کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فرار مالياتی جرم مي شود


کد خبر : ۱۰۲۳۶دوشنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸:۱۴۲۷۹۷ بازدید

قطع وابستگي بودجه به نفت و تکيه بر درآمدهاي مالياتي به عنوان دو نکته مهم مورد تاکيد مقام معظم رهبري، در سال 94 سرلوحه کار دولت ...

قطع وابستگي بودجه به نفت و تکيه بر درآمدهاي مالياتي به عنوان دو نکته مهم مورد تاکيد مقام معظم رهبري، در سال 94 سرلوحه کار دولت خواهد بود.

پس از سخنان هفته گذشته رهبر انقلاب مبني بر اين که فرار مالياتي جرم است، رئيس سازمان امور مالياتي از گنجانده شدن اين موضوع در اصلاحيه قانون ماليات هاي مستقيم خبر داد. علي عسکري رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور و معاون وزير اقتصاد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري گفت: بحث جرم انگاري درباره ماليات ها در سخنان رهبري مطرح شده است، بر اين اساس پرداخت ماليات وظيفه است و اگر کسي نپردازد، مجرم است. در چنين شرايطي مي شود افراد را به تمکين پرداخت ماليات وادار کرد.

وقتي نپرداختن ماليات جرم شود، اگر نخست وزير ايتاليا هم باشي مجبور به جاروکشي مي شوي و اگر نخست وزير ژاپن باشي به زندان مي روي و مجبور به استعفا از پستت مي شوي.
 

ابزاري براي وادار کردن به پرداخت ماليات نداريم

وي دليل ضعف نظام مالياتي و قوانين را نبود ضمانت هاي اجرايي قوي ذکر کرد و افزود: برخي ها درآمدهاي خود را براي نپرداختن ماليات کتمان مي کنند که بنابراين لازم است ما اطلاعات لازم را در اين زمينه به دست بياوريم اما ابزار پيدا کردن اين اطلاعات را نداريم و حتي جريمه مالياتي هم کارساز نيست، زيرا ابزاري براي وادار نداريم، حتي اگر به قوه قضائيه هم واگذار کنيم مي گويند با کدام حکم قانون مالياتي اين افراد مجرم شناخته مي شوند. اين موضوع در اصلاح قانون ماليات ها ديده شده است و اميد است که به زودي نهايي شود که مي تواند در کنار ساير اقدامات افراد را وادار به پرداخت ماليات کند.عسکري با اشاره به ضعف قوانين در نظام مالياتي کشور خاطرنشان کرد: قوانين کشور بايد جايگاه و ضمانت لازم براي تمکين افراد به پرداخت ماليات را داشته باشند.

سياست کاهش اتکا به نفت و درآمدهاي نفتي هر بار با کاهش قيمت جهاني نفت مورد توجه قرار مي گيرد، اما اين سياست ها و توجهات مقطعي است و با افزايش دوباره قيمت نفت به فراموشي سپرده مي شود، اين در حالي است که رهبر انقلاب بارها بر اين نکات تاکيد کرده اند.

از سوي ديگر نمايندگان مجلس در حال بررسي لايحه بودجه کل کشور هستند و اکثريت آنان اعتقاد دارند که کاهش اتکا به درآمدهاي نفتي بايد در بودجه ۹۴ اولويت نخست باشد، البته نکته اصلي اين است که چگونه درآمدهاي مالياتي جايگزين درآمدهاي نفت شود.

در همين حال، سخنگوي کميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز اعلام کرده است که ميزان درآمدهاي نفتي در سال ۹۳، ۷۷ هزار ميليارد تومان بود که در لايحه بودجه ۹۴ به ۷۱ هزار ميليارد تومان کاهش يافت و رشد منفي 6.8 درصدي داشته است و در کميسيون تلفيق اين رقم به ۵۴ هزار ميليارد تومان کاهش يافت، بنابراين اتکاي بودجه ۹۴ به نفت به ۲۵ درصد رسيده است.
 

افزايش 23 درصدي درآمدهاي مالياتي

همچنين درآمدهاي مالياتي در بودجه امسال 70 هزار ميليارد تومان بود و مبلغ آن در سال ۹۴، حدود 86 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده و بر اين اساس رشد 23 درصدي درآمدهاي مالياتي در بودجه ۹۴ مشخص است.

اقتصاددانان معتقدند که نبايد نفت ملاک اصلي در روند اقتصادي کشور باشد و به جاي اينکه نفت را با قيمت هاي بالا به فروش برسانيم و اقتصاد نفتي – نفتي داشته باشيم، بهتر است که طوري برنامه ريزي شود که به عنوان يک کشور صنعتي- نفتي ناميده شويم تا در نهايت با کاهش قيمت نفت دچار مشکل نشويم.

در حال حاضر نزديک به ۴۰ درصد هزينه هاي دولت از محل ماليات تامين مي شود و در سال ۹۳ نزديک به ۱۳ هزار ميليارد تومان از محل ارزش افزوده خرج آباداني و عمراني شهرها شده است و علاوه بر آن، ۳ هزار ميليارد تومان هم به بخش سلامت اختصاص يافته است.

رهبر انقلاب چند روز پيش در ديدار مردم آذربايجان نکاتي را در زمينه قطع اتکاي بودجه کشور به نفت و تکيه بودجه به توليد داخلي و ماليات مطرح کردند: «يکي از کارها - که مهم ترين کار همين است - [اين است که] بايد تکيه  بودجه به توليد داخلي باشد، يعني به درآمدي که مردم توليد مي کنند و ماليات مي دهند.

دو کلمه مي‌خواهم راجع به ماليات عرض بکنم: عزيزان من! ماليات يک فريضه است.

ما امروز از ضعفا ماليات مي گيريم - از کارمند ماليات مي گيريم، از کارگر ماليات مي گيريم، از کاسب جزء ماليات مي گيريم - امّا از فلان کلانْ سرمايه دار، فلان درآمددارِ بي حساب وکتاب ماليات نمي گيريم؛ فرار مالياتي دارند؛ اينها جرم است؛ فرار مالياتي جرم است.

آن که از دادن ماليات به دولت خودداري مي کند و مالياتي که بايد به دولت بدهد - که آن درآمدي که حاصل شده و در اختيار او است، به برکت فضايي است که دولت به وجود آورده است و کاري است که دولت دارد مي کند، پس بايد ماليات را بدهد - نمي دهد، در حقيقت کشور را وابسته مي کند به پول مفت نفت، و وقتي کشور به پول نفت وابسته شد، همين مشکلات پيش مي آيد: يک روز تحريم مي شود؛ يک روز نفت ارزان مي شود؛ يک روز شاخ وشانه مي کشند؛ کشور به اين وضع دچار مي شود.مسئله  ماليات خيلي مهم است.

البتّه من شنيدم که مسئولين مالياتي کشور دارند طرّاحي مي کنند، کارهاي خوبي دارند انجام مي دهند؛ اين کارها بايد سريع انجام بگيرد؛ بايد تحقّق پيدا کند؛ از مردم بايد کمک خواسته بشود و مردم بايد کمک کنند؛ قدم اوّل از کارهاي مهمّي که بايد انجام بگيرد، اين است که بودجه  کشورو اداره  دولت، به وسيله  درآمدهايي از درون مردم باشد، يعني از همين ماليات، که ماليات هم مربوط مي شود به توليد و کسب و کار.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها