کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نیویورک، رنگ و بوی مذاکرات هسته ای گرفت


کد خبر : ۱۰۰۳۷۴چهارشنبه، ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸:۴۷۹۳۱۵ بازدید

همزمان با دیدار رئیسی و ماکرون در سازمان ملل، باقری گفت: با توجه به پیام های دریافتی از آژانس و گروسی دیدار و گفت وگویی با مورا خواهم داشت.
نیویورک، رنگ و بوی مذاکرات هسته ای گرفت نیویورک، رنگ و بوی مذاکرات هسته ای گرفت

 همانطور که پیش بینی می شد حضور علی باقری ،مذاکره کننده ارشد ایران در هیئت همراه با رئیس جمهور در سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل چندان هم بی حکمت نبود و خبرهای رسیده از مقر سازمان ملل نشان می دهد دیدار علی باقری و انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای در نیویورک برگزار خواهد شد . در همین زمینه رئیس تیم مذاکره کننده ایران نیز از دیدارش با انریکه مورا خبر داد و گفت: با توجه به پیام‌های دریافتی از آژانس بین‌المللی و گروسی امروز(سه شنبه شب به وقت تهران ) در حاشیه‌های جلسات دیپلماتیک دیدار و گفت‌وگویی با انریکه مورا می‌کنم دیداری که دیشب برگزار شد.

از سوی دیگر روز گذشته آیت ا... سید ابراهیم رئیسی  با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد . دوطرف بعد از چندین تماس تلفنی در یک سال گذشته توانستند به صورت حضوری نیز در حاشیه مجمع عمومی دیدار و گفت وگو داشته باشند . تا لحظه تنظیم خبر گزارشی از مسائل رد و بدل شده میان روسای جمهوری ایران و فرانسه منتشر نشده اما پیش بینی می شود موضوع مذاکرات هسته ای احیای برجام، مهم ترین مسئله در این گفت وگوی دوجانبه بوده باشد .رئیسی  در دومین روز حضور خود در نیویورک با شارل میشل رئیس بلژیکی شورای اروپا در هتل محل اقامت خود دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا معاون وی حضور داشتند.

سازمان ملل متحد درحقیقت باید سازمان ملل باشد

همچنین رئیسی در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی نیویورک، اظهار کرد: سازمان ملل متحد درحقیقت باید سازمان ملل باشد، نه سازمان دولت های  قدرتمند. ما با مشکلات جهانی روبه رو هستیم و در این نشست ها می توان درباره آن ها بحث کرد.رئیسی با بیان این که مشکلات عمومی است و راهکارها هم باید براساس خرد جمعی و مشورت عمومی باشد، افزود: مثلا موضوع تحریم ،حربه ای است که قدرت های بزرگ آن را به دست گرفته اند تا به ملت ها فشار بیاورند. از آن سو دیگرکشورها هم رفتار متقابل خواهند داشت که این رفتارها با صلح، آرامش و امنیت در تضاد بوده و ملت ها متضرر می شوند.وی تروریسم، جنگ و خونریزی را از دیگر مشکلات جهانی برشمرد و گفت: تروریسم موجب آوارگی مردم شده است.ما با جنگ و خونریزی مخالفیم. همه این مسائل و مشکلات جهانی نتیجه یک جانبه گرایی است که همه را رنج می دهد. در این نشست ها با نگاه به حل مشکلات، باید مسائل را دنبال کرد.


دیدارهای دیپلماتیک امیرعبداللهیان در نیویورک

روز گذشته دیدارهای وزیرخارجه کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد . حسین امیرعبداللهیان در دیدار با پارک جین، وزیر امور خارجه کره جنوبی، ضمن دعوت از همتای  کره ای خود برای سفر رسمی به تهران ،ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت جدید  در این کشور شاهد پیشرفت  در روابط میان ایران و کره جنوبی باشیم. وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز با اشاره به عزم جدی و اقدامات انجام شده  از سوی دولت جدید این کشور تاکید کرد که  رفع موانع دسترسی به منابع ایران در بانک های کره جنوبی  در دستورکار این کشور قرار دارد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با برداشته شدن موانع  مزبور، شرکت های کره‌ای بتوانند  در زمینه های مختلف در ایران فعالیت کنند. وزیر امورخارجه کشورمان همچنین در دیدار با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر ضمن تاکید بر اولویت رابطه با همسایگان و از جمله قطر، گسترش روابط دوجانبه را نشانی بر تعمیق دوستی میان ایران و قطر بیان کرد.   وزیر امور خارجه قطر نیز بر آمادگی دولت متبوع خود برای مساعی جمیله و گسترش همکاری های دوجانبه تاکید کرد.


نا امیدی بورل از مذاکرات 

از سوی دیگر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد سه‌شنبه مدعی شد که متن پیشنهادی این اتحادیه برای حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، بهترین راه است.بورل نیز که به نیویورک سفر کرده در مصاحبه با نشریه «پالتیکو» مدعی شد که حتی دیدارهای هفته پیش‌رو در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز نمی‌تواند پیشرفتی در مذاکرات و احتمال حصول توافق در موضوع هسته‌ای ایران حاصل کند. وی با ادعای این که اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر در تلاش برای مجاب کردن همه طرف‌ها برای طی کردن آخرین گام‌ها برای «احیای توافق هسته‌ای ایران» بوده، گفت از نظر او احتمال هیچ پیشرفت بزرگی در این‌باره و مذاکرات وین وجود ندارد.این مقام ارشد اروپایی در حاشیه حضور در نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به پالتیکو گفت: «در سه ماه گذشته، تعامل‌ها و فرایند چند مرحله‌ای، در حال همگرایی بود. فعالیت‌ها بین طرف‌ها باعث بهبودی نتیجه شده بود.

ولی در چند هفته گذشته، مسئله دیگر این نبود. ما اکنون در بن‌بست قرار داریم. ما متوقف شده‌ایم».بورل در تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران و سلب مسئولیت از آمریکا و اروپا در اجرای تعهداتشان، اظهار کرد: «پیشنهاد و درخواست قبلی که توسط طرف ایرانی مطرح شد، فایده‌ای برای رسیدن به یک توافق نداشت و این که برخی می‌گویند ممکن است این هفته اتفاقی بیفتد، من که چنین گمان نمی‌کنم».وی از پاسخ به این سوال پالتیکو که آیا شخصاً آماده دیدار با آیت‌ا... «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هست، طفره رفت و مدعی شد: «آن ها (ایران) قول‌هایی به من داده بودند؛ وقتی که به دوحه سفر کردند، وقتی که به وین رفتند. گمان نمی‌کنم که دیدار با رئیس جمهور [رئیسی] هم بتواند چیزی را حل کند».

اما این ادعاهای «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بن‌بست در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین با واکنش نماینده روسیه در این مذاکرات همراه شد. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد سه‌شنبه تحلیل کرد که پیشرفت نداشتن در مذاکرات وین و حاصل نشدن نتیجه‌ای برای توافق هسته‌ای، به‌دلیل بحران داخلی آمریکاست. اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «اتهام‌زنی و گرفتن انگشت اتهام [به سمت ایران] گویا به نشانه‌ای برای به بن‌بست خوردن مذاکرات وین تبدیل شده است. اگر چنین چیزی هم باشد (بن‌بست در مذاکرات)، معلول عوامل متعددی است».وی با اشاره به اتهام‌زنی‌های بورل علیه تهران، توضیح داد: «تلاش‌ها برای انداختن تمام تقصیرها گردن ایران، منصفانه و عادلانه نیست. مذاکرات، بیش از حد بر وضعیت سیاسی داخل یکی از طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات (آمریکا) وابسته شده است».کاترین کلونا، وزیر خارجه فرانسه نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درباره مذاکرات احیای برجام به خبرنگاران گفت: هیچ پیشنهاد بهتری روی میز قرار ندارد و این برعهده ایران است که تصمیم درست را بگیرد. وی در ادامه بیان کرد که هیچ ابتکاری برای خارج کردن شرایط از وضعیت کنونی وجود ندارد./ خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها