کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دريا ؛ امن‌ترين حوزه حمل‌و‌نقلی سال 93


کد خبر : ۱۰۴۰۵سه شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷:۱۰۱۱۹۹ بازدید

بنادر و كشتيراني طي سال‌هاي متمادي سعي در ايمن‌سازي دريا و حوزه حمل‌ونقل دريايي داشته، اين درحالي است كه كشور ما با دارا بودن ...

بنادر و كشتيراني طي سال‌هاي متمادي سعي در ايمن‌سازي دريا و حوزه حمل‌ونقل دريايي داشته، اين درحالي است كه كشور ما با دارا بودن 5800 كيلومتر مرز دريايي استعداد بي‌نظيري در زمينه حمل‌ونقل دريايي دارد و ازسوي ديگر اين پتانسيل بالا در دارا بودن ظرفيت‌هاي دريايي امنيت دريا را نيز حايز اهميت خواهد كرد. بيش از 97درصد از جابه‌جايي كالا و مسافر از طريق دريا انجام مي‌شود و اين موضوع نيز لزوم افزايش ايمني و كاهش حوادث را در اين حوزه افزايش مي‌دهد.

حق‌شناس، معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي هفته گذشته، در بندر بوشهر «موضوع ايمني سفرهاي دريايي ضمن اشاره به اشاعه فرهنگ دريانوردي در بين مردم» گفت: يكي از دغدغه‌هاي تاريخي ما اين است كه باوجود برخورداري از مرز طولاني دريايي، متاسفانه نتوانسته‌ايم استفاده مطلوبي از اين نعمت خدادادي ببريم.

درحالي كه كشورهاي پيشرفته باتوجه به رشد و شكوفايي كه در بنادر خود ايجاد مي‌كنند بيشترين تمركز جمعيتي خود را در كنار سواحل شاهد هستند.

روزبه مختاري عضو هيات‌مديره انجمن كشتيراني در اين باره به «تعادل» گفت: در بنادر معمولا حوادثي كه ممكن است اتفاق بيفتد حوادث زمان پهلوگيري كشتي‌هاست كه ممكن است كشتي‌ها در زمان عمليات پهلوگيري و باز شدن كشتي دچار حادثه شوند كه به كشتي و اسكله آسيب مي‌رساند. همچنين در زمان تخليه و بارگيري حوادثي براي كشتي‌ها به‌وجود خواهد آمد كه در زمان قطع عمليات كانتينري اتفاق خواهد افتاد و كانتينر دچار حادثه خواهد شد.  وي در ادامه افزود: دزدان دريايي در مسيرهاي خاص در كشور وجود دارند، متاسفانه جديدا در يكسري كشورهاي آسياي جنوب شرقي هم دزدان دريايي رويت شده‌اند و مشكلاتي را به‌وجود آورده‌اند، يكسري شركت‌هاي معتبر و بزرگ كشتي‌هاي خود را ترجيح مي‌دهند با محافظت راهي درياها ‌كنند. در آب‌هاي سرزمين خودمان يك بحث دزدان دريايي و يك بحث حوادث طبيعي داريم، با اين وجود حادثه خاص و چشمگيري در بنادر نداشته‌ايم.
 

 استفاده بهينه از تجهيزات با وجود تحريم

عضو هيات‌مديره انجمن كشتيراني ادامه داد: در مجموع ميزان خسارات به‌وجود آمده نسبت به سال گذشته كمتر بوده با اين توصيف كه حجم عمليات كاري هم نسبت به سال‌هاي گذشته كمتر بوده است، اما در مجموع ايمني بنادرمان بالا رفته و درخصوص ايمني، بنادرمان وضعيت مطلوبي دارند اما اين نكته را هم فراموش نكنيم كه برخي حوادثي كه حين عمليات كار پيش مي‌آيند به‌دليل فرسودگي تجهيزات اسكله است و قطعات يدكي موردنياز را باتوجه به شرايط تحريم نمي‌توانيم وارد كنيم، با اين وجود باتوجه به مهارتي كه نيروهاي دريايي در بنادر دارند توانسته‌اند از همين تجهيزات فرسوده هم به‌خوبي استفاده كنند و به نسبت سال‌هاي گذشته توانسته‌ايم از ايمني بهتري برخوردار باشيم.


 اثرات ناوبري دريايي در كاهش سوانح

اينها درحالي است كه مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي هفته گذشته در نخستين كنفرانس ملي ناوبري با محوريت «شناسايي مفاهيم ناوبري»، بااشاره به نقش و اهميت ناوبري در ايران و جهان و تاكيد بر رشد ناوبري حمل‌ونقل دريايي در ايران، از كاهش حوادث و سوانح دريايي ناشي از به‌كارگيري فراگير اين پديده خبر داد.

معاون وزير راه‌وشهرسازي در ادامه با اعلام رشد قابل‌توجه مسافرت‌هاي دريايي و نقش راهبردي ناوبري دريايي در ايجاد ايمني و امنيت جان مسافران، گفت: به‌علت اعتماد ايجاد شده براي سفرهاي ايمن دريايي در سال گذشته، نزديك به 16ميليون مسافر از بنادر مسافري كشور جابه‌جا شده‌اند.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينكه اين سازمان از سال‌ها قبل در حوزه گردشگري سواحل و بنادر مطالعه و فعاليت داشته است، افزود: تقريبا همه بنادر بزرگ كشور داراي ترمينال‌هاي مجهز مسافري بوده و حجم مسافرت دريايي در طول سال‌هاي گذشته با يك رشد فزاينده روبه‌رو بوده، ضمن اينكه امسال نيز شاهد رشد خوبي در اين زمينه بوديم و به بالاي ۱۵ميليون نفر، سفر دريايي رسيده‌ايم.

وي با تاكيد بر اينكه ظرفيت بنادر مسافري سازمان بنادر بيش از اين ميزان است، ادامه داد: در تلاشيم تا ظرفيت مسافرت دريايي كشور هم در شمال و هم در جنوب كشور افزايش يابد. همچنين اقداماتي جدي در اين زمينه انجام شده كه نوسازي ناوگان مسافرت دريايي از آن جمله است. به‌عنوان مثال لندينگ‌كرافت‌ها و شناورهاي مسافري به لحاظ ايمني و خدمات‌‌رساني به مسافران نسبت به گذشته وضعيت بهتري دارند.

سعيدنژاد اقدام ديگر سازمان بنادر در طول سال‌هاي گذشته را ايمن كردن آبراه مسافرت دريايي با هدف كاهش تلفات در بخش مسافري عنوان و اظهار كرد: در طول سال‌جاري هيچ‌گونه تلفات مسافرت دريايي نداشته‌ايم.

وي تاكيد كرد: بندر چابهار هميشه مهم‌ترين بندر كشور محسوب شده و سازمان بنادر و دريانوردي نيز در جهت توسعه آن تلاش مي‌كند، ضمن اينكه اين سازمان از اعتبارات داخلي خود براي توسعه بندر چابهار استفاده مي‌كند و در اين زمينه مشكلي نداريم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها