کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آژیر قرمز قیمت دلار در دولت سیزدهم


کد خبر : ۱۰۰۶۶۶شنبه، ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵:۳۴۱۰۹۵۸ بازدید

نرخ دلار از روز پنجشنبه به بیش از 32 هزار تومان رسید که موجب شد تا بازارساز دست به عرضه 100 میلیون دلاری بزند.
آژیر قرمز قیمت دلار در دولت سیزدهمآژیر قرمز قیمت دلار در دولت سیزدهم

 قیمت دلار پنجشنبه با رسیدن به 32150 تومان در بیشترین سطح 2.5 ماه گذشته قرار گرفت.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت نفت ایران و اخباری مبنی بر اعلام رسمی بن‌بست مذاکرات وین توسط دولت آمریکا مزید بر علت شد تا دلار در روز گذشته تغییر کانال دهد و برای بار سوم از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم آژیر خطر در بازار ارز به صدا درآید. امروز (جمعه) هم علیرغم عرضه سنگین بازارساز، رشد دلار در معاملات پشت‌خطی با رسیدن به ۳۲۲۰۰ تومان ادامه یافت.

بازارساز دست به عرضه سنگین زد

تغییر کانال دلار موجب شد بازارساز دست به عرضه سنگین ۱۰۰ میلیون دلاری در بازار توافقی بزند که حدود ۱۰ برابر میزان عرضه روزهای پیشین بود. این عرضه در نرخ ۳۰۸۵۰ تومان اتفاق افتاد که ۱۸۰ تومان بیشتر از نرخ روز قبل بود. لازم به ذکر است منظور از بازار توافقی، معاملات میان صرافی‌ها و صادرکنندگان در بازار متشکل ارزی است. صرافان از اواخر خرداد امسال مجاز شدند ارز اسکناس صادرکنندگان را به نرخی توافقی از آن‌ها بخرند. با این حال، به نظر می‌رسد امروز بزرگترین بازیگر این بازار خود بازارساز ارزی بوده باشد.

هشدار سوم دلار به رئیسی

رسیدن نرخ ارز به بالای مرز ۳۲ هزار تومان در روز گذشته را می‌توان سومین آژیر قرمز دلار در دولت رئیسی دانست. در دو مرتبه پیشین هر بار پس از آنکه دلار از مرزی حساس عبور می‌کرد به ناگهان تصمیمی مثبت در زمینه برجام موجب معکوس شدن مسیر دلار و عقب‌نشینی آن از سقف می‌شد. نخستین بار زمانی بود که همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم و وقفه طولانی در مذاکرات وین دلار به سرعت در حال رشد بود. در آن زمان قیمت دلار تهران برای دومین بار در تاریخ به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید و دولت رئیسی به سرعت مذاکرات را از سر گرفت. آژیر قرمز دوم نیز وقتی به صدا درآمد که دلار با شدت گرفتن اختلافات میان تهران و غرب دلار و صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام به سقف تاریخی ۳۳۳۰۰ تومان رسید. اندکی بعد خبر ازسرگیری مذاکرات در قطر منتشر شد و دلار را پایین کشاند. هر چند این بار هم دورهای متعدد گفت‌وگو به نتیجه نرسید و شاهد اوج‌گیری مجدد نرخ ارز هستیم.

اما این بار، نگرانی‌ها از پایان یافتن فرصت احیای برجام ممکن است شرایط متفاوتی را برای شاخص ارزی کشور رقم بزند. وبگاه آمریکایی واشنگتن فری بیکن دیروز در گزارشی مدعی شد که دولت بایدن دوهفته پیش پشت درهای بسته، به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان خبر داده که مذاکرات با ایران به بن‌بست خورده است. هر چند در کوتاه‌مدت احتمال دارد رشد دلار با عرضه بازارساز متوقف شود اما به باور کارشناسان، افت پایدار دلار در گروی رفع تحریم‌ها خواهد بود. علیرغم تمام خوشبینی‌هایی که در مرداد و اوایل شهریور نسبت به توافق شکل گرفته بود، از نیمه شهریور دوباره با تعلیق مذاکرات مواجهیم. تعلیقی که تصور می‌شود ممکن است تا نیمه آبان (زمان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا) ادامه یابد و طولانی شدن انتظار برای توافق می‌تواند ناامیدی فعالان بازارها از احیای برجام و رشد دلار را به همراه داشته باشد./ فردای اقتصاد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها