کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت تمام‌شده مسکن


کد خبر : ۱۰۰۳۷۶جمعه، ۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲:۴۳۵۱۸۸ بازدید

محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: قیمت مصالح ساختمانی همچون سیمان و میلگرد که مصالح اصلی ساخت و ساز بوده و می‌تواند ...
تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت تمام‌شده مسکنتاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت تمام‌شده مسکن

محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: قیمت مصالح ساختمانی همچون سیمان و میلگرد که مصالح اصلی ساخت و ساز بوده و می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده ملک داشته باشد.

بازار مسکن ایران در سال‌های گذشته از شرایط ناپایداری برخوردار بوده و روز به‌ روز از تعداد خریداران در این بازار نیز به دلیل افزایش قیمت کاسته می‌شود. اما دلیل افزایش قیمت و نابسامانی در بازار مسکن چیست؟

کارشناسان و فعالان مسائل متفاوتی را موثر بر نابسامانی بازار مسکن می‌دانند اما یکی از اصلی‌ترین دلیل نابسامانی در بازار طبق گفته کارشناسان کمبود ساخت مسکن بوده که بخشی از این کمبود ناشی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی است. به گفته آنها افزایش قیمت مصالح ساختمانی تاثیر مستقیمی با کاهش تولید و به دنبال آن افزایش قیمت مسکن دارد.


احتمال افزایش قیمت سیمان و میلگرد

همانطور که گفته شد تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن امری اجتناب‌ناپذیر بوده و اکنون برخی خبرها حاکی از احتمال افزایش قیمت سیمان و میلگرد است.

با نزدیک‌شدن به فصل سرما، مجدداً بیم افزایش قیمت سیمان و میلگرد در پی قطعی گاز صنایع می‌رود. این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند برخی تولیدکنندگان از قطعی گاز و برق برخی ازرتولیدکنندگان به عنوان یک ابزار تاکتیکی برای بالا بردن قیمت‌ها استفاده می‌کنند. بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز، با وجود ثبات قیمت سیمان و میلگرد طی هفته‌های اخیر، همچنان بازار ساخت‌وساز در رکود به سر می‌برد. هر چند در شش ماهه ابتدای سال جاری افزایش حقوق و دستمزد و قیمت مصالح ساختمانی همزمان با جراحی بزرگ اقتصادی دولت سیزدهم، عمق رکود تولید در بازار مسکن را عمیق‌تر کرد. در این میان حتی عدم قطعی برق صنایع و به تبع آن ثبات در بازار سیمان و میلگرد هم نتوانست به بازار تولید مسکن کمکی کند.

بر اساس اعلام شرکت توانیر، میزان مصرف برق در بخش سیمان در تابستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از پنج درصد افزایش یافت، اما صنایع با تکرار خاموشی‌های سال گذشته مواجه نشدند. شرکت توانیر اعلام کرد که بر اساس آمارهای موجود از بازار، در حال حاضر سیمان با کاهش قیمت تا ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و تقاضای خرید مواجه است که این موضوع بیانگر رشد تولید و تامین تقاضای بیش‌ از حد نیاز بازار است.

در حال حاضر انباشت تقاضای پنج میلیونی در بازار مسکن وجود دارد. اما افزایش سرسام‌آور قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای سال جاری در کنار کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی منجر به این شد علائم حیاتی بازار مسکن که مدت‌هاست در کما فرو رفته هر روز کمتر شود. حتی طرح نهضت ملی مسکن هم نتوانست تا به امروز کمکی به بازار مسکن کند.


قیمت تمام‌شده مسکن تابع قیمت مصالح است

محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به احتمال افزایش قیمت سیمان و میلگرد و تاثیر آن بر بازار به «ابتکار» گفت: تغییر در هر یک از عوامل موثر بر بازار مسکن می‌تواند قیمت‌ تمام‌شده را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین قیمت مصالح ساختمانی همچون سیمان و میلگرد که مصالح اصلی ساخت و ساز بوده و می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده ملک داشته باشد.

وی افزود: امیدواریم دولت بتواند عوامل موثر بر قیمت تمام‌شده مسکن را کنترل کند و شاهد افزایش هزینه‌ها نباشیم. اگر دولت بتواند قیمت مصالح را کنترل کند در پروژه مسکن ملی نیز با چالشی روبه‌رو نمی‌شویم.

این کارشناس بازار مسکن با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد داخلی و فضای بین‌المللی به ارزیابی وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آتی پرداخت و در این باره گفت: برجام فعلا به نتیجه نرسیده و بارها اشاره کرده‌ایم که قیمت مسکن آنچنان و به طور مستقیم تابع مسائل بین‌المللی به خصوص برجام نیست. اما با توجه بر فرهنگی که بر جامعه حاکم شده و همه چیز با نرخ دلار سنجیده می‌شود پس هر تغییری در نرخ دلار به دلایل متفاوت الخصوص برجام بازارهای موازی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین بازار مسکن نیز از تحولات در بازار ارز تاثیرپذیر است. در مجموع باید گفت چگونگی وضعیت بازار مسکن و قیمت‌ها به اجرای سیاست‌های دولت در روزهای باقی‌ مانده از سال بستگی دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم دولت به صورت جدی بر اجرای سیاست و برنامه‌های مربوط به حوزه مسکن وارد عمل شود و پروژه‌های ساخت مسکن آغاز شوند. من مطمئن هستم اگر پروژه‌های نهضت ملی مسکن در ابعاد گفته شده آغاز شوند و اگر بازار شاهد فعال شدن ساخت و ساز باشد قطعا این حوزه عکس‌العمل مثبتی از خود نشان خواهد داد و نه تنها تا پایان سال افزایش قیمت را نخواهیم داشت بلکه شاهد تعدیل قیمت‌ها نیز می‌شویم.

این کارشناس بازار مسکن در پایان گفت: اما اگر همچون گذشته ساخت و ساز در این حوزه راکد بماند و تغییر و تحولی در این جهت صورت نگیرد قطعا بازار به عدم تحقق برنامه‌های دولت در تامین مسکن عکس‌العمل منفی نشان خواهد داد. لذا وضعیت بازار مسکن به تحقق و یا عدم تحقق برنامه‌های دولت بستگی دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها