کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هند برای نفت ایران جا نگه داشته است


کد خبر : ۱۰۰۳۰۴دوشنبه، ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵:۳۵۲۱۹۶ بازدید

سفیر اسبق ایران در هند گفت: هند حاضر نیست منافع اقتصادی خود را به خاطر نه ما و نه هیچ کشور دیگری درگیر کند، اما وقتی تحریم رفع شود هند حتما ...
هند برای نفت ایران جا نگه داشته استهند برای نفت ایران جا نگه داشته است

سفیر اسبق ایران در هند گفت: هند حاضر نیست منافع اقتصادی خود را به خاطر نه ما و نه هیچ کشور دیگری درگیر کند، اما وقتی تحریم رفع شود هند حتما تلاش می‌کند که به ایران هم نزدیک شود و واردات خود را از سر خواهد گرفت

محمدحسین بنی‌اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره مراودات نفتی ایران و هند اظهار داشت:  بعداز سال ۹۹ که هند خرید نفت از ما را متوقف کرد به طور رسمی خریدی نداشت. در مورد سایر محصولات نفتی هم به طور مستقیم از ما وارداتی نداشته است، اما از زمان جنگ روسیه و اوکراین و محدود شدن بازار و تحریم روس‌ها یکی از بازارهاییش هند شد، طبیعی است باتوجه به اینکه انرژی پاشنه آشیل هند است به دنبال تنوع دریافت انرژی باشد. 

وی افزود: هند ابتدا به دنبال متنوع ساختن منابع دریافت انرژی و دوم اینکه بدنبال خرید ارزان است یعنی از هر کشوری بتوانند ارزان خریداری کنند، استقبال می‌کنند حتی از تجار و دلال‌های چینی که اختلاف زیادی با آنها دارند.

سفیر اسبق ایران در هند گفت: اکنون روسیه فرصتی در برابر هندی‌ها فراهم کرده هم تخفیف بیشتری دارد و هم اینکه از زمان‌های دور و از بدو استقلال هند روابط تجاری و نظامی گسترده‌ای داشتند، به طوری که زمانی بخش عمده‌ای از تجهیزات نظامی هند توسط شوروی سابق تامین می‌شد، گرچه بعد از فروپاشی شوروی تلاش کردند که تاحدی کاهش دهند و مبادی خود را متنوع کنند مثلا اکنون اسرائیل یکی از شرکای قوی تسلیحات نظامی هند است اما علیرغم همه اینها روابط هند و روسیه گسترده است و نفت روسیه هم فرصت جدیدی برای این کشور فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هند حاضر نیست منافع اقتصادی خود را به خاطر نه ما و نه هیچ کشور دیگری درگیر کند، اما وقتی تحریم رفع شود هند حتما تلاش می‌کند که به ایران هم نزدیک شود و واردات خود را از سر خواهد گرفت. هند هیچوقت حاضر نیست به یک منبع متکی باشد، بنابراین وقتی تحریم رفع شود با هند رابطه بهتری خواهیم داشت، هرچند رقابت زیاد است و بازگرداندن بازار از دست‌رفته سخت است، ضمن اینکه برخی پالایشگاه‌ها هم تغییر خوراک داده‌اند.

بنی‌اسدی با بیان اینکه هند به عنوان اصل استراتژیک سیاست متنوع‌سازی منابع تامین و تسلیحات نظامی را اتخاذ کرده، گفت: در مورد ایران هم به عنوان همسایه با واسطه و آبی دنبال این است که رابطه قوی داشته باشد، ضمن اینکه با توجه به اهدافی که در مورد پاکستان دارد در نظر دارد با همسایگان این کشور از جمله ایران نیز روابط حسنه‌ای داشته باشد، در هر حال دورنمای روابط خوب است و با رفع تحریم به سمت تسهیل خواهد رفت. هند برای ما جای خالی در نظر گرفته همانگونه که از دلال‌ها، ونزوئلا و امریکا هم نفت می‌خرد.

وی یادآور شد: در هر حال اکنون هند با روسیه مبادلات تجاری گسترده‌ای دارد، مثلا از روسیه اورانیوم غنی شده و تسلیحات نظامی وارد می‌کند و کانال‌های ارتباطی تجاری قوی دارد و اگر بخواهند پایاپای وارد عمل شوند زمینه فراهم است، اما ایران را نیز به طور کامل حذف نکرده است. 

به گزارش ایلنا، خرید نفت و فرآورده‌های نفتی هند از ایران پس از آن که ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد تحریم‌های کشور ثالث را علیه خریداران نفت ایران اعمال خواهد کرد، به طور کامل متوقف شد.

 ایران سومین تامین‌کننده بزرگ نفت‌خام هند در سال ۱۹-۲۰۱۸ بود که ۲۳.۹ میلیون تن نفت‌خام در همین سال به هندوستان صادر کرد اما زمانی که ایالات متحده تجارت نفت با ایران را ممنوع کرد، واردات نفت هند از این کشور متوقف شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها