کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ثبت سفارش واردات خودرو به کشور از پایان مهرماه


کد خبر : ۱۰۰۶۱۲پنجشنبه، ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۶:۰۸۵۹۶۳ بازدید

یک مقام آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به اینکه از ماه پیش فراخوان برای ثبت نام واردکنندگان خودرو برای واردات خودرو انجام شده بود بزودی ...
ثبت سفارش واردات خودرو به کشور از پایان مهرماهثبت سفارش واردات خودرو به کشور از پایان مهرماه

یک مقام آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به اینکه از ماه پیش فراخوان برای ثبت نام واردکنندگان خودرو برای واردات خودرو انجام شده بود بزودی شاهد نهایی شدن دستورالعمل واردات خودرو و به تبع آن واردات خودروهای کمتر از ۲۰ هزار دلار به کشور خواهیم بود.

او ادامــــــــــه داد: پرونـــــــده درخواست‌کنندگان برای واردات خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال ارزیابی و‌ نهایی شدن است. بر اساس فراخوانی که داده شده بود واردکنندگان بایستی طرح‌های خود را ارائه می‌کردند تا به‌صورت تخصصی چگونگی واردات خودرو از سوی وزارت صمت بررسی شود.

این منبع مطلع در وزارت صمت به «ایران» گفت: درخواست واردکنندگان خودرو بر اساس موضوعات مهم چون انتقال تکنولوژی، خدمات پس از فروش و... در حال ارزیابی است؛ لذا با توجه به اعلام درخواست واردکنندگان و بررسی‌های صورت گرفته، به احتمال خیلی زیاد ثبت سفارش واردات خودرو از پایان مهرماه آغاز می‌شود.

او با تأکید بر اینکه دستورالعمل واردات خودرو در این ماه نهایی خواهد شد و در راستای آن واردکنندگان بر‌اساس مذاکراتی که با شرکت‌ها و خودروسازان خارجی انجام دادند می‌توانند با توجه به قوانین جدید واردات خودرو را انجام دهند، تصریح کرد: خودروهای وارداتی بر اساس استانداردهای ۸۵گانه کشور خواهد بود و دراین خصوص تمام الزامات رعایت می‌شود.

از زمستان سال گذشته موضوع آزادسازی واردات خودرو مطرح شد و از اردیبهشت ماه سال‌جاری با توجه به بهبود شرایط ارزی کشور به‌واسطه افزایش صادرات غیرنفتی، حذف ممنوعیت واردات خودرو به تأیید سران قوا رسید، از این‌رو آیین‌نامه جدید واردات خودرو به تصویب هیأت دولت رسید و پس از آن قرار شد وزارت صمت دستورالعمل واردات خودرو را تنظیم کند تا واردکنندگان بتوانند بعد از حدود ۴ سال واردات خودرو را آغاز کنند.

در شرایطی که واردکنندگان خودرو به دنبال ثبت درخواست واردات خودرو در وزارت صمت بودند برخی‌ها مدعی شدند که بانک مرکزی با واردات خودرو به دلیل محدودیت ارزی مخالفت کرده و قرار نیست سال‌جاری خودرو وارد کشور شود. اما صحبت‌های یک مقام آگاه در وزارت صمت که خواست نامش عنوان نشود، برخلاف چنین ادعایی است. این مقام مسئول تأکید کرد: وزارت صمت با هدف پاسخ به نیازهای خودرویی مردم، جلوگیری از رشد قیمت خودرو در بازار، کاهش فاصله قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه، تأمین نیاز خودرو در بازار و جلوگیری از هرگونه انحصار، واردات خودرو را دنبال می‌کند.

چندی پیش نیز امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت درباره واردات خودرو و درخواست واردکنندگان، گفته بود: پس از تأیید و اعلام شرکت‌هایی که الزامات آیین‌نامه واردات خودرو را با امتیاز بالاتری کسب کرده‌اند، واردات خودرو انجام می‌شود. بدین جهت اولویت نخست مشمول آیین‌نامه واردات خـــــودرو واردکننـــــــدگان خودروی اقتصادی، سرمایه‌گذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید و متقاضیان واردات خودروی برقی به مناطق آزاد هستند.

او در مورد متقاضیان واردات خودروی اقتصادی نیز اظهار داشت: شرط لازم برای متقاضیان واردات خودروهای اقتصادی، الزام به انتقال فناوری و ارائه خدمات بعد از فروش است و اگر علاوه بر این برنامه داخلی‌سازی داشته باشند امتیاز مضاعف محسوب می‌شود.

قالیباف خاطرنشان‌ کرد: در درخواستی که ارائه می‌شود باید علاوه بر مشخص شدن جزئیات الزامات گفته شده، نوع خودرویی که قصد وارد کردن آن را دارند نیز مشخص شود. همچنین در خصوص متقاضیان سرمایه‌گذاری ایجاد خط تولید خودرو نیز مشوقی در نظر گرفته شده است که بتوانند هزینه‌های ریالی خود را بابت خرید کارخانه و راه‌اندازی خط تولید از طریق واردات خودرو و فروش آن تأمین کنند. استفاده از این مشوق مازاد بر سقف یک میلیارد یورویی واردات خودرو خواهد بود.

سخنگـــوی وزارت صمــــــت درخصــــوص نحـــــوه بررســـــی درخواست‌ها و تأیید نهایی شرکت‌ها تصریح کرد: هر شرکتی که امتیاز بیشتری از الزامات آیین‌نامه نظیر انتقال فناوری به دست آورد، اولویت خواهد داشت.

گفته می‌شود بیش از ۷ شرکت برای واردات خودرو اعلام آمادگی کرده‌اند؛ حال باید دید وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به آیین‌نامه مصوب هیأت دولت به کدام شرکت‌ها مجوز واردات خودرو خواهد داد.

البته برخی از شرکت‌های واردکننده خودرو که قبل از سال۹۷ فعالیت وسیعی داشتند معتقدند که واردات خودرو با در نظر گرفتن انتقال تکنولوژی در مقطع فعلی خیلی سخت و دشوار است، چرا که کشورها به خاطر احتمال تحریم شدن ریسک همکاری مشترک را قبول نمی‌کنند.

برخی دیگر هم قیمت خودروهای وارداتی کمتر از ۲۰ هزار دلار را منطقی نمی‌دانند و اصرارشان بر این اساس که حدود قیمتی برای خودروهای وارداتی برداشته شود. اما شرکت‌های واردکننده هم هستند که می‌گویند با همکاری خودروسازان چینی و برخی از خودروسازان اروپایی کوچک می‌توان واردات خودروهای کمتر از ۲۰ هزاردلار و با رعایت استانداردهای ۸۵ گانه را دنبال کرد.

حال وزارت صمت بر‌اساس فراخوانی که اول شهریوماه ارسال کرده بود و تا ۱۹ شهریور مهلت داشت، درخواست‌های شرکت‌های واردکننده خودرو را دریافت کرده است. لذا باید دید در نهایت کدام شرکت‌ها مجوز واردات خودرو با آیین‌نامه‌های جدید را خواهند داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها