کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خریداران سکه و ارز در بهمن‌ماه چه مقدار دچار زیان شدند؟


کد خبر : ۱۰۱۸۵شنبه، ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰:۱۸۲۹۷۸ بازدید

در حالی آخرین ماه سال 93 آغاز شده است که بازار ارز و سکه این روزها در آرامش به سر می برد و از نوسان های قیمتی در مقایسه با مدت زمان ...

در حالی آخرین ماه سال 93 آغاز شده است که بازار ارز و سکه این روزها در آرامش به سر می برد و از نوسان های قیمتی در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال های اخیر کاسته شده است. این در شرایطی است که فعالیت بازار ارز در یک ماه گذشته متاثر از ابلاغ مقررات ارزی جدید بانک مرکزی در رابطه با نحوه فعالیت صرافی ها بوده و همین موضوع نیز موجب شده تا نوسان قیمتی کمتری در بازار ارز رخ دهد.

در مهمترین بندهای سیاست‌های ابلاغی، کانون صرافان مکلف شد در محدوده زمانی مندرج در ماده (4) این مقررات یعنی از ساعت 10 تا 18، هر یک ساعت یکبار میانگین موزون نرخ خرید صرافی‌ها و میانگین موزون نرخ فروش صرافی‌ها را محاسبه و در سایت خود اعلام کند که البته نرخ‌های اعلام شده میانگین موزون معاملات انجام شده در یک ساعت بوده و شامل معاملات کل روز نمی‌شود.

بر این اساس بانک مرکزی هم بعد از دریافت اطلاعاتی که صرافی‌ها از معاملات خود در سیستم سنا ثبت می کنند، حجم و نرخ معاملات را برای تعیین نرخ روز ارز در اختیار کانون صرافان قرار می دهد. در عین حال که از دیگر موارد قابل توجه درباره اهداف بانک مرکزی برای تبیین چنین دستورالعملی، برخورد با دلالان به‌ویژه دلارفروشان پاساژ افشار بود.

اما به عقیده فعالان بازار ابلاغ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها از سوی بانک مرکزی در 29 دی ماه سال جاری توانست بخش زیادی از نوسانات بازار ارز را کاهش دهد. برخی دیگر هم بر این باورند که قیمت دلار روزهای آرامی را می گذراند زیرا اخبار تازه ای به بازار وارد نشده که بخواهد قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهد.

بر همین اساس قیمت دلار در یک ماه اخیر از 3465 تومان با افت 40 تومانی به 3425 تومان رسیده است. همچنین در همین مدت دلار در بالاترین قیمت به 3480 و در پایین ترین سطح به 3410 تومان رسیده است.

اما دامنه نوسانات قیمتی در بازار سکه بیشتر از بازار دلار بوده و دلیل اصلی آن نیز تغییرات قیمتی طلا در بازارهای جهانی بوده است. بر همین اساس در بهمن ماه از یک میلیون و 38 هزار تومان به 992 هزار تومان رسیده است که نشاندهنده کاهش 46 هزار تومانی قیمت سکه در یک ماه است. بر اساس آمار موجود قیمت سکه در بهمن در بالاترین سطح به یک میلیون و 42 هزار تومان و در پایین ترین سطح به 975 هزار تومان رسید که نشاندهنده دامنه تغییراتی 67 هزار تومانی در بازار سکه است.

درشرایطی نوسان قیمتی در بازار سکه و ارز طی هفته های اخیر کاهش یافته است که نزدیک شدن به روزهای پایانی سال این امیدواری را در میان فعالان بازار سکه و ارز ایجاد کرده بود که تقاضا برای خرید افزایش یابد و همین موضوع موجب رونق در بازار شود.

رئیس اتحادیه طلا در این رابطه اعلام کرده که روند کاهش قیمت طلا در آستانه سال نو بر خلاف سال های گذشته است. محمد کشتی آرای گفته است برخلاف سال‌های گذشته که در چنین مقطعی افزایش قیمت در بازار سکه و طلا اتفاق می‌افتاد که باعث می‌شد نرخ‌ها یا حبابی یا هیجانی شود، امسال این وضعیت در بازار سکه و طلا مشاهده نمی‌شود. در حال حاضر تقاضا در بازار کم است و نزدیک شدن به ایام نوروز هم باعث نشده است که فعلا افزایش تقاضایی در بازار رخ دهد.

با توجه به قیمتگذاری انجام گرفته دلار و سکه در بهمن ماه، بازار در این ماه روند نزولی داشته و در بیشتر مواقع خریداران در بازار زیان مالی داشته اند. به طوری که اگر فردی در ابتدای بهمن ماه اقدام به خرید 10 میلیون تومان می کرد در پایان ماه با زیان یک میلیون و 116 هزار تومانی همراه می شد. علاوه بر این اگر فردی در ابتدای بهمن ماه اقدام به خرید 10 هزار دلار می کرد در انتهای ماه با زیان 400 هزار تومانی همراه می شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها