کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اعزام نیروی کار در سراشیبی


کد خبر : ۱۰۲۶۶۵شنبه، ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳:۰۳۵۹۲۹ بازدید

بانک جهانی درآمد ارزی ایران از محل اعزام نیروی کار به خارج در سال 2022 را 600 میلیون دلار برآورد کرده و ایران را در بین کشورهای منطقه از این نظر ...
اعزام نیروی کار در سراشیبیاعزام نیروی کار در سراشیبی

بانک جهانی درآمد ارزی ایران از محل اعزام نیروی کار به خارج در سال 2022 را 600 میلیون دلار برآورد کرده و ایران را در بین کشورهای منطقه از این نظر در جایگاه هشتم قرار داده است. این در حالی است که روندهای جهانی از کاهش شدید سهم این دسته از صادرات از تولیدناخالص داخلی حکایت دارد. مشکلات صادرات خدمات کشور چیست؟

به گزارش ایران جیب از خراسان، داده های تجارت خارجی کشور حاکی از تنوع کم صادرات غیرنفتی است. به عنوان مثال، گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز مطالعات زنجیره ارزش نشان می دهد که در سال گذشته، تنها دو حوزه پتروشیمی و پایه نفتی و نیز معدن و صنایع معدنی که می توان گفت ارزش افزوده کمتری نسبت به گروه های کشاورزی، صنعت و... دارند، بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

همین مسئله آسیب پذیری صادرات غیرنفتی دربرابر تحولات تجارت خارجی را بیش از پیش کرده است که نمود آن را می توان در اظهارات حسینی عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق دید. وی به از دست رفتن بازار صادرات به عراق در حوزه هایی نظیر فراورده های نفتی و موادغذایی به دلیل مشکلات تولید و مصرف در داخل کشور اشاره کرده است. با این حال، ضرورت تغییر آرایش صادرات کشور به سوی کالاها و خدماتی که در آن ها دارای مزیت هستیم، مشاهده می شود. یکی از این موارد، صادرات نیروی کار به خصوص در قالب هایی مانند صادرات خدمات نیروی کار و خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور است.


ایران هشتمین کشور منطقه در درآمد ارزی اعزام نیروی کار به خارج

تازه ترین داده های بانک جهانی نشان می دهد که درآمد ارزی ایران از محل اعزام نیروی کار به خارج از کشور در سال 2022، 600 میلیون دلار بوده و ایران از این منظر در بین کشورهای منطقه در جایگاه هشتم قرار گرفته است. طبق این داده ها، رتبه نخست منطقه آسیای غربی و شمال آفریقا از اعزام نیروی کار در سال 2022، متعلق به مصر با 32.3 میلیارد دلار بوده و بعد از آن کشورهای مراکش، لبنان، اردن، فلسطین و تونس به ترتیب با 11.4، 6.8، 4.6، 3.5 و 2.1 میلیارد دلار قرار داشته اند.

با این حال به نظر می رسد که نسبت به ظرفیت های موجود، ارقام عملکرد صادرات نیروی کار به خارج، در کشور ما چندان مطلوب نیست. در این زمینه داده های دیگر بانک جهانی سهم نامناسب درآمد نیروی کار اعزام شده به خارج از کشور در سال های اخیر را نیز نشان می دهد، به طوری که این میزان در سه دهه اخیر از حدود 2.5 به 0.6  میلیارد دلار در سال 2020 رسیده و ایران از این منظر در رتبه 139 دنیا قرار گرفته است.

این آمارها در شرایطی است که ظرفیت‌های موجود در داخل کشور برای توسعه صادرات نیروی کار به خارج و از سوی دیگر نیاز کشورهای منطقه به نیروی کار ماهر کم نیست. گزارش 5 اسفند سال گذشته ایسنا در این باره نشان می دهد که ایران با دانش آموختگی سالانه بیش از 230 هزار مهندس، بعد از روسیه و آمریکا، رتبه سوم دنیا از این منظر را در اختیار دارد. همچنین چندین سال است که گفته می شود ایران توان صادرات سالانه 25 میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی را دارد.  

کارهای نکرده در حوزه صادرات خدمات 

در صورتی که با توضیحات فوق، خدمات فنی و مهندسی را در صدر رسته های خدماتی صادراتی کشور بدانیم، اظهارات آبایی نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران در بهمن گذشته نشان می دهد که بهبود روابط اقتصادی و بازرگانی با دیگر کشورها به خصوص همسایگان و توسعه دیپلماسی اقتصادی، از اقداماتی است که برای حمایت عملی دولت از شرکت های تولید کننده خدمات از جمله فنی و مهندسی باید انجام شود. از سوی دیگر اقدامی که در دو دهه اخیر کمتر به آن توجه شده، پوشش ریسک صادرات خدمات فنی و مهندسی از سوی صندوق ضمانت صادرات است.

اظهارات فعالان اقتصادی همچنین نشان می دهد که بانک توسعه صادرات همچون صندوق ضمانت صادرات به وظایف حمایتی خود به درستی عمل نکرده است. آبایی، موارد دیگر همچون پذیرش پروژه های داخلی و بین المللی در حوزه خدمات فنی و مهندسی به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات، رفع موانع و مشکلات ضمانت ‌نامه‌ای، بانکی و بیمه‌ای، ضرورت اتخاذ واکنش به موقع و چالاکانه از سوی دولت برای حل مشکلات پیمانکاران و  سامان‌دهی شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ایرانی حاضر در بازارهای همسایه برای پرهیز از رقابت های ناسالم را نیز از جمله اقدامات دیگری دانسته که لازم است برای توسعه خدمات فنی و مهندسی انجام شود. البته بررسی ها نشان می دهد که به این‌ها می توان موارد خردتری نظیر بی‌توجهی به ارائه گواهی‌نامه‌های فنی و حرفه ای بین المللی به نیروی کار، ضعف در برنامه ریزی برای بازاریابی بین المللی نیروی کار و نیز پایین بودن سطح آموزش های شغلی و زبان های خارجی به نیروی کار را  اضافه کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها