کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش قیمت خودرو، رویایی دست نیافتنی است


کد خبر : ۱۰۰۲۸۸دوشنبه، ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴:۵۸۶۰۳۵ بازدید

کاکایی می‌گوید: اکنون مصرف‌کنندگان توان خرید خودرو را ندارند و این صف‌های خرید برای خرید خودرو برای استفاده از رانت و سرمایه‌گذاری است.
کاهش قیمت خودرو، رویایی دست نیافتنی استکاهش قیمت خودرو، رویایی دست نیافتنی است

کاکایی می‌گوید: اکنون مصرف‌کنندگان توان خرید خودرو را ندارند و این صف‌های خرید برای خرید خودرو برای استفاده از رانت و سرمایه‌گذاری است.

این‌روزها بازار خودرو با نوسانات جزئی همراه بوده به گونه‌ای که برخی از خودروها کاهش قیمت و برخی دیگر افزایش قیمت را تجربه می‌کنند.

بر اساس گزارشی از خبرآنلاین، بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از ریزش قیمت خودروهای پراید و افزایش قیمت خودروهای پژو و دنا است. بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو در یک ماه اخیر حاکی از کاهش قیمت خودروهای پراید در این مدت است به طوری که پراید ۱۱۱ از ۲۰۳ میلیون تومان در یک شهریور ماه به ۲۰۲ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۳۱ ان نیز در این مدت یک میلیون تومان ارزان شده است و در حال حاضر ۱۸۲ میلیون تومان قیمت خورده است. پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۱ نیز از ۱۷۸ میلیون تومان در ابتدای ماه به ۱۷۷ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت یک میلیون تومان ارزان شده است و ۱۷۱ میلیون تومان قیمت خورده است. خودروهای پژو اما در این مدت گران شدند به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ از ۲۷۶ میلیون تومان در ابتدای شهریور ماه به ۲۸۰ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۴ میلیون تومان گران شده است و این خودرو در حال حاضر ۲۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۲۹۵ میلیون تومان در ابتدای ماه به ۲۹۸ میلیون تومان رسیده است. در بین خودروها، دنا مانند خودروهای پژو این نوسانات قیمتی صعودی بوده است به طوری که دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ از ۳۹۵ میلیون تومان در ابتدای شهریور ماه به ۴۰۲ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۴ میلیون تومان گران شده است و ۳۸۲ میلیون تومان قیمت خورده است.


عوامل موثر بر بازار خودرو در هاله‌ای از ابهام

برخی از فعالان بازار خودرو معتقد بودند در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات ما شاهد بهبود و تغییر فضای اقتصاد کلان و همچنین بازار خودرو خواهیم بود. این در حالی است که فعلا خبری از احیای برجام نیست. یکی دیگر از عوامل موثر بر بازار خودرو نرخ دلار بوده که با توجه به شرایط فعلی کارشناسان کاهش قیمت برای دلار را پیش‌بینی نمی‌کنند. از سوی دیگر واردات خودرو نیز از جمله عوامل موثری معرفی می‌شود که می‌تواند بازار خودرو را با تغییراتی روبه‌رو کند. البته مسئله واردات نیز همچنان با اما و اگرهایی روبه‌رو است. اخیرا رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگویی اشاره کرده است که شرایطی را برای واردات خودرو گذاشتیم اول آنکه خودرو باید نو باشد و دست دوم نباشد. باید خدمات پس از فروش و نمایندگی رسمی داشته باشد و همراه با وارداتش انتقال فناوری صورت گیرد. با این شرایط است که واردات خودرو می‌تواند صورت گیرد.

حال با وجود نامشخص بودن وضعیت عوامل موثر بر بازار خودرو این پرسش مطرح می‌شود که بازار در ماه‌های آینده چه سمت‌وسویی را برای حرکت انتخاب می‌کند؟ امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: مسئله واردات خودرو بیشتر گفتار درمانی است و این مسئله منجربه رکود در بازار شده است. البته گاهی اوقات هم شاهد کاهش جزئی بوده‌ایم و نمی‌دانیم آیا واقعا واردات انجام خواهد شد یا خیر. البته ممکن است دولت برای دفاع از گفتاردرمانی خود چندصد دستگاهی خودرو وارد کند. این درحالی است که برجام هنوز به نتیجه نرسیده و روابط‌ بین‌الملل هنوز هیچ بهبودی پیدا نکرده است. بنابراین در این شرایط بازار خودرو همچنان با رکود و نوسان قیمتی همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که از ابتدا تا انتهای سال ما با یک تورم حداقل 40 درصدی روبه‌رو هستیم. معنی آن این است که ارزش ریال در همین محدوده سقوط خواهد کرد. از سوی دیگر تمام بازارهای مالی شکست خورده‌ و قفل کرده‌اند پس هر اتفاقی که رخ دهد قطعا ما رکود بسیار عجیبی داریم و حتی اگر برجام هم احیا شود ما موقتی رکود را خواهیم داشت.

کاکایی تاکید کرد: با توجه به میزان تورم می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها در بازار خودرو تا حدود 40 درصد نسبت به ابتدای سال بالا برود. البته اکنون قدرت گفتاردرمانی‌ها به قدری افزایش یافته که می‌تواند شرایط را تغییر دهد. مثلا می‌گویند یک میلیون 600 هزار خودرو تا پایان سال تولید خواهد شد، کیفیت بالا می‌رود، کاهش قیمت را خواهیم داشت، خودروی هندی ممکن است وارد شود و .... این حرف‌ها را جامعه باور می‌کند و می‌تواند فضای بازار را تحت تاثیر قرار دهد.


کاهش خرید مردم کاهش یافته است

وی با اشاره به توان خرید مصرف‌کنندگان نیز گفت: اکنون مصرف‌کنندگان توان خرید خودرو را ندارند و این صف‌های خرید برای خرید خودرو برای استفاده از رانت و سرمایه‌گذاری است. به بیانی دیگر همانطور که در بازار لبنیات و گوشت ما شاهد کاهش شدید مصرف هستیم قطعا در مورد خودرو هم چنین اتفاقی رخ داده است. به هر حال بازار قفل کرده و در این میان قیمت‌ها همچنان افزایشی خواهد بود. این درحالی است که اگر برجام کلا منتفی شود و ما شتاب گرفتن قیمت دلار را داشته باشیم، بازار خودرو هیجانی شده و قیمت‌ها با شتاب آنچنانی بالا خواهد رفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها