کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش شدید تجارت روسیه با چین و ترکیه


کد خبر : ۱۰۲۸۳۶پنجشنبه، ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹:۰۰۳۳۴۱ بازدید

با وجود تحریم‌های غرب، کشتی‌های بارگیری در بنادر روسیه در تردد هستند. این امر در وهله اول نتیجه افزایش مبادلات تجاری ترکیه و چین با روسیه ...
افزایش شدید تجارت روسیه با چین و ترکیهافزایش شدید تجارت روسیه با چین و ترکیه

با وجود تحریم‌های غرب، کشتی‌های بارگیری در بنادر روسیه در تردد هستند. این امر در وهله اول نتیجه افزایش مبادلات تجاری ترکیه و چین با روسیه است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این رشد خسارات تحریم‌های غرب را جبران نمی‌کند.

تحقیقات موسسه کیل برای اقتصاد جهانی (IfW)  نشان می‌دهد که حجم تجارت روسیه افزایش یافته و این افزایش در وهله اول مدیون گسترش مبادلات این کشور با ترکیه و چین است.

در بندر نووروسیسک در دریای سیاه و به ویژه در بندر ولادی وستوک در اقیانوس آرام که نزدیک به چین است، افزایش قابل توجهی در تردد کشتی‌های باری در ماه نوامبر ثبت شده است. در مقابل، به ندرت کانتینری در بندر سن پترزبورگ که برای تجارت با اروپا حیاتی است، پهلو می‌گیرد. پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری، غرب تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد که از آن زمان تاکنون چندین بار تشدید شده است.

"تحریم‌ها به شکلی واضح موثرند"

علی‌رغم افزایش حجم مبادلات روسیه با چین و ترکیه، وینسنت استامر، رئیس موسسیه کیل بر این باور است که تحریم‌های اتحادیه اروپا و سایر شرکای غربی به وضوح تأثیر داشته و «از طریق تجارت با چین یا ترکیه نیز جبران نخواهد شد.» استامر می‌گوید: «تجارت روسیه در کل حدود یک چهارم کمتر از سطح قبل از جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین است و از تابستان تاکنون اطلاعات تجاری به طور رسمی گزارش نشده است.»

تجارت جهانی در حال کوچک شدن

داده‌های موسسه کیل نشان می‌دهد که تجارت جهانی در مجموع در حال کاهش است. بر اساس داده‌های این موسسه، تجارت جهانی در این ماه نسبت به ماه قبل کاهش قابل توجهی معادل ۲،۴ درصد را ثبت کرده است. تجارت اتحادیه اروپا در ماه نوامبر تصویر ضعیفی را نشان می‌دهد؛ یک افزایش یک درصدی در صادرات و کاهش ۳،۲ درصدی در واردات.

استامر می‌گوید: «شاخص ماه نوامبر تجارت آلمان، نشان‌دهنده کاهش ۳،۷ درصدی صادرات است، در حالی که انتظار می‌رود واردات نیم درصد رشد کند.

او می‌افزاید: «چشم‌انداز کلی تجارت خارجی آلمان تیره و تار است، اگرچه کمبود مواد در حال کاهش است و صنعت آلمان همچنان از حجم بالای سفارشات سود می‌برد.» این وضعیت دشوار آلمان را در بازار جهانی رو به انقباض نشان می‌دهد.

رفع ترافیک کشتی‌های باری

بر اساس گزارش  IfW، ترافیک حمل و نقل کانتینری در ماه نوامبر به میزان قابل توجهی کاهش یافته و تنها هشت درصد از کل کالاهای ارسال شده در سراسر جهان هنوز در ترافیک گیر کرده‌اند.

این رقم در پایان سال ۲۰۲۱ تقریبا ۱۴ درصد بود. در این گزارش آمده است: «برای دومین ماه متوالی، ترافیک کانتینرها در سطح جهان به سرعت کاهش یافته است. یکی از دلایل این امر کاهش ترافیک در دریای شمال است که نشان‌دهنده ضعف تجارت در آلمان و اتحادیه اروپا است.»

موسسه اقتصاد جهانی کیل برای تخمین شاخص‌های تجاری، واردات و صادرات ۷۵ کشور و منطقه را بررسی می‌کند. مبنای این کار ارزیابی داده‌های حرکت کشتی‌های در زمان واقعی است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها