کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

این مدارک را باید هنگام سوار شدن به هواپیما داشته باشید


کد خبر : ۱۰۴۰۰۸چهارشنبه، ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴:۵۰۷۱۹۴ بازدید

هواپیما در دنیای امروزی طرفداران زیادی دارد. تصور این که بتوانید تنها در عرض چند ساعت از یک شهر به شهری دیگر بروید واقعا لذت‌بخش است. اما سفرهای هوایی ...
این مدارک را باید هنگام سوار شدن به هواپیما داشته باشیداین مدارک را باید هنگام سوار شدن به هواپیما داشته باشید

اطلاع‌رسانی تبلیغاتی

هواپیما در دنیای امروزی طرفداران زیادی دارد. تصور این که بتوانید تنها در عرض چند ساعت از یک شهر به شهری دیگر بروید واقعا لذت‌بخش است. اما سفرهای هوایی قوانین خاص خود را دارند. برای این که از پرواز منع نشوید لازم است با این قوانین آشنا باشید و مدارک لازم را همراه خود داشته باشید. بلیط هواپیما، پاسپورت و غیره؛ این مدارک را باید هنگام سوار شدن به هواپیما داشته باشید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا دقیق‌تر مدارک لازم را بررسی کنیم.

 

۱- کارت ملی و گذرنامه

یکی از مهم‌ترین مدارکی که باید همراه داشته باشید مدرک شناسایی است. اگر کارت ‌ملی و شناسنامه را به هر دلیلی فراموش کنید، امکان سوار شدن به هواپیما بدون یکی از این دو مدرک را نخواهید داشت. البته در پروازهای خارجی مدرک شناسایی ممکن پاسپورت شما است. با همراه داشتن این دو مدرک، هویت شما به درستی قابل بررسی است. همچنین امروزه که خرید بلیط هواپیما آنلاین شده است، ممکن است بلیط شما بر روی کارت ملی ثبت شده باشد. در واقع اگر بلیط هواپیما را پرینت نگرفته باشید، بدون کارت ملی نه هویت خود را اثبات می‌کنید و نه این که بلیط خریده‌اید.

۲- یک پاسپورت (گذرنامه) معتبر

پاسپورت معادل کارت ملی ولی در سفرهای خارجی است. یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما در سفرهای خارجی، همین گذرنامه است. بهتر است آن را جایی در دسترس بگذارید. چرا ‌که در قسمت‌های مختلف فرودگاه‌ها باید آن را نشان دهید. دقت کنید که گذرنامه‌ شما باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد. اساسا هنگام خرید بلیط هواپیما معمولی یا بلیط چارتر سفرمارکت برای سفرهای خارجی باید گذرنامه معتبر با اعتبار کافی ارائه بدهید. در فرودگاه گذرنامه را باید به بخش چک-این تحویل بدهید. در برخ از فرودگاه‌ها این کار را می‌توانید به صورت آنلاین انجام دهید. بهتر است که همیشه از صفحه اول پاسپورت خود کپی تهیه کنید و در طول سفر همراهتان داشته باشید.

 

۳- فیش پرداختی عوارض خروج از کشور

طبق قانون، مسافران برای سفرهای خارجی موظفند مبلغی را به عنوان مالیات خروج از کشور پرداخت کنند. این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برای سفر اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان است. البته این مختص سفر اول است. در سفرهای خارجی دوم و سوم این مبلغ به ۶۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. بهتر است قبل از این که به فرودگاه بروید و اساسا چند روز پیش از سفرتان، این کار را انجام دهید. اینگونه نیازی نیست در شلوغی‌های فرودگاه و صف پرداخت عوارض معطل شوید. صف عوارض در فرودگاه گاهی می‌تواند منجر به از دست دادن پروازتان شود.

 

۴- ویزا

ویزا به معنای اجازه ورود به یک کشور است. گاهی برای ورود به برخی از کشورها برای شهروندان یک کشور خاص نیاز به ویزا است و برای شهروندان کشوری دیگر ویزا لازم نیست. اگر کشور مقصدتان باید به شما ویزا بدهد، یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز در این سفر روادید یا ویزا است. پس از پیاده شدن از هواپیما باید ویزای خود را در فرودگاه کشور مقصد ارائه کنید تا اجازه ورود شما به آن کشور را صادر کنند. اخذ ویزا روندی دارد که باید حتما پیش از تهیه بلیط آن را طی کنید. ممکن است مجبور باشید به سفارت بروید و ممکن هم هست ویزا فرودگاهی باشد. ممکن است ویزا در قالب مهری در گذرنامه شما باشد و یا به صورت دیجیتال یا فیزیکی صادر شود. در هر صورت ویزای خود را در یک کیف دستی دم دست خود قرار دهید تا در مواقع نیاز بتوانید به آسانی آن را نشان دهید.

۵- کارت پرواز

کارت پرواز یکی از ضروری‌ترین مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیماست. چه در سفرهای داخلی و چه در سفرهای خارجی، باید کارت پرواز را دریافت کنید و دم دست بگذارید تا در قسمت‌های مختلف فرودگاه بتوانید آن را نشان دهید. کارت پرواز را باید زمان  تحویل بار و نشان دادن کارت شناسایی به کانتر پرواز دریافت کنید. پس از اثبات هویت به شما کارت پرواز داده می‌شود که باید در تمام مراحل به همراه بلیت هواپیما با خود همراه داشته باشید. زمان ورود به سالن انتظار کارت پرواز شما بررسی خواهد شد. هنگامی که سوار هواپیما می‌شوید، یک مهماندار در راهروی ورودی، کارت پرواز شما را گرفته و نصف می‌کند. پس از آن هم باید نصفه‌ی باقی مانده کارت پرواز را به مهمانداری که برای خوش‌آمدگویی شما جلوی در راهرو ایستاده است، نشان بدهید. بنابراین تمام مدارک خود را در طول سوار شدن به هواپیما مراقبت کنید.

 

این وسایل را نباید همراه داشته باشید

در قسمت‌های مختلف فرودگاه، وسایل شما بازرسی می‌شود و از زیر امواج رد می‌شوند. اگر کارمندان به مورد مشکوکی برخورد کنند از شما درخواست می‌کنند ساک یا چمدان خود را باز کنید و وسایل داخل آن را به بازرسان نشان بدهید. وسیله‌های ممنوع در سفر با هواپیما به شرح زیر هستند:

  • انواع مواد منفجره و محترقه
  • انواع سموم
  • وسایل رادیواکتیو
  • وسایل آهن‌ربایی
  • وسایل نوک تیز و برنده مثل چاقو یا قیچی
  • مواد غذایی فاسد شونده
  • انواع مایعات

البته در سفرهای هواپیمایی مسافران می‌توانند حدود ۱۰۰ میلی لیتر نوشیدنی با خود به داخل کابین حمل کنند. اگر لازم است با خود دارو به داخل هواپیما ببرید، باید نسخه پزشک را به ماموران فرودگاه و هواپیما نشان بدهید. همچنین حمل شارژر، پاور بانک و باتری‌های لیتیومی صرفا در ساک دستی شما مجاز است و قرار دادن آن در چمدان بخش بار هواپیما قانونی نیست و می‌تواند خطرناک باشد.

 

مدارک لازم برای حمل حیوانات

شما برای سوار شدن خودتان به هواپیما به مدارک خاصی نیاز دارید؟ برای حیوانات خانگی نیز همینطور است! باید مدارک زیر را برای حیوانتان همراه داشته باشید:

  • شناسنامه حیوان
  • مدارک واکسیناسیون حیوان
  • اصل فیش پرداخت کرایه حمل
  • فرم مخصوص

اگر بلیط هواپیما خارجی دارید، علاوه بر مدارک ذکر شده، مدارک مربوط به انگل‌شناسی و گواهی هاری معتبر و اصل گواهی بهداشتی بین‌المللی را هم باید به همراه داشته باشید. بهتر است پیش از اقدام به سفر، جدیدترین قوانین حمل حیوانات را بررسی کنید تا در فرودگاه به مشکل نخورید.

 

مجوز پزشک در صورت بیماری خاص

اگر بیماری خاصی هم داشته باشید ممکن است گاهی دلتان بخواهد سفر کنید و یا اصلا ممکن است هدف سفر شما درمانی باشد. در اینگونه مواقع بیماران باید مجوز سفر دریافت کنند و این مجوز را به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای سوار شدن به هواپیما همراه داشته باشند. مواردی مثل مسری نبودن بیماری یا اذیت نشدن سایر مسافران از حالات خاص بیمار برای صدور مجوز سفر این افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد. معمولا مجوزی که از یک پزشک برای پرواز گرفته می‌شود ۴۸ ساعت معتبر است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها