کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سقف قیمت برای نفت روسیه، به پوتین ضربه خواهد زد


کد خبر : ۱۰۲۷۰۶یکشنبه، ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵:۱۰۳۱۴۷ بازدید

مسکو به اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی موسوم به گروه هفت در مورد سقف تعیین شده برای قیمت نفت روسیه هشدار داده و گفته است به کشورهایی ...
سقف قیمت برای نفت روسیه، به پوتین ضربه خواهد زدسقف قیمت برای نفت روسیه، به پوتین ضربه خواهد زد

مسکو به اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی موسوم به گروه هفت در مورد سقف تعیین شده برای قیمت نفت روسیه هشدار داده و گفته است به کشورهایی که سقف تعیین شده را اعمال کنند، نفت عرضه نخواهد کرد.

روسیه می‌گوید که سقف تعیین شده برای صادرات نفت خود را که از سوی متحدان غربی اوکراین بر سر آن توافق شده، نمی پذیرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته که مسکو خود را برای انجام اقدام متقابل آماده کرده و در حال ارزیابی گزینه های موجود است.

سفارت روسیه در واشنگتن هم آن را طرحی «نامشروع» خوانده که اصول اساسی بازار آزاد را تغییر میدهد.

اما آمریکا می‌گوید که تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه، درآمد این کشور را در «جنگ غیرقانونی دراوکراین» محدود می‌کند.

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان روسیه هم گفته که اتحادیه اروپا در صورت اجرای سقف تعیین شده ۶۰ دلار در هر بشکه که قرار است ازهفته آینده لازم الاجرا شود، امنیت انرژی خود را به خطر می‌اندازد.

جنت ییلین، وزیر خزانه داری آمریکا هم گفته است که این سقف قیمت‌، مهم ترین درآمد روسیه را کاهش می‌دهد.

تعیین سقفی برای قیمت نفت روسیه، توسط متحدان غربی روز گذشته جمعه (۲ دسامبر/ ۱۱ آذر) تصویب شد و هدف آن جلوگیری از پرداخت بیش از ۶۰ دلار (۴۸ پوند) از سوی کشورهای غربی برای هر بشکه نفت روسیه از طریق دریا است.

این اقدام که قرار است از روز دوشنبه (۵ دسامبر/ ۱۴ آذر) اجرایی شود، فشار غرب بر روسیه را در مورد حمله این کشور به اوکراین تشدید می‌کند.

اوکراین خواستار تعیین سقفی پایین‌تر یعنی ۳۰ دلار در هر بشکه شده است.

چگونه این تصمیم گرفته شد؟

تعیین سقفی برای قیمت هر بشکه نفت در ماه سپتامبر توسط کشورهای صنعتی گروه هفت ( آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن) و اتحادیه اروپا در تلاش برای ضربه زدن به توانایی مسکو برای تامین مالی جنگ در اوکراین مطرح شد.

گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که این تصمیم برای «ممانعت روسیه از کسب منفعت در نتیجه حمله متخاصمانه علیه اوکراین» گرفته شده است.

وزیر خزانه داری آمریکا هم در بیانیه‌ای گفت که تعیین سقف قیمت باعث محدود شدن بیشتر امور مالی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همچنین «محدود شدن درآمدهایی می‌شود که او برای تامین هزینه تهاجم وحشیانه خود استفاده می‌کند.»

در این بیانیه همچنین گفته شده: « با توجه به این که اقتصاد روسیه در حال انقباض است و بودجه آن به طور فزاینده‌ای کاهش یافته، سقف قیمت مهم ترین منبع درآمد پوتین را فورا کاهش خواهد داد.»

جرمی هانت، وزیر دارایی بریتانیا هم گفته است که این کشور در حمایت خود از این تصمیم متزلزل نخواهد بود و در پی راه‌هایی جدید برای «محدود کردن جریان‌های مالی پوتین» خواهد بود.

کشورهای همسو با کشورهای گروه هفت فقط مجاز به خرید نفت و فرآورده های نفتی حمل شده از طریق دریا با سقف قیمت تعیین شده یا پایین تر از این قیمت هستند.

متحدان غربی اوکراین همچنین قصد دارند از بیمه نفتکش‌هایی خودداری کنند که نفت روسیه را به کشورهایی حمل می‌کنند که سقف قیمت را رعایت نمی‌کنند که این اقدام فروش نفت به قیمت بالاتر از سقف تعیین شده را برای روسیه دشوار می‌کند.

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان روسیه هم گفته است که اتحادیه اروپا امنیت انرژی خود را با این تصمیم به مخاطره انداخته است.

اگرچه این قبیل اقدامات قطعا در روسیه احساس خواهد شد، اما این ضربه تا حدی با اقدام روسیه برای فروش نفت خود به بازارهای دیگر مانند هند و چین که در حال حاضر بزرگ ترین خریداران نفت خام روسیه هستند، کاهش خواهد یافت.

براساس گزارش مجمع بین المللی انرژی، قبل از تهاجم روسیه به اوکراین، در سال ۲۰۲۱، بیش از نیمی از صادرات نفت روسیه به کشورهای اروپایی می‌رفت. آلمان بزرگ ترین وارد کننده نفت روسیه بود و پس از آن هلند و لهستان قرار دارند.

اما از زمان شروع جنگ، کشورهای اتحادیه اروپا به شدت در تلاش هستند تا وابستگی خود را به نفت روسیه کاهش دهند. آمریکا قبلا واردات نفت خام روسیه را ممنوع کرده و بریتانیا قصد دارد تا پایان سال واردات آن را به تدریج حذف کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها