کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

3 برابر پارسال برنج وارد کردیم


کد خبر : ۱۰۲۴۹۰یکشنبه، ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶:۱۸۲۴۷۱ بازدید

آن‌طور که رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل می‌گوید هم‌اکنون قیمت این محصول با کاهش 20 هزار تومانی در بنکداری شهرهای شمالی کشورمان روبه‌رو شده ...
3 برابر پارسال برنج وارد کردیم3 برابر پارسال برنج وارد کردیم

آن‌طور که رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل می‌گوید هم‌اکنون قیمت این محصول با کاهش 20 هزار تومانی در بنکداری شهرهای شمالی کشورمان روبه‌رو شده است.

حسن تقی‌زاده می‌گوید: نرخ برنج‌های کشت دوم نزدیک به کشت اول شده است، از طرف دیگر نرخ سایر ارقام برنج نیز کاهشی است به‌طوری که ندا کیلویی 40 هزار تومان، شیرودی کیلویی 45 هزار تومان و فجر کیلویی 60 هزار تومان در بنکداری به‌فروش می‌رسد.

امسال با توجه به حمایت‌های دولت از کشت برنج در کشورمان از جمله کاهش 50 درصدی نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم و زهکشی اراضی در استان‌های شمالی، میزان تولید این محصول اساسی کشاورزی به حدود 2 میلیون و 500 هزار تن رسید.

فعالان و تولیدکنندگان برنج امسال را سال خوبی برای کشت و برداشت اعلام کردند و معتقدند؛ سال گذشته کمبود ۴۰ درصدی برنج دربازار عامل اصلی گرانی این محصول شد، اما امسال کشت و برداشت برنج به حد قابل قبولی بوده، اما هزینه‌های تولید تا بازار نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

در همین خصوص اسماعیل معتمدی، تولید کننده و بنکدار برنج در استان گیلان گفت: امسال کشاورزان برنج بیشتری برداشت کردند و دلیل اصلی آن هم بارش نسبتاً مناسب و همچنین تمایل بیشتر برای فروش برنج بوده است.

همین امر سبب شده که به میزان کافی برنج در شهرهای شمالی موجود باشد به طوری که 70 تا 80 درصد برنج در منطقه موجود و از شهرهای شمالی خارج نشده است.
از سوی دیگر در پی لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، هم‌اکنون میزان ذخایر برنج در کشورمان به بالاترین حد خود رسیده است.


لغو ممنوعیت و واردات بیش از یک میلیون تن برنج به کشور

برای مهار قیمت برنج در بازار، وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر کشت قراردادی و حمایت از کشاورزان واردات برنج به کشور را در فصل برداشت این محصول آزاد کرد تا کشورمان دچار هیچ گونه خللی در واردات این محصول نشود به طوری که آمارها حاکی از آن است که در نیمه نخست سال جاری رکورد واردات این محصول نسبت به سالیان گذشته شکسته شده است.

لغو ممنوعیت واردات برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی به این دلیل صورت گرفت که در پایان فصل ممنوعیت، قیمت برنج در بازارهای جهانی بشدت افزایش می‌یافت به همین دلیل دولت و بخش خصوصی برای واردات و مردم برای مصرف، باید هزینه بیشتری  برای خرید برنج خارجی متحمل می‌شدند. این امر علاوه بر تأمین برنج خارجی در بازار به میزان کافی و ثبات قیمتی آن، سبب شده قیمت برنج داخلی نیز با کاهش روبه‌رو شود. وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که لغو ممنوعیت واردات برنج علاوه بر کاهش قیمت برنج و تنظیم بازار این کالای اساسی، به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت این محصول در بازارهای جهانی پس از فصل ممنوعیت واردات صورت گرفته است.

رشد 292 درصدی واردات برنج در 7 ماهه امسال

طی هفت‌ماهه سال‌جاری یک میلیون و 224 هزار و 34 تن برنج به ارزش یک میلیارد و 481 میلیون و 539 هزار دلار وارد شده، این در حالی است که طی هفت‌ماهه نخست سال 1400 حدود 437 هزار و 539 تن از این محصول به ارزش 378 میلیون و 440 هزار دلار وارد کشور شده بود.

این آمار حاکی از آن است که واردات برنج در هفت ماهه نخست سال‌جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته 787 هزار تن به لحاظ وزنی و یک میلیارد و 161 میلیون دلار به لحاظ ارزشی رشد داشته است.

از طرف دیگر می‌توان گفت واردات برنج به لحاظ وزنی افزایش 180 درصدی و به لحاظ ارزشی افزایش 292 درصدی را به خود دیده است.

در این بازه زمانی به ترتیب 717 هزار و 386 تن برنج از مبدأ پاکستان، 289 هزار و 130 تن برنج از مناطق آزاد، 149 هزار و 246 تن برنج از مبدأ هندوستان، 38 هزار و 689 تن از مبدأ امارات، 22 هزار و 878 تن برنج از مبدأ مناطق ویژه و 6 هزار و 386 تن برنج از مبدأ تایلند وارد کشور شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها