کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خط کشی ترافیکی و پارکینگ از راهنمایی تا اجرا


کد خبر : ۱۰۲۰۷۸سه شنبه، ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۶:۱۶۲۷۰۶ بازدید

خط کشی ترافیکی و پارکینگ از راهنمایی تا اجرا خط کشی ترافیکی یکی از رایج‌ترین علائم و تجهیزات کنترل ترافیک است که به منظور برقراری نظم و ایمنی بیشتر در خیابان‌های شهر و جاده‌ها استفاده می‌شود. اج...

اطلاع رسانی تبلیغاتی

خط کشی ترافیکی یکی از رایج‌ترین علائم و تجهیزات کنترل ترافیک است که به منظور برقراری نظم و ایمنی بیشتر در خیابان‌های شهر و جاده‌ها استفاده می‌شود. اجرای خط کشی ترافیکی به افرادی که از مسیر استفاده می‌کنند، آگاهی داده و باعث کاهش تصادفات و منظم‌تر کردن حرکات وسایل نقلیه در جاده‌ها می‌شود.

این خط کشی‌ها تنها به جاده های شهری محدود نمیشود و قابلیت اجرا روی شهرک ها تازه تاسیس پارکینگ مجتمع های صنعتی و مسکونی را داراست رنگ خط کشی پارکینگ که شامل مواد شیمیایی یا برچسب است، می‌توانند اطلاعات خاصی را اعم از نشان دادن مسیر صحیح، امکان سبقت گرفتن یا عدم سبقت، خطوط مخصوص پارک خودرو، خطوط عابران پیاده و موارد دیگر را منتقل کنند. در ادامه بیشتر راجع به این مبحث صحبت می‌کنیم.

نحوه اجرای خط کشی ترافیکی

نحوه اجرای خط کشی ترافیکی را با توجه به حجم کار و نوع خطوط تعیین می‌کنند. چنانچه خط کشی طول زیادی داشته باشد و فضای کافی برای استفاده از ماشین‌آلات در آن وجود داشته باشد، از ماشین‌آلات مخصوص استفاده می‌شود. اما در صورتی که محدودیت فضا وجود داشته باشد، از روش دستی کمک می‌گیرند.

به طور کلی در خط کشی با روش دستی دقت و ظرافت بیشتری به کار می‌رود و برای انجام آن از غلطک و کاردک استفاده می‌کنند.در پارکینگ مجتمع های مسکونی در کنار تجهیزات پارکینگ مانند استاپر پارکینگ ممکن است در مواردی نیز شانه‌های مخصوص اپوکسی کاربرد داشته باشد. در اجرای این روش لازم است مجری از مهارت و دقت زیادی برخوردار باشد.

اجرای خط کشی ترافیکی

رنگ‌های مورد استفاده در خط کشی ترافیکی

خط کشی ترافیکی در کشورهای مختلف بر اساس استانداردهای آن کشور انجام می‌شود. در حال حاضر با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، به رنگ‌های ترافیکی موادی افزوده می‌شود که باعث تولید نور بالا شده و می‌تواند نور وسایل نقلیه را به آن‌ها بازگرداند.

به این ترتیب این خط‌ کشی‌ها در شب همچون چراغ‌هایی با نور زیاد عمل کرده و طی کردن مسیر را برای رانندگان راحت‌تر می‌کند. رنگ‌های مورد استفاده در اجرای خط کشی ترافیکی از سه قسمت رنگدانه، رزین، آب یا حلال تشکیل شده‌اند:

رنگدانه : رنگدانه باعث بهتر جلوه کردن رنگ روی سطوح می‌شود و در برخی مواقع با مواد یو وی یا سایر براق‌کننده‌ها ترکیب می‌شود.

رزین : رزین از جنس‌های گوناگونی تولید شده و باعث چسبیدن مواد رنگی به سطح خیابان می‌شود.

حلال : حلال را به منظور روان‌تر شدن رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند و با توجه به نوع و حجم رنگ، متفاوت است.

پنج رنگ اصلی که در خط کشی خیابان‌ها کاربرد دارد، شامل رنگ زرد، قرمز، مشکی، آبی و سفید است. این رنگ‌ها را با توجه به موقعیت خیابان و نوع عبور و مرور استفاده می‌کنند.

الگوهای خط کشی ترافیکی

الگوهای مورد استفاده در خط کشی ترافیکی

در خط کشی ترافیکی از الگوهای متعددی استفاده می‌شود که از قرار زیر هستند:

  • خط ممتد: این خط عبور عرضی را ممنوع می‌کند.
  • دو خط ممتد موازی مجاور یکدیگر: این خط بیانگر محدودیت و ممنوعیت شدید است.
  • خط مقطع: خط مقطع بیانگر آن است عبور و مرور از آن خط مجاز است.
  • خطوط مقطع نقطه نقطه: این خط امتداد سایر خطوط است و غالبا در محل تقاطع‌ها به کار می‌رود.

انواع خط کشی ترافیکی خیابان

خط کشی ترافیکی یکی از تجهیزات کنترل ترافیک است که می‌تواند نقش‌های متفاوتی ایفا کند. این خط‌ها دارای اهداف متنوعی هستند که در سه گروه متفاوت تقسیم‌بندی می‌شوند:

1.خط کشی‌های طولی

2.خط کشی‌های عرضی

3.نشانگرها و علائم راهنمای مسیر

خط کشی‌های طولی و عرضی را در سطوح سواره‌ روها و با کمک مواد متنوع از جمله ترموپلاستیک به کار می‌برند. با توجه به افزودن دانه‌های شیشه‌ای و ظریف که در رنگ استفاده می‌شود، رانندگان می‌توانند رنگ‌های منعکس شده از خطوط را در شب به راحتی مشاهده کنند.

انعکاسی که از این خطوط بازتاب می یابد، در هوای بارانی نیز قابل مشاهده بوده و به راحتی دچار استهلاک نمی‌شود. اما لازم است اشاره کنیم که در مناطقی که بارش برف رواج زیادی دارد، امکان آسیب‌دیدگی بازتاب‌ها در حین برف‌‌روبی افزایش می‌یابد.

اشیاء کوچکی که در محل مناسب نصب می‌کنند، به عنوان نشانگرها و علائم راهنمای مسیر شناخته می‌شوند. این علائم را روی پایه‌های سبک در کنار جاده‌ها نصب می‌کنند تا رانندگان بتوانند در شرایط آب و هوای نامساعد، خط کشی های غیر قابل رویت را تشخیص دهند.

خط کشی‌های طولی

یکی از خطوطی که در خیابان‌ها کاربرد زیادی دارد، خط کشی طولی است. بخش زیادی از خط کشی ترافیکی را خط کشی‌های طولی، خط کشی وسط جاده و خط کشی جدا کننده خطوط ترافیک تشکیل می‌دهد.

 این خطوط می‌توانند به عنوان اصلی‌ترین مشخص‌کننده جهت حرکت، خودروها را در طول مسیر به منظور جای‌گیری صحیح راهنمایی کنند. در صورتی که در خیابانی اجرای خط کشی ترافیکی انجام نگرفته باشد، رانندگان نمی‌توانند به طور دقیق مسیرها را تشخیص دهند و امکان رانندگی نامنظم افزایش می‌یابد. خطوط طولی می توانند امکان استفاده بهینه از عرض سواره‌رو و جریان منظم خودروها را فراهم می‌کند.

خط کشی ترافیکی وسط

خط کشی ترافیکی وسط از اهمیت زیادی برخوردار است و در خیابان‌هایی استفاده می‌شود که ماشین‌ها در جهت‌های متفاوت حرکت می‌کنند. در برخی از شریان‌های اصلی شهری اجرای خط کشی ترافیکی وسط توصیه شده است و کمک می‌کند رانندگان بتوانند راحت‌تر رانندگی کنند.

در صورتی که دو خط زرد رنگ ممتد در کنار یکدیگر قرار بگیرند، بیانگر این است که تجاوز از این خطوط از هر دو سمت ممنوع است. همچنین هنگامی که دو خط ممتد و مقطع در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، نشان دهنده مجاز بودن عبور عرضی از سمت خط مقطع و ممنوع بودن عبور از سمت خط ممتد است.

خط کشی ترافیکی عابر پیاده

خط کشی عابر پیاده

ترسیم خط کشی ترافیکی عابر پیاده الزامی نیست، اما توصیه شده است که در همه تقاطع‌ها که عابران پیاده زیادی از عرض خیابان گذر می‌کنند، این خطوط را استفاده کنند. همچنین در صورتی که عابران پیاده قادر به تشخیص محل عبور خود نباشند، این خطوط می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

برای اجرای خط کشی ترافیکی عابر پیاده از دو خط موازی در شرایط زیاد بودن عابران استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از خطوط هاشور سفید در بین خطوط نیز استفاده کرد تا نشان دهنده تاکید و تمرکز بیشتر باشد.  

منبع : تجهیزات پارکینگ آرتمیس



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها