کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

امکان جعل و سواستفاده از چک صفر شد


کد خبر : ۱۰۲۳۰۲دوشنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴:۴۰۱۶۷۲ بازدید

ساماندهی کارتخوان‌ها، محدود کردن ترازنامه بانک‌ها، اجرای قانون جدید چک، انتشار اوراق گام و گواهی سکه از اقدامات بانک مرکزی است.
امکان جعل و سواستفاده از چک صفر شد امکان جعل و سواستفاده از چک صفر شد

آیزاک سعیدیان کارشناس اقتصادی گفت: یکی از اقدامات اصلاحی بانک مرکزی در یک سال گذشته سامان دهی 19 میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان است. قبل از این سامان‌دهی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار مودی شناسایی شده بودند، اما پس از آن ۲ میلیون مودی جدید اضافه شدند، که این افزایش ۲ میلیونی در تاریخ ایران بی سابقه است.

وی افزود: در دولت گذشته ما شاهد افزایش حجم نقدینگی و خلق آن به صورت سرسام‌آور بودیم، اما بانک مرکزی اقدامات جالبی را برای کنترل حجم نقدینگی در حوزه پولی و بانکی کشور انجام داد، این اقدامات شامل محدود کردن رشد ترازنامه بانک‌ها، اضافه برداشت بانک منوط به وثیقه گذاری نزد بانک مرکزی، بر خورد جدی با بانک‌های مختلف در حوزه پرداخت سود می‌شود.

اقدامات موثر بانک مرکزی برای کاهش نیاز به نقدینگی

این کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی برای کاهش اثرات مضر نقدینگی اقداماتی مانند ابلاغ قانون جدید چک، اجرای اعطای اعتبار به جای نقدینگی و انتشار اوراق گام انجام داده است. در کشور ما قانون مترقی چک توانست ارزش آن را احیا کند، تا بازرگانان با اطمینان بیشتری مبادلات خود را با چک انجام دهند. قانون مترقی چک در روز‌های گذشته از چک‌های الکترونیک رونمایی کرد. چک الکترونیک، سرعت عمل مبادلات تجار را افزایش می‌دهد و امکان جعل را از بین می‌برد.

کاهش حباب سکه با انتشار اوراق گواهی سکه

مدتی پیش بانک مرکزی شروع به انتشار اوراق گواهی سکه با سررسید ۶ ماهه کرد، بنابراین افراد می‌توانند اوراق را تا زمان سررسید نزد خود نگهداری یا آن را در بازار ثانویه معامله کنند. سرعت نقدشوندگی در این اوراق بالا است، همچنین اوراق گواهی سکه ابزاری برای کاهش حباب نیز محسوب می‌شود. نکته مثبت در اجرای این طرح امکان ضرب سکه توسط بخش خصوصی است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها