کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

3 دلیل برای احتیاط خریداران دلار


کد خبر : ۱۰۰۳۸۲چهارشنبه، ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰:۴۸۷۸۴۸ بازدید

هر چند امید به دیدارهای نیویورک است که دلار را زیر 32 هزار تومان حفظ کرده، به سه دلیل خریداران ارز باید جانب احتیاط را رعایت کنند.
3 دلیل برای احتیاط خریداران دلار3 دلیل برای احتیاط خریداران دلار

دلار دیروز هم مشابه روز دوشنبه حوالی ۳۱۷۰۰ تومان نوسان کرد. هنوز خبری از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در حاشیه سفر جاری رئیسی، امیرعبداللهیان و باقری به نیویورک به گوش نرسیده و به همین سبب قیمت دلار طی روزهای گذشته از نیمه کانال ۳۱ هزار تومان پایین‌تر نیامده است.

به عقیده بسیاری از معامله‌گران دلار، آنچه دلار را پایین مرز ۳۲ هزار تومان نگه داشته و مانع صعود بیشتر آن شده است امید به دیدارهای نیویورک و همچنین عرضه بازارساز است. اما علیرغم آنکه ریسک رشد نرخ ارز در صورت بی‌نتیجه بودن سفر نیویورک وجود دارد، توصیه می‌شود متقاضیان دلار در روزهای آینده جانب احتیاط را رعایت کنند.

سه سیگنال فروش ارز؟

همانطور که قبلا در گزارش «پشت پرده نوسان رازآلود دلار» اشاره کردیم می‌توان سه دسته دیدگاه متفاوت را درباره آینده برجام تفکیک کرد. دسته اول توافق را نهایی می‌دانند، دسته دوم دشواری بسته شدن پرونده PMD را مانع احیای برجام می‌دانند و دسته سوم که تصور می‌کنند طرفین، شکست مذاکرات را اعلام نمی‌کنند و آن را برای مدتی در حالت معلق نگه می‌دارند تا از مزایای عدم تشدید تنش‌ها استفاده کنند. برای مثال، ایران می‌تواند همچنان برای مدتی نفت بفروشد که آمریکا و اروپا هم در بحبوحه بحران انرژی از آن استفاده می‌کنند. در همین حال، دولت بایدن که انتخابات میان‌دوره‌ای را در آبان پیش رو دارد، ننگ شکست مذاکرات را به دوش نخواهد خرید. به نظر می‌رسد بازار ارز از ابتدای شهریور در سیطره دو دسته آخر بوده است.

اما گروه اول یعنی خوش‌بین‌ها به احیای برجام بار دیگر نشانه‌هایی از احتمال پیشرفت مذاکرات را می‌بینند که می‌تواند دلیلی برای رعایت جانب احتیاط در خرید دلار باشد:

۱- از یک طرف قرار است رییسی و مکرون امروز دیدار کنند. فرانسه در سال‌های پیشین نقش جدی در وساطت برای توافق هسته‌ای داشته است. چنانکه در بخش‌هایی از کتاب «جنگ بدون آتش و دود» که اخیرا منتشر شد، نویسنده به نقل از روحانی، رئیس جمهور سابق روایت می‌کند که «ما سه مقطع در میانه جنگ اقتصادی داشتیم که کار به سمت صلح می‌رفت. مقطع اول اروپایی‌ها با محوریت مکرون واسطه شدند. مقطع دوم میانجیگری ژاپن بود و مقطع سوم مربوط به سفر نیویورک است». حال باید دید این بار ترکیب مکرون و مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که سران تمام کشورهای طرف برجام در آن حضور دارند، چه برای برجام به همراه خواهد داشت.

۲- از سوی دیگر، دیدار از قبل اعلام نشده باقری و مورا که قرار است امروز انجام شود موجب شده تا برخی تصور کنند ایران این سیگنال را داده که اراده کافی برای حل و فصل هر چه زودتر اختلافات باقی‌مانده را دارد. اگر این دیدار نتیجه قابل توجهی داشته باشد شاید بتوان بار دیگر به احیای برجام پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا (در اواسط آبان) امیدوار بود.

۳- سیگنال مهم دیگر، اظهارات روز گذشته محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی بود که گفت: «پیغام‌هایی که از طرف آژانس آمده، نشان می‌دهد قصد بستن پرونده سه مکان ادعایی را دارند». این موضوع در هفته‌های اخیر به عنوان خط قرمز ایران برای توافق اعلام شده است و شکاف‌های موجود برای حل آن، یکی از موانع اصلی احیای برجام تصور می‌شد./ فردای اقتصاد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها