کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مرور هفتگی بر اقتصاد جهان


کد خبر : ۱۰۲۳۵دوشنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶:۳۸۹۷۷ بازدید

در حالي که در هفته گذشته اخباري مبني بر کاهش هزينه هاي شرکت هاي نفتي، اخراج و تعديل کارکنان و کاهش سرمايه گذاري جديد در استخراج نفت ...
التهابات کارگري و آرامش قيمت نفت در هفته گذشته

در حالي که در هفته گذشته اخباري مبني بر کاهش هزينه هاي شرکت هاي نفتي، اخراج و تعديل کارکنان و کاهش سرمايه گذاري جديد در استخراج نفت و علاوه بر آن ادامه و حتي تشديد اعتصاب کارگران نفتي در آمريکا منتشر شد، قيمت نفت که در ابتداي هفته گذشته ميلادي از مرز 62 دلار گذشته بود، روند نزولي آرامي داشت و طي چند روز گذشته در مرز 60 دلار متوقف ماند. سبد نفتي اوپک نيز که 13فوريه (24 بهمن) با جهش 3 دلاري، فاصله قيمتي خود با نفت برنت را کمتر کرده و خود را به 56 دلار رساند طي هفته گذشته همين نرخ را حفظ کرد. نفت خام آمريکا(WTI) هم طي چند روز گذشته 50 دلار به ازاي هر بشکه تثبيت شد.

اين آرامش نسبي قيمتي در حوزه نفت در حالي بود که اتحاديه هاي کارگري در آمريکا قصد دارند چهار سلسله برنامه اعتراضي که از سال 1980 تا کنون بي سابقه بوده است را شکل دهند. اتحاديه يونايتد استيل ورکرز با اعضايي که از بيش از 200 پالايشگاه، پايانه سوخت، خطوط انتقال نفت و کارخانه هاي توليد مواد شيميايي در سراسر آمريکا دارد و بيش از 30هزار نفر کارگر را نمايندگي مي کند از کارگران خواسته است که به عنوان اولين برنامه اعتراضي، يک تظاهرات سراسري را شکل بدهند.

از سوي ديگر از عربستان نيز خبر مي رسد شرکت آرامکو که ثروتمندترين شرکت نفتي جهان است در حال کاهش دادن هزينه هاي خود و فشار بر پيمانکاران براي انعقاد قراردادهاي بهتر است. همچنين طي هفته گذشته 37 دکل نفتي ديگر در آمريکا که به استخراج نفت شيل مشغول بودند از فعاليت خارج شدند. تحولات توليد نفت در آمريکا از آن جا حائز اهميت است که توليد نفت شيل از سال 2010 تا 2014 آمريکا را به جمع بزرگترين توليدکنندگان نفت جهان يعني روسيه و عربستان وارد کرد تا تحولات اين کشور نيز بتواند بر روند بازار اثر جدي داشته باشد.

توافق اوليه يونان و اروپا براي ادامه کمک هاي مالي

مذاکرات دولت جديد يونان و يوروگروپ پس از چند روز گفتگوي سخت به نتيجه رسيد تا بر اساس آن ارائه کمک هاي مالي به يونان براي 4 ماه ديگر تمديد شود. بر اين اساس دو طرف بر سر يک تفاهم نامه دو صفحه اي به توافق رسيدند که طي آن يونان در ازاي تمديد دريافت کمک هاي مالي از اروپا، تعهدات سختي را نيز بايد اجرا کند. دولت جديد يونان که با شعار عبور از سياست هاي رياضت اقتصادي تحميل شده از حوزه يورو بر يونان، پيروز انتخابات اخير شده بود اين تفاهم نامه را آغاز دوران جديدي در روابط حوزه يورو و يونان و شکسته شدن انزواي 5 ساله يونان دانست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها