از چندی پیش به صورت رسمی اعلام شد که خودروهای مونتاژی ایران گرانتر از قیمت جهانی فروخته میشوند که پیگیری ها حکایت از آن دارد که سازمان حمایت در صورت دریافت شکایت، با تخلفات برخورد می کند.
سال ۹۷ بود که به دنبال تشدید تحریمها، دولت به منظور صرفهجویی در منابع ارزی واردات برخی از محصولات از جمله خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ پس از ممنوعیت واردات و انحصاری شدن بیش از پیش بازار خودرو، کم کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگتر خودروهای مونتاژ شده توسط شرکتهای خصوصی در بازار نیز فراهم شد.
این شرکتها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودروها را در داخل ایران مونتاژ کرده و روانه بازار میکنند؛ این شیوه تولید خودرو در اغلب کشورها انجام میشود اما نکتهای که در مورد مونتاژکاران ایرانی وجود دارد این است که متأسفانه محصولات مونتاژ شده با نرخهای نجومی به فروش میرسند؛ نرخهایی که بعضاً ۲ تا ۴ برابر قیمت واقعی این خودروها در کشور مبدا است.
این موضوع مورد تأیید معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت نیز رسید؛ منوچهر منطقی در یک گفت و گوی تلویزیونی ضمن اشاره به اینکه در نبود خودروهای وارداتی، خودروهای مونتاژ شده بازار را در دست گرفتهاند، گفته بود که این خودروها ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش میرسند.
برخورد سازمان حمایت با گرانفروشی
در این رابطه عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر اساس شکایتی که در مورد قیمت و وضعیت فروش اتفاق میافتاد، ورود میکند.
وی افزود: در واقع بر اساس پروندههایی که برای خودروسازان بسته میشود، سازمان حمایت ورود و در صورت احراز تخلف، برخورد میکند. سازمان حمایت در چند مورد هم ورود و برخورد هم کرده است
توکلی لاهیجانی گفت: بررسی وضعیت گرانفروشی و قیمتها یک کار حقوقی مرتبط با خودروساز است و سازمان حمایت به صورت کارشناسی شده به این حوزه ورود کرده و ریز قیمتها را بررسی میکند.
فروش دلبخواهی خودرو در بازار انحصاری
آنطور که فعالان بازار خودرو میگویند، مونتاژکاران خودروهای خود را ۲ تا ۴ برابر بالاتر از قیمت جهانی و آن هم به صورت ۴ تا ۵ ماهه میفروشند؛ به عنوان مثال اگرچه قیمت خودرو شاید ۱۵ هزار دلار باشد اما در حقیقت ۳۰ هزار دلار فروخته میشود.
در این راستا سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران میگوید: شرکتهای ایرانی قطعات منفصله را به صورت اعتباری و در تیراژ بالا خریداری میکنند، اما به جای اینکه نرخ دلار را نرخ روز در نظر بگیرند، ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در نظر میگیرند و خودروهای مونتاژ شده را با قیمتی بسیار فراتر از قیمت خودرو در مبدا میفروشند.
وی تاکید میکند: بازار خودروی ایران در حال حاضر در انحصار خودروهای داخلی و مونتاژی است و به دلیل عرضه محدود، این خودروها با قیمتهای دلبخواهی به فروش میرسند.
جدول زیر قیمت برخی از خودروهای مونتاژی آمده است که نشان میدهد قیمتها نسبت به یک ماه پیش با افزایش میانگین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی مواجه شده اند.
نکته قابل توجه آنکه خودروهای هایما، دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم پس از عرضه در بورس در بازه زمانی تقریباً یک ماهه ۱۵۰ میلیون تومان در بازار گران شده اند.