دبیر انجمن کشتیرانی ایران اظهار داشت: اینکه گفته میشود از 136 فروند کشتی نفتکش ایرانی سلب پرچم شده واقعیت ندارد و آن را قویا تکذیب میکنیم. اکثر قریب به اتفاق کشتیهای متعلق به ایران یا تحت مالکیت کشورمان، تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران هستند و توسط کرو و خدمه حاذق ایرانی مدیریت میشوند.
مسعود پلمه در گفتوگو با ایلنا درباره سلب پرچم پاناما از 136 فروند نفتکش ایرانی و تبعات این اقدام برای کشتیها ایرانی اظهار داشت: در ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشیم که یک کشتی چرا باید تحت پرچم یک کشور باشد و با حذف آن پرچم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تمام کشتیها نزد سازمان بینالمللی دریانوردی موسوم به IMO ثبت میشوند و IMO NUMBER دریافت میکنند و همچنین برای کنترل و نظارت فعالیتهای دریانوردی باید تحت پرچم یک کشور باشند. از آنجایی که کشورهایی مانند پاناما، یونان، قبرس و ... که از تسهیلات مالیاتی و مالی ویژه برای ثبت کشتیها برخوردار هستند معمولا غالب مالکان کشتی را ترغیب میکنند علیرغم اینکه در آن کشورها هیچ عقبه تجاری یا اقتصادی ندارند کشتی خود را در آن کشورها ثبت کنند.
وی ادامه داد: کشتی که در پاناما به ثبت میرسد و تحت پرچم کشور پاناما قرار میگیرد، پایینترین رقم مالیاتی ممکن را به این کشور برای فعالیتهای خودش پرداخت میکند. از این رو اگر پاناما پرچم خود را از یک کشتی حذف کند، به این مفهوم نیست که آن کشتی قابلیت دریانوردی را از دست میدهد. بلکه با ثبت در سایر کشورها میتواند از فعالیتهای مبتنی بر نظارت IMO برخوردار باشد.
دبیر انجمن کشتیرانی ایران تاکید کرد: همانطور که امکان ثبت یک کشتی در کشور پاناما وجود دارد امکان ثبت آن در کشور دیگر هم وجود دارد و پس از ثبت در آن کشور، کشتی به فعالیت تجاری خودش ادامه و استمرار دهد.
پلمه با تکذیب سلب پرچم پاناما از این تعداد کشتی گفت: اینکه گفته میشود 136 فروند کشتی نفتکش ایرانی سلب پرچم شده واقعیت ندارد و آن را قویا تکذیب میکنیم. اکثر قریب به اتفاق کشتیهای متعلق به ایران یا تحت مالکیت ایرانی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران هستند و توسط کرو و خدمه حاذق ایرانی مدیریت میشوند. این یک امر طبیعی است که در فعالیتهای دریایی بینالمللی امکان استفاده از پرچم سایر کشورها وجود دارد بنابراین شناورهای ما نیز از این مزیت بهره جسته هر چند که تعداد اندکی از شناورهای بخش خصوصی ایرانی در این کشور به ثبت رسیدهاند و ثبت این تعداد کشتی تاثیری به مفهوم اخص کلمه که مانع بر دریانوردی یا فعالیتهای تجاری دریایی ناوگان متعلق به جمهوری اسلامی ایران شود، نخواهد داشت.
وی افزود: سلب این تعداد کشتی از پرچم پاناما از لحاظ عددی را تکذیب میکنیم و اساسا یک چنین حجمی از کشتی هایی متعلق به ایران در پاناما به ثبت نرسیده است.
دبیر انجمن کشتیرانی ایران تاکید کرد: کشتیهای ایرانی هیچ محدودیتی برای ثبت در سایر کشورها ندارند.
پلمه در پاسخ به این سوال که فعالیت کشتی تحت پرچم پاناما به دور زدن تحریمها کمکی میکرد که با حذف آن با مشکلات تحریمی مواجه باشیم، اظهار داشت: به آن مفهموم که تصور شود اگر یک کشتی تحت پرچم ایران باشد نمیتواند به دلیل تحریمها فعالیت کند و اگر ثبت کشوری مانند پاناما باشد و در شرایط تحریمی میتواند با پرچم این کشور فعالیت داشته باشد، چنین چیزی مصداق پیدا نمیکند و عمومیت ندارد. فقط مباحث سهولت در فرایندهای اداری و مالی مطرح میشود که افراد سعی میکنند از این تسهیلات بهره ببرند. برای مثال اگر کشتی نیازمند تسهیلات بانکی از یک کشور ثالث باشد طبیعتا اگر تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران باشد به دلیل تحریمها سختتر می تواند این تسهیلات را دریافت کند یا دچار چالش می شود.
وی در پاسخ سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا در ثبت کشتیها تحت پرچم کشور دیگری مالکیت ایرانی آن آشکار و احراز میشود، گفت: به طور قطع اگر بخواهیم پرچم هر کشوری را ابتیاع کنیم ابتدا باید مالکیت و هویت مدیران آن شرکت که ادعای مالکیت آن کشتی را دارند، افشا شود و به طور قطع وقتی این اطلاعات منتشر شود مالکیت ایرانی این کشتی اعلام خواهد شد و اطلاعاتی نیستند که قابل دسترس نباشند و موضوعی نیست که با کشف این اطلاعات مشکلات را افزایش دهد.
دبیر انجمن کشتیرانی ایران درباره جایگزینی پاناما برای کشتیهای ایرانی ادامه داد: هنوز گزارش دقیقی از میزان و تعداد کشتیهایی که مدعی هستند تحت پرچم شدند و این ادعا واقعی باشد نداریم کما اینکه تاکید به تکذیب سلب پرچم پاناما از 136 فروند کشتی ایرانی داریم و اینکه این تعداد کشتی با مالکیت ایرانی تحت پرچم پاناما باشند صحت ندارد.
پلمه گفت: این جریان تنها وقفهای که میتواند در فرایند تجاری کشتیها ایجاد کنند، تنها مدت روز کمتر از انگشتان یک دست برای ثبت این کشتیها در سایر کشورها خواهد بود و البته به دولت پاناما توصیه میکنیم از اقدامات ضد تجاری که میتواند حیث حرفهای و اعتباری آن کشور را تحت تاثیر قرار دهد اجتناب کند، بر اساس تمامی کنوانسیون های ناظر بر فعالیتهای دریایی و مطابق با مفاد تعهدی کشورهای عضو سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، از ایجاد هرگونه محدودیت در امور کشتیرانی تجاری و رفتار تبعیضآمیز باید خودداری شود.