کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اروپا زمستان سال آینده با کمبود گاز مواجه خواهد بود


کد خبر : ۱۰۱۷۵۲جمعه، ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶:۴۶۴۵۴۴ بازدید

آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه نسبت به در کمین بودن بحران کمبود گاز در اروپا طی زمستان 2023-2024 هشدار داد.
اروپا زمستان سال آینده با کمبود گاز مواجه خواهد بوداروپا زمستان سال آینده با کمبود گاز مواجه خواهد بود

آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه نسبت به در کمین بودن بحران کمبود گاز در اروپا طی زمستان 2023-2024 هشدار داد.

این نهاد بین‌المللی با تاکید بر اینکه اروپا هنوز «به نقطه پایان مشکلات» در زمنیه تامین انرژی نرسیده از دولت‌ها خواست بویژه در زمینه کاهش تقاضا دست به اقدامات فوری بزنند.

آژانس بین‌المللی انرژی نهادی است که سال ۱۹۷۴ به منظور ارائه مشاوره در زمینه انرژی به کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تاسیس شد.

بر اساس محاسبات به عمل آمده از سوی این آژانس، در صورت توقف کامل صادرات گاز روسیه و همچنین با توجه به جهش اخیر اقتصادی چین، کشورش که بخش بزرگی از گاز طبیعی مایع (LNG) را جذب خود می‌کند، اروپا در زمستان سال آینده با کمبود دست کم ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز روبرو خواهد بود.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی طی سخنانی در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین تصریح کرد که در این صورت ذخایر اروپا در آغاز زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴ تنها تا میزان ۶۵ درصد پر خواهد شد در حالی که این ذخایر هم‌اکنون به ۹۵ درصد ظرفیت خود رسیده است.

اعتماد به نفس بیش از حد ممنوع!

آژانس بین‌المللی انرژی از کشورهای اروپایی می‌خواهد که با توجه به وضعیت موجود دچار اعتماد به نفس کاذب نشوند.

این آژانس با تاکید بر تداوم مشکلات و بحران‌های پیش رو در زمینه انرژی هشدار می دهد: «بالشتک نرمی» که بواسطه سطوح ذخیره فعلی همراه با کاهش اخیر بهای گاز و دمای غیرمعمول پاییز امسال پشتتان گذاشته شده، نباید منجر به نتیجه‌گیری‌های بیش از حد خوش بینانه در خصوص آینده شود.

آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه این هشدار تاکید می‌کند: برای تامین منابع و پر کردن ذخایر باید در نظر داشت که شرایط ژئوپلیتیکی و اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۳ ممکن است در مقایسه با آنچه اکنون شاهدش هستیم به شکل قابل ملاحظه‌ای تغییر کند.

بر اساس این هشدار، پر شدن ذخایر گازی در تابستان امسال متاثر از «عواملی کلیدی» بود که ممکن است در سال ۲۰۲۳ تکرار نشوند.

یکی از عوامل کلیدی این بود که روسیه پیش از شروع جنگ و کاهش سرعت تحویل به شکل معمول اقدام به گاز رسانی کرد.

خطوط لوله انتقال روسیه در نیمه نخست امسال به میزان تقریبا معمول و مقادیر پیش‌بینی شده گاز به کشورهای اروپایی ارسال کرد.

روسیه در نهایت باید حدود ۶۰ میلیارد متر مکعب گاز را برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا تامین می‌کرد؛ حال آنکه به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، تحقق این امر در سال ۲۰۲۳ «بسیار بعید» خواهد بود و حتی ممکن است صادرات گاز روسیه به طور کامل متوقف شود.

علاوه بر این، کاهش نیازهای چین به گاز طبیعی مایع در سال جاری سبب شد تا دست اروپایی‌ها برای خرید این فراورده گازی بازتر شود.

آژانس بین‌المللی انرژی تاکید می‌کند که با توجه به رشد اقتصادی چین، این کشور ممکن است حجم بیشتری از تولید جهانی گاز طبیعی مایع را در سال آینده به سوی خود جلب کند و در این صورت اروپا سهم کم‌تری نصیبش خواهد شد.

این نهاد مشاور در زمینه انرژی قرار است به زودی «نقشه راهی» را شامل فهرستی از اقدامات مشخص به منظور فراهم کردن زمینه پُر شدن ذخایر گازی اروپا تا میزان ۹۵ درصد در شروع فصل زمستان و نیز کاهش ساختاری مصرف ارائه کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها