کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار بسیار داغ تعمیرکاران تقلبی


کد خبر : ۱۰۲۲۸۴دوشنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸:۰۶۲۰۸۵ بازدید

با سرد شدن هوا یکی از مواردی که تقاضا برای آن زیاد می شود، تعمیر و سرویس وسایل گرمایشی منزل است، آن جاست که یکی از افراد خانواده برای ...
بازار بسیار داغ تعمیرکاران تقلبیبازار بسیار داغ تعمیرکاران تقلبی

با سرد شدن هوا یکی از مواردی که  تقاضا برای آن  زیاد می شود، تعمیر و سرویس وسایل گرمایشی منزل است، آن جاست که یکی از افراد خانواده برای پیدا کردن یک تعمیرکار مجاز دست به کار می شود و احتمالا اولین ابزار همان تلفن همراه هوشمندی است که در دست دارد، تنها یک جست وجوی ساده در فضای مجازی کافی است تا مقابل چشمان آن فرد سیل تبلیغات مختلف  تعمیرکاران لوازم گرمایشی مثل پکیج قرار گیرد، همه با یک مضمون: تعمیرات تضمینی انواع پکیج، نمایندگی برند های معروف! اصلا هم معلوم نیست این نمایندگی های قارچ گونه چطور و از کجا مجوز گرفته اند؟ اصلا کاربلد هستند؟ چه رسد به این که نمایندگی باشند!

 کافی نت جای نمایندگی !

ما هم برای رسیدن به یک تعمیرکار خوب ،چند دقیقه ای در فضای مجازی می چرخیم تا به سایتی می رسیم که سر و شکل خوبی دارد، طراحی زیبا و رسمی که به یکی از برندهای معتبر مربوط است. با شماره ای که در آگهی هست تماس می گیرم، با لحنی خوش پاسخ می دهد و بعد از پرسیدن  از وضعیت پکیج و نشانی منزل، می گوید: تکنیسین شماره.... برای شما در سیستم ثبت شد، تا دقایقی دیگر با شما تماس می گیرند، دو دقیقه بعد فردی با همین ادبیات تماس می گیرد و یک بازه زمانی برای مراجعه مشخص می کند، بعد از حضور در منزل و بازارگرمی فراوان می گوید: باید پکیج را به دفتر ببرد تا تعمیر آن جا انجام شود، کاری که درنهایت دو روز طول خواهد کشید، بردن همانا و یک هفته در سرما ماندن خانواده همان! دیگر خبری از آن ادبیات زیبا و مودبانه اولی نیست و اصلا پاسخگویی هم برای این دیرکرد نیست، وقتی از او نشانی می خواهیم تا پکیج را به خانه برگردانیم بعد از یک هفته پاسخ می دهد و پکیج نصب می شود؛ کاری نصفه و نیمه، اما با یک صورت حساب 3 میلیون تومانی! یک فهرست بلند بالا از تعویض قطعات مختلف پکیج، اما وقتی از او می خواهیم صورت حساب رسمی نمایندگی را در اختیارمان بگذارد، می گوید ما رسید نداریم، اگر می خواهید روی یک کاغذ برایتان بنویسم، روی یک کاغذ از دفترچه تلفن اقلام مصرفی و تعویضی را می نویسد و یک مهر هم زیر همان می زند، با یک عنوان متفرقه که هیچ ارتباطی با آن برند معتبر ندارد! وقتی برای شکایت با همان شماره نمایندگی تماس می گیریم، اعلام می کند که کافی نت است و برای کار راه اندازی گاهی تلفن ها را هم جواب می دهد!

راهکار عجیب اتحادیه برای رفع مشکل!

مشکلات و البته گلایه های مردم در این زمینه را از رئیس اتحادیه مربوط پیگیری می کنیم اما راهکارهای او در نوع خود عجیب است! کرمی، رئیس اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان مشهد در این باره با تشریح پیشنهادهای خود برای این مشکل به «خراسان رضوی» می گوید: «ما پیشنهادهایمان برای رفع این مشکل را به پیشگیری از وقوع جرم دادستانی ارسال کردیم، مثلا یک پیشنهاد ما این بود که اگر حکم قضایی صادر شود و مخابرات با ما همکاری کند شماره های این افراد قطع شود تا دیگر نتوانند آگهی دهند و کار کنند، چون این ها واحد صنفی ندارند که بتوان آن را پلمب کرد.» این پیشنهاد رئیس یک صنف در مشهد در حالی بیان می شود که هزینه یک سیم کارت معمولی کمتر از 10 هزار تومان است، او در این باره توضیح می دهد: به هر حال ما که نمی توانیم بگوییم آن سایت ها را قطع کنند، در هر صورت ما در این زمینه کاری نکردیم. وی می افزاید: عمده فعالیت تعمیرکاران از طریق یکی از پلتفرم های فضای مجازی انجام می شود که اکثرا نیز عضو مجاز اتحادیه نیستند، ما نامه نگاری های زیادی در این باره با دستگاه قضایی انجام دادیم و درخواست اقدامات پیشگیرانه ای برای این موضوع داشتیم چون طبق بررسی های ما 98 درصد آگهی دهنده های این سایت ها و پلتفرم های مجازی غیرمجاز بودند و پروانه ای نداشتند و واحد صنفی نیز ندارند، این درحالی است که برای عضویت در اتحادیه گواهی نامه های فنی مهارت نیز الزامی است که می توان گفت این گواهی نامه ها را ندارند.

وی تصریح می کند: متاسفانه همین فضا باعث شده سه روز در هفته کار اعضای اتحادیه فقط رسیدگی به شکایات در رسته های مد نظر این صنف باشد و در هر نوبت حداقل 12 پرونده بررسی می کنیم. کرمی در پاسخ به این سوال که اعضای اتحادیه و مجاز از نظر شما، برای مردم اطلاع رسانی کرده و معرفی شده اند؟ می گوید: ما یکی، دو بار در یکی از برنامه های صدا و سیما این موضوعات را گفتیم اما اتحادیه آن قدر پول ندارد که هر روز بخواهد هزینه این تبلیغات را بدهد، اگر روزنامه به صورت رایگان محلی را در اختیار ما بگذارد تا بتوانیم هفته ای یک بار تبلیغات کنیم، در همان جا این اطلاع رسانی ها را هم انجام می دهیم. وی در پاسخ به این که اتحادیه سایت یا محلی در فضای مجازی برای اطلاع رسانی دارد؟ نیز اظهار می کند: خیر ما هیچ جایی نداریم، معمولا اگر اعضای ما در این آگهی ها حضور داشته باشند شماره پروانه خود را می نویسند اگر هم نداشته باشند که هیچ، کسی هم نیست پیگیری کند که چرا پروانه ندارید و کار می کنید، اتاق اصناف یک کارت شناسایی الکترونیک برای کسانی که پروانه دارند صادر کرده که البته کسی هم از آن ها کارت شناسایی نمی خواهد.

غفلت اتحادیه از معرفی واحدهای مجاز

علی غفوری مقدم، معاون سازمان صمت خراسان رضوی نیز اطلاع رسانی و معرفی عوامل مجاز را از وظایف اتحادیه مربوط بیان می کند و می گوید: یکی از اقدامات مورد نیاز برای کار اصناف اطلاع رسانی و مشخص کردن عوامل مجاز است که این وظیفه اتحادیه مربوط بوده و با شیوه هایی مانند کارت شناسایی معتبر پس از دریافت استعلامات لازم از مراجع قانونی و مواردی مانند کاور و لباس فرم مشخص قابل شناسایی هستند اما در این اتحادیه این موارد رعایت نشده است هرچند میزان گستردگی کار نیز بالاست. وی می افزاید: در هیئت نظارت بر فعالیت اصناف، سازمان ما براساس گزارش هایی از اتاق اصناف بر تخلفات احتمالی و اتحادیه ها نظارت می کند که در این باره گزارشی از سوی اتاق اصناف به ما نرسیده است. غفوری مقدم تصریح می کند: یکی از موضوعاتی که در هیئت نظارت بررسی می شود، همین گزارش های مردمی بوده که وقتی با شما تماس می گیرند و رسانه به عنوان نماینده مردم این موارد را پیگیری و مطالبه می کند، قطعا برای ما حکم همان گزارش هاست و این موضوع را به طور ویژه در دستور کار و پیگیری قرار می دهیم، اگر در این مسیر کوتاهی یا قصوری از سمت اتحادیه یا به قولی ترک فعل شده باشد حتما با ابزارهای لازم در اختیار هیئت نظارت با آن ها  برخورد   خواهیم کرد هرچند این اتحادیه به تازگی تغییراتی داشته و هنوز بعد از فرایند انتخابات کار ثبت خود را نیز نهایی نکرده که امیدوارم پیش از این ها   همین موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهند و سامان دهی صنف خود را در دستور کار داشته باشند.

توضیحات رئیس پلیس فتا درباره معضل تعمیرکاران تقلبی

سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی هم به خبرنگار ما می گوید: سایت ها در فضای مجازی توسط نهادهایی مانند اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی و سامانه ای نماد شناسایی و اصالت سنجی می شوند، هرچند بخشی از سایت ها نیز ممکن است از نمادها و مجوزهای تقلبی استفاده کنند که آن هم قابل ردیابی است، اما دیگر سایت ها  ، پیام رسان ها و بسترهای ناایمن فضای مجازی قابلیت پیگیری ندارد که به شهروندان توصیه می کنیم از این مجموعه ها خرید نکنند که گاهی با تبلیغاتی اغوا کننده به فروش کالا و خدمات اقدام می کنند. وی می افزاید: با این حال اگر اقدامات مجرمانه ای نیز توسط شهروندان عزیز مشاهده شد پلیس فتا در فضای آنلاین می تواند اطلاعات مربوط به این سایت ها را با دریافت مستندات لازم دریافت و بررسی کند، شماره تلفن 096380 نیز آماده دریافت اطلاعات و گزارش های مردمی است. رئیس پلیس فتای استان در پاسخ به این سوال که آیا طرح های ویژه ای برای رصد و پیگیری این مشکل در فضای مجازی انجام شده است؟

می گوید: من آمار فعالیت 98 درصدی تعمیرکاران غیرمجاز در این صنف را نمی دانم و به من هم اعلام نشده است اما واقعا اگر این تعداد غیرمجاز در یک صنف وجود داشته باشد باید پاسخگو باشند، آماری که ما در این حوزه از کلاهبرداری ها داریم یک درصد است که این دو مقوله متفاوت است. وقتی فعالیت غیرمجاز انجام شده خود اصناف باید از این کار جلوگیری   و با سیستم هایی که دارند فضا را مدیریت کنند، کار ما رسیدگی به جرم است و جرایم در این حوزه کمتر از این آمارهاست. وی می افزاید: گستردگی فضای مجازی بالا و متنوع است، ما طرح های ویژه ای برای موضوعات خاصی مثل فروش سلاح و مهمات، مواد مخدر، شرط بندی آنلاین، جرایم غیراخلاقی، قاچاق کالا و... داریم ولی فراوانی این جرم آن قدر زیاد نیست که طرح ویژه ای برای آن نیاز باشد، در حوزه پیشگیری باید بسترهای این موضوع مشخص و پاک سازی و محدود شود که یکی از موضوعات محدودسازی فروش سیم کارت های بدون هویت است که ما این کار را انجام می دهیم.

کوه پرونده های تخلفات تعمیرکاران تقلبی!

امیر دلداری، مدیر بازرسی اتاق اصناف مشهد نیز در این زمینه به «خراسان رضوی» می گوید: در این صنف ما متاسفانه یک سری مشکلات داریم که تبلیغات این اصناف در سایت ها به صورت برچسب و بروشور و گسترده انجام می شود و این افراد نیز اکثرا فاقد پروانه و جواز کسب هستند. وی می افزاید: در طول سال تعداد بسیار زیادی پرونده از تخلفات این ها به ما ارجاع می شود که اصلا معلوم نیست تخصص لازم را داشته اند یا خیر؟ اما مهم تر از آن مبالغ زیاد دریافتی از شهروندان است که متاسفانه حتی ما نمی دانیم این افراد چه کسانی هستند و نمی توانیم آن ها را پیدا کنیم چون فقط با یک شماره تلفن کار می کنند و هیچ واحد صنفی نیز وجود ندارد، در این آگهی ها گاهی عنوان نمایندگی دیده می شود اما اگر بررسی شود اصلا چنین محلی وجود ندارد. وی تصریح می کند: در اتحادیه تعمیرات لوازم خانگی با تاکید اداره اماکن این تعمیرکاران باید با کارت شناسایی و لباس فرم مخصوص وارد منازل مردم شوند اما نمی دانم که اتحادیه تاسیسات مکانیکی این کار را انجام داده یا خیر؟ ما بارها گفتیم که مردم به آگهی ها توجه نداشته باشند و به تعمیرکاران مجاز مراجعه کنند، اما به این افراد مجاز هم باید اطلاع رسانی شود. / خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها