کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خروج لاک پشت‌وار ژاپن از رکود


کد خبر : ۱۰۰۶۶دوشنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹:۲۰۲۲۴۹ بازدید

اقتصاد ژاپن بالاخره دربرابر رکود قد علم کرد، اما نرخ رشد آن همچنان پایین‌تر از انتظارات پیشین گزارش شده‌است.

 بنابر آمارهای رسمی، اقتصاد ژاپن پس از طی یک دوره رکود، در سه‌ماهه‌آخر سال گذشته میلادی (2014) بالاخره از رکود خارج شد اما میزان این رشد همچنان با رقم مورد انتظار فاصله دارد. با این حال میزان هزینه مصرف‌کننده و بازرگانی در این کشور همچنان ناامید کننده است، که این حاکی از چالش‌های پیش‌روی «شینزو آبه»، نخست‌وزیر این کشور و حاصل سال‌ها دشواری در این زمینه است.

رویترز گزارش داد: رشد اقتصادی ژاپن در سه‌ماهه آخر سال 2014 میلادی معادل 2.2 درصد سالانه گزارش شده که این رقم با نرخ مورد انتظار 3.7 درصدی همچنان فاصله دارد. داده‌های اعلامی ازسوی دولت ژاپن نشان داد تفسیرهای سه‌ماهه از تولید ناخالص ملی ژاپن حاکی از رشد 0.6 درصدی در این شاخص است. «آکیرا آماری»، وزیر اقتصاد ژاپن در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: اقتصاد ژاپن در مسیر احیا گام برمی‌دارد و نشانه‌هایی از گرایش بیشتر مشتریان به هزینه مشاهده می شود. 

با این‌حال تحلیلگران با اشاره به احیای ضعیف مصرف و هزینه‌های سرمایه‌ای، این عوامل را از نشانه‌های نگران کننده برای چشم‌انداز مثبت اقتصادی ژاپن اعلام کردند. «تاکشی مینامی»، اقتصاددان برجسته در موسسه تحقیقاتی «نورینچوکین» می‌گوید: این نشانه‌ها نگران کننده هستند. وضعیت اقتصادی ژاپن همچنان ضعیف مانده و کمپانی‌ها به وضوح سرمایه‌گذاری‌های خود را همچنان به تعویق می‌اندازند.

احیای اقتصادی ژاپن، به بانک‌های این کشور امکان می‌دهد تا حتی با وجود کاهش جهانی قیمت نفت نیز فعلا گسترش برنامه محرک‌های پولی خود را که منجر به افزایش تورم به بالاتر از نرخ دو درصدی هدف می‌شود، موقتا متوقف کند. انتظار می‌رود بانک مرکزی ژاپن این سیاست‌های پولی را فعلا دست نخورده بگذارد تا اثرات آخرین برنامه تسهیل کمّی را مشاهده کند.

داده‌های فوق یکی از مهمترین عوامل تصمیم‌گیری بانک مرکزی ژاپن و بررسی دقیق در بازبینی دو روزه نرخ رشد این کشور خواهد بود. همچنین مصارف بخش خصوصی که حدود 60 درصد از اقتصاد این کشور را به‌خود اختصاص می‌دهد در سه‌ماهه آخر سال 2014 میلادی، 0.3 درصد رشد داشته که این رقم بسیار پایین‌تر از میانگین 0.7 درصدی مورد پیش‌بینی است. هزینه‌های سرمایه‌ای نیز پس از دو فصل متوالی کاهش، تنها 0.1 درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد چاپ بی‌محابای اسکناس ازسوی بانک مرکزی هم هنوز نتوانسته تجار را به افزایش سرمایه‌گذاری ترغیب کند.

با باز شدن کورسوی امیدی از افزایش صادرات به چین و آمریکا، 0.2 درصد به رشد اقتصادی ژاپن افزوده شده‌است و این دو کشور را به مقاصد اصلی صادرات ژاپن تبدیل کرده‌است. بااین‌حال، سیاستگذاران ژاپن به احیای صادرات این کشور امیدوارند و این بخش اقتصادی به‌رغم حمایت‌های «ین» ضعیف، کاهش قیمت سوخت و هزینه‌ها که سبب ترغیب شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش شده، همچنان از بخش‌های ضعیف اقتصادی ژاپن بوده‌است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها