کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تازه‌ترين واكنش‌ها به فرایند توافق


کد خبر : ۱۰۴۳۲چهارشنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱:۳۶۶۹۱۸ بازدید

مطمئنا در ميان مكان‌ها و سخنراني‌هاي مختلف و درحال جريان، دور جديد مذاكرات دوگانه ظريف – كري در مونترو سوييس مهم‌ترين آنها به‌شمار مي‌رود.

مطمئنا در ميان مكان‌ها و سخنراني‌هاي مختلف و درحال جريان، دور جديد مذاكرات دوگانه ظريف – كري در مونترو سوييس مهم‌ترين آنها به‌شمار مي‌رود.

درحال حاضر مسايل و تحولات بين‌المللي مهم و مختلفي ازجمله بحران اوكراين، بحران داعش در سوريه و عراق، تحولات امنيتي در شمال آفريقا و... در جريان است اما مي‌توان گفت براي چندمين بار طي 20ماه اخير يك‌بار ديگر پرونده هسته‌يي ايران در كانون ديپلماسي و توجه رسانه‌هاي بين‌المللي قرار گرفته به نحوي كه به‌طور همزمان چندين رييس دولت، وزير امورخارجه و ده‌ها ديپلمات و تحليلگر مختلف درخصوص آن طي 48ساعت اخير اظهارنظر كرده يا دست به سفرهاي ديپلماتيك و كنفرانس‌هاي مختلف زده‌اند كه در گزارش پيش رو به مهم‌ترين آنها اشاره خواهد شد:
 

gm9krlddq4livmqu58ak.jpg


 دوگانه ظريف – كري در مونترو سوييس

مطمئنا در ميان مكان‌ها و سخنراني‌هاي مختلف و درحال جريان، دور جديد مذاكرات دوگانه ظريف – كري در مونتروي سوييس مهم‌ترين آنها به شمار مي‌رود. اين دو مقام بلندپايه ايراني – امريكايي طي هفته‌هاي اخير بارها با يكديگر مذاكره داشته‌اند و در آخرين آنها افراد جديدي در بخش فني و نيز سياسي به آنها اضافه شدند تا نشان دهند مذاكرات به مرحله حساس خود رسيده است. در همين زمينه محمدجواد ظريف گفته است: «جمهورى اسلامى ايران با صداقت وارد مذاكره شده و تا دستيابى به حقوق هسته‌يي مردم ايران به اين مذاكرات ادامه خواهد داد.» ظريف پيش از ديدارش با كري هم در گفت‌وگويي ديگر از آمادگي ايران براي دستيابي به توافق خبر داده و اين امر را مشروط به اقدام غرب جهت برداشته شدن تحريم‌ها كرده بود. جان كري هم كه در دور پيشين مذاكرات عمدتا سعي كرده بود با برجسته كردن اختلافات تا حدي موج خوشبيني در قبال توافق را مديريت كند در اين دور از مذاكرات هنوز موضعي نگرفته و اين سكوت رسانه‌اي‌اش عمدتا از سوي تحليلگران نشانه‌يي مثبت دال بر تاييد پيشرفت در مذاكرات ارزيابي شده است.


 سخنراني نتانياهو در كنگره امريكا

سخنراني نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي در كنگره امريكا آن هم بدون دعوت كاخ سفيد و در شرايطي كه اوباما و تني چند از سناتورهاي دموكرات اين حضور نتانياهو را غيرسازنده ارزيابي كرده‌اند، يكي ديگر از اقدامات مهم ديپلماتيك درخصوص پرونده هسته‌يي ايران اين پرونده را در كانون توجه رسانه‌ها طي روزهاي اخير قرار داده است. پيش‌بيني مي‌شود اين سخنراني نتانياهو تاثير چنداني بر مذاكرات جاري نداشته باشد. جان كري و باراك اوباما نيز با گفت‌وگوهاي مطبوعاتي خود پيش از انجام اين سخنراني عملا سعي كرده‌اند تا از يك‌سو نتانياهو را تحت‌فشار قرار دهند تا بخشي از مذاكرات سري را افشا نكند و از سوي ديگر با كم اهميت خواندن اين سخنراني از بازتاب و پيامدهاي منفي‌اش در مذاكرات بكاهند. مطمئنا انجام اين سخنراني بدون هماهنگي دركنگره اگر بر مذاكرات تاثير نداشته باشد اما باعث سردي و تيرگي دو چندان روابط واشنگتن – تل‌آويو خواهد شد.


 مصاحبه اوباما با رويترز در كاخ سفيد

باراك اوباما هم روز گذشته گفت‌وگويي اختصاصي با رويترز درخصوص پرونده هسته‌يي ايران انجام داد. گفت‌وگويي كه رويترزي‌ها را واداركرد بخش‌هايي از سخنان رييس‌جمهوري را بنا به خواست كاخ سفيد اصلاح كنند. در اين گفت‌وگو اوباما به‌طوركلي از روند رو به رشد مذاكرات ابراز خوشحالي كرده بود اما در عين حال انتقادهايي بر نقش منطقه‌يي ايران و نيز نحوه برداشته شدن تحريم‌ها در يك پروسه طولاني 10ساله به ميان آورده بود، امري كه با واكنش ظريف مواجه شد. در پاسخ به اين صحبت‌هاي اوباما وزير امورخارجه ايران گفته است: «روشن است كه مواضع آقاي اوباما براي جلب افكارعمومي امريكا و مقابله با تبليغات نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي و ساير مخالفان تندرو مذاكرات و در قالب كلمات و عبارات غيرقابل قبول و تهديدآميز مطرح شده است.»


 تاييد پيشرفت در مذاكرات توسط لاوروف

يكي ديگر از كنفرانس‌هاي مطبوعاتي مهم در قبال پرونده هسته‌يي ايران به صحبت‌هاي سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه در گفت‌وگو با ايتارتاس بازمي‌گردد. لاوروف گفته است كه در گفت‌وگوهاي تلفني كه با همتايان ايراني و امريكايي‌اش داشته است، دريافته كه پيشرفت‌هاي جدي در مذاكرات به‌وقوع پيوسته است. قرار گرفتن اين گفته‌هاي لاوروف دركنار تكاپوهاي نتانياهو در امريكا و نيز برخي اظهارنظر مقامات ايراني در داخل كشور ازجمله سخنگوي دولت و... همگي حاكي از آن است كه طي روزهاي اخير قدم‌هاي جدي و پيشرفت قابل ملاحظه‌تري ميان ايران و گروه 1+5 رخ داده است.

حال بايد ديد سرانجام پرونده هسته‌يي ايران كه اين روزها بيشتر از هر زمان ديگري در مركز توجه بين‌المللي قرار دارد با چه نتيجه‌يي روبه‌رو خواهد شد؛ در زماني كه شانس وقوع توافق بسيار بيشتر از عدم وقوع به نظر مي‌رسد!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها