کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال واردات بنزین برای ایام نوروز


کد خبر : ۱۰۴۳۲۹یکشنبه، ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲:۴۹۲۹۵۳ بازدید

زیار گفت: حداکثر توان تولید و ذخیره سازی بنزین در حال انجام بوده و در صورتی که ذخیره سازی وجود نداشته باشد، با کمبود بنزین مواجه شده و ...
احتمال واردات بنزین برای ایام نوروز احتمال واردات بنزین برای ایام نوروز

زیار گفت: حداکثر توان تولید و ذخیره سازی بنزین در حال انجام بوده و در صورتی که ذخیره سازی وجود نداشته باشد، با کمبود بنزین مواجه شده و در ایام نوروز نیاز به واردات داریم.

با قطعی برخی از جایگاه‌های سوخت CNG گمانه زنی‌هایی مبنی بر واردات بنزین در ایام نوروز وجود دارد، علی زیار، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رابطه با این موضوع به مهر گفت: اکنون صادرات بنزین به صورت جدی وجود ندارد، زیرا افزایش ۲۱ دردصدی مصرف را پیش رو داریم در صورتی که چنین افزایش مصرفی وجود نداشت می‌توانستیم نیمی از این سوخت را صادر کرده ایم و ارزش افزوده داشته باشیم.

زیار ادامه داد: میانگین تولید بنزین در کشور بین ۱۰۷ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است اما این عدد متناسب با اورهال شدن پالایشگاه‌ها متغییر است، به عنوان مثال ستاره خلیج فارس در ماه آینده اورهال می‌شود که این موضوع باعث کاهش تولید روزانه می‌شود که ممکن است این عدد به ۹۸ میلیون لیتر در روز برسد.

وی اضافه کرد: هر ساله در نیمه دوم کاهش مصرف بنزین را داشتیم اما متأسفانه در سال جاری با افزایش مصرف بنزین روبرو شده ایم به طوری که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۱ درصدی را نسبت به گذشته داشته ایم به طوری که از مصرف ۸۴ میلیون لیتر به ۱۰۴ میلیون لیتر در روز رسیده است.

این مقام مسئول با انتقاد از افزایش مصرف بنزین در فصل سرد سال اضافه کرد: معمولاً رشد مصرف بنزین باید ۵ تا ۸ درصد باشد که ما علت آن را کرونا می‌دانیم که با یک حساب سر انگشتی متوجه می‌شویم ۸ درصد یعنی ۸ میلیون لیتر معادل ۲۵۰ هزار بشکه یعنی ۱۰ میلیارد دلار که امکان سرمایه گذاری نیز وجود داشت.

زیار در پاسخ به این سوال مهر که آیا در احتمال واردات بنزین در ایام نوروز وجود دارد، گفت: درصورتی که ذخایر ما به حد قابل قبولی برسد دیگر نیازی به واردات نداریم.

وی با اشاره به اینکه مصرف بنزین در ایام نوروز افزایش پیدا می‌کند خاطر نشان کرد: اکنون مصرف روزانه ما ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است در صورتی که در ایام نوروز این عدد به ۱۲۶ میلیون لیتر می‌رسد و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که این مصرف در سال جاری به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز نیز برسد تا بتوانیم ایام نوروز را سپری کنیم که تنها در صورت ذخیره سازی امکان پذیر خواهد بود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در خاتمه یاد آور شد: اکنون با تمام توان و حداکثر توان تولید و ذخیره سازی در حال انجام است اما در صورتی که ذخیره سازی وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد با کمبود بنزین مواجه می‌شویم و در این صورت باید برای ایام نوروز بنزین خریداری کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها