵ صدم درصد ارزش کل معامله برای آن‌ها به عنوان جریمه محاسبه می‌شود. همچنین اگر فرد برنده بعد از پایان روز ششم نتواند وجه مورد نظر را تکمیل کند، معامله فسخ و میزان ۵.۵ درصد ارزش کل معامله به‌عنوان جریمه از حساب وکالتی او کسر می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها