کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد
آداک خودرو

تعرفه واقعی واردات خودرو به ایران چقدر است؟ + جدول

کدخبر:۳۰۸۹۹پنجشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۴۹۸۰۵۰ بازدید

طبق اعلام رسمی، تعرفه واردات خودرو بین 40 تا 55% متغییر است. اما چرا با ورود برخی از خودروها شاهد قیمت‌گذاری نجومی هستیم؟
تعرفه واقعی واردات خودرو به ایران چقدر است؟ + جدول

طبق اعلام رسمی، تعرفه واردات خودرو بین 40 تا 55% متغییر است. اما چرا با ورود برخی از خودروها شاهد قیمت‌گذاری نجومی هستیم؟ چرا بی‌کیفیت ترین خودروهای وارداتی چینی نیز قیمتی بالا و دور از دسترس مردم دارند؟ واقعیت این است که 14 عامل در افزایش نجومی قیمت‌های خودروهای وارداتی تاثیر دارد و تعرفه تنها یکی از آن‌هاست. در این مقاله به بررسی این هزینه‌های اضافی خاموش خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

چه هزینه‌هایی در گمرک اضافه می‌شود؟

1. اولین نکته، ارزش CIF خودرو است. این پارامتر، ملاک اصلی گمرک برای قیمت‌گذاری خودروست و محاسبات را بر این مبنا انجام می‌دهد. CIF شامل جمع موارد زیر است:

  • قیمت خرید خودرو ( شامل قیمت پایه و آپشن‌های آن)
  • بیمه خودرو تا بندر مقصد
  • هزینه حمل تا بندر مقصد

2. پس از ورود خودرو به گمرک، تعرفه واردات باید پرداخت شود. این تعرفه بسته به حجم موتور خودرو متفاوت و در جدول زیر قابل مشاهده است

حجم موتور تا 2000 سی‌سی 40%
حجم موتور از 2001 تا 2500 سی‌سی 55%
حجم موتورهای بالاتر از 2500 سی‌سی ممنوع


3. پرداخت عوارض زیر نیز جزو ملزومات است. بهای این بسته 8 گانه، 60% ارزش خودرو تمام می‌شود.

  • هزینه ی انبار داری تخلیه و بارگیری عوارض بندری
  • عوارض هلال احمر
  • عوارضی جهت خرید امبولانس
  • هزینه ثبت سفارش
  • هزینه‌های مربوط به شرکت استاندارد
  • عوارض وزارت راه و شهر سازی ( در صورت استفاده از حمل ناوگان خارجی)
  • هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون
  • هزینه‌های اسقاط خودروی فرسوده ( که با توجه به مصرف سوخت خودروی وارداتی از 1 تا 4 عدد متغیر است)

 

چه هزینه‌هایی را واردکننده اضافه می‌کند؟
 

حال، وارد کننده نیز باید هزینه هایی را بر روی خودرو لحاظ کند. این هزینه‌ها عبارتند از:

  • هزینه‌های خدمات پس از فروش و گارانتی (3 درصد CIF)
  • هزینه‌های انبارداری
  • هزینه‌های بازرسی قبل از تحویل خودرو (PID)
  • هزینه حمل و نقل خودرو به مراکز PID و از PID به مراکز فروش
  • هزینه شماره‌گذاری که 10 درصد هزینه C&F است. (C&F مجموع قیمت خودرو و هزینه حمل به کشور است)
  • 8 درصد هزینه C&F به عنوان عوارض و مالیات شماره‌گذاری به حساب اداره دارایی
  • 4 درصد به عنوان سود واردکننده
  • 9 درصد نیز هزینه مالیات بر ارزش افزوده است

 

مردم؛ بهای پیشرفت صنعت خودروسازی
 

به عقیده کارشناسان، مجموع عوارض خودرو عددی در حدود 100 تا 110% است. یعنی قیمت خودروهای وارداتی حدود دو برابر قیمت جهانی آن برای مشتری ایرانی آب می‌خورد. این در حالی است که ایران از لحاظ سرانه درآمد سالانه در بین کشورهای جهان در رتبه 96 قرار دارد و مردم در کشورهایی نظیر جزيره سيشيل بیشتر از دو برابر و قبرس بیش از 6 برابر، کویت 11 برابر وقطر با 16 برابر سرانه درآمدی ایران، نصف قیمت خودرو را نسبت به مردم ایران پرداخت می کنند.

این شرایط ناعادلانه‌ای است که سال‌ها برای ارتقای صنعت خودروسازی داخلی به مردم تحمیل شده و با وجود این حمایت‌ها، پیشرفت صنعت خودروسازی بسیار آهسته است و در این میان، گلایه‌های مردم هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. در واقع هزینه ارتقای صنعت خودرو را مردم با جان خود پرداخت می‌کنند یا اگر بهتر بگوییم، سال‌هاست که بهای بی‌کفایتی برخی مدیران این صنعت را مردم پرداخت کرده‌اند.

c9fgj5b0iiz30hooe.jpg

اگر به بحث اصلی یعنی تعرفه خودرو بازگردیم، ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی سی نیز درصورتی درست است که تمام شرایط عادی باشد اما همیشه شرایط عادی نیست. در بعضی از شرایط خاص (!) خودروهای بالای 2500 سی سی نیز از دریچه‎های نامرئی وارد کشور می‌شوند. در واقع قانون برای برخی‌ها، ناشناخته و امری دست‌وپا گیر تلقی می‌شود و به همین دلیل ضرورتی برای اجرا آن نمی‌بینند.

هر که رانتش بیش زورش بیشتر!

البته طی روزهای اخیر زمزمه‌هایی در مورد تغییر قوانین نیز به گوش رسیده است. با عبور از بحران ارزی سال‌های گذشته ممکن است در قانون مربوط به غیرقانونی بودن ورود خودروها با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی تجدید نظر شود. دنیای اقتصاد در این‌باره می‌گوید وزارت صنعت معدن و تجارت با این تغییر موافق است و رسمی‌شدن نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی در ایران نیز به این تغییر کمک خواهد کرد.

ممکن است معیار لوکس بودن خودرو، که هم‌اکنون خودروهای 2500 سی‌سی به بالاست، تغییر کند و قیمت پایه خودرو معیار جدید لوکس بودن تلقی گردد. در این صورت احتمالا تعرفه پلکانی که اکنون به صورت محدود وجود دارد به خودروهای لوکس تسری پیدا می‌کند. همچنین وجود نمایندگی سبب کاهش نسبی قیمت خودرو خواهد شد (البته در تئوری!) زیرا نمایندگی رسمی می‌تواند از تخفیفات شرکت خودروسازی استفاده کند اما در گذشته که ورود خودرو به صورت غیررسمی بود چنین تخفیفاتی نیز وجود نداشت. بنابراین اگر واردکننده در گروه نمایندگی‌های رسمی نباشد، همچنان امکان دستکاری در قیمت‌ها وجود دارد.

در مورد تغییرات تعرفه در سال آینده نیز محسن طیبی نیا، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت دولت برنامه‌ای برای افزایش (!) تعرفه در سال آینده ندارد و تعرفه‌های سال 96 مانند سال 95 خواهد بود. گویا کلید حل مشکلات در قفل، شکسته شده است.

 

محاسبه تعرفه واقعی برخی خودروها
 
خودرو مدل سال ساخت حجم انجین

ارزش دلاری

(هزار دلار)

ارزش ریالی

(میلیون تومان)

نمایندگی/بازار

(میلیون تومان)

حداقل اختلاف قیمت
ب‌ام‌و 220i کوپه 2016 2015 2.0L 43 131 290 %121
ب‌ام‌و 428i گرن کوپه 2016 2015 2.0L 52 - 53 163 - 166 380 %128
ب‌ام‌و X1 25i 2016 2016 2.0L 46 142 314 - 330 %132
ب‌ام‌و X3 28i 2016 2015 2.0L 61 - 63 190 - 196 390 - 395 %101
ب‌ام‌و X4 28i 2016 2016 2.0L 60 - 63 190 - 196 450 %129
 
پورشه ماکان 2017 2016 2.0L 84 262 550 (بازار) %109
پورشه باکستر S 2017 2016 2.5L 88 274 750 (بازار) %170
 
تویوتا پریوس هیبریدی 2016 2016 1.8L 27 83 148 %78
تویوتا کرولا GLI 2016 2016 2.0L 19 60 153 (بازار) %155
تویوتا روفور 2016 2016 2.5L 30 93 245 %163
تویوتا هایلوکس دوکابین 2016 2016 2.7L 25 77 169 - 185 %140
 
رنو فلوئنس 2016 2016 2.0L 16 51 87 - 117 %129
رنو سفران 2016 2015 2.5L 23 72 124 - 189 %162
رنو داستر 2016 2016 2.0L 15 46 - 48 108 - 115 %139
رنو کولئوس 2015 2014 2.5L 21 64 165 %157
 
کیا سراتو YD 2016 2016 2.0L 19 59 135.3 %129
کیا سراتو YD کوپه 2016 2015 2.0L 18 57 135 (بازار) %137
کیا اپتیما JF 2016 2015 2.4L 22 - 23 67 - 72 182 %152
کیا اپتیما JF 2017 2016 2.4L 24 77 192 - 202 (بازار) %162
کیا اسپورتیج SL 2016 2015 2.4L 21 66 170 %157
کیا سورنتو 2016 2016 2.4L 28 85 230.2 %170
 
لکسس CT200h 2015 2015 1.8L 40 - 42 125 - 128 189 %47
لکسس ES250 2016 2015 2.5L 43 135 325 %140
لکسس NX300h 2016 2015 2.5L 54 167 333 %99
لکسس NX200t 2016 2016 2.0L 50 156 311 - 350 %124
 
مرسدس E250 2016 2016 2.0L 75 234 405 %73
 
میتسوبیشی میراژ 2016 2015 1.2L 11 33 71.3 %115
میتسوبیشی لنسر 1.6 2016 2015 1.6L 15 48 104.5 %118
میتسوبیشی لنسر 1.8 2016 2016 1.8L 17 52 134.8 %159
میتسوبیشی اوتلندر 2017 2016 2.4L 26 80 209.8 %162
 
ولوو XC90 2017 2016 2.0L 57 - 132 176 - 408 500 - 575 %41 - %184
 
هوندا CR-V 2016 2016 2.4L 30 92 234-258 %180
 
هیوندای اکسنت 2016 2015 1.6L 13 41 106.1 %158
هیوندای النترا 2016 2015 1.8L 17 52 126 - 137 (بازار) %163
هیوندای توسان TL 2016 2015 2.0L 24 75 166 - 192 %156
هیوندای سانتافه 2016 2016 2.4L 26 82 176 - 213 (بازار) %160

# قیمت‌های جدول فوق (ارزش دلاری و ارزش ریالی) برگرفته از آمار گمرک کشور در شهریورماه 95 است.

- کالایاب خودرو

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

مصلح: 1395/9/1111:20:17،
283
7
مردم خودشون اين وضعيت رو دوست دارن.اگه وضعيت مردم بخاد خوب بشه قطعا صداشون درمياد و همه ميشن معترض.
عدالت: 1395/9/1111:27:14،
289
9
دوست ندارن مشکل نداشتن جرات اعتراض است....وقتی با نماینده مجلس تهران بخاطرفقط یک سوال حکم جلب صادر می شود وای به حال مردم.....
علی: 1395/9/1111:29:08،
262
6
ایران ظالمانه ترین تعرفه های واردات خودرو در دنیا را دارد....فقط بخاطر منافع چند تابوت ساز و ارابه ساز مرگ داخلی....
ali: 1395/9/1111:43:06،
138
6
حق گرفتنیه و مشکل اصلی ما اتحاد نداشتن مردم تا زمانی که مردم به اصولگرا و اصلاح طلب به دلیل تعصب یا بازیچه رسانه ها شدن رای میدن وضع همینه باید ادم ها رو بشناسیم نه حزب ها رو
ناشناس: 1395/9/1111:50:26،
138
12
جالب است اقای روحانی با وجود رفع تحریمها و برجام هم تعرفه های 100 درصدی واردات خودرو را برای سال بعد تمدید کرده و هم دلار را از 3100 در سال 92 به نزدیک 4000 تومان رسانده و گرانی بدتر از زمان تحریم را به مردم تحمیل می کند واقعا این چه وضعی استتتت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
داور: 1395/9/1112:05:03،
73
10
ماشین های هیبریدی ارزش خرید دارند
این تنها کار مثبت دولت واسه خودرو بود ضمن اینکه هوا هم کمتر آلوده میشه
پیش بینی: 1395/9/1112:13:43،
84
41
با این وضعیت حسن روحانی در انتخابات سال آینده با اختلاف زیادی شکست خواهد خورد.
نسل سوخته: 1395/9/1113:00:09،
68
4
حمایت از تولید داخل فقط بخشی از بهانه ایناست که هیچ پیشرفتی نداشتن پسرفتم کردن دلیل دیگش درآمد هنگفتیه که دولت ها از عوارض و گمرکی ماشین بدست میارن برای همین هیچ دولتی جلوی این ظلم به مردم ایران رو نمی گیره.
محمد: 1395/9/1113:29:52،
55
3
معناي واقعي بدبخت رو كاملا ميشه درك كرد. البته اقازاذه و قشر خاص رو فاكتور بگيريد. هركشوري اين خبر رو بخونه كلا ميگه تحريما رو برداريد اينا حالشون خرابتر از اين حرفاس. خودشون خود تحريمي دارن.
حسینی: 1395/9/1114:12:33،
57
3
تحقق رویای برداشتن تعرفه ها=
-کاهش چشمگیر مرگ و میر حاده ای در ایران
-کاهش چشمگیر آلودگی هوای کلان شهرها و مرگ و میرهای ناشی از آن
-کاهش چشمگیر مصرف سوخت و صرفه جویی در آن برای دولت ها و مردم
-تناسب هزینه خرید خودرو با درآمد سرانه عمومی و کمک به اقتصاد خانواده
-پایان دادان به یکی از حسرت های مردم ایران در مقابل سایر ملل

کورش: 1395/9/1116:00:27،
34
5
همه چیز الحمداله در ایران
واژگون است
حقوقها 812 هزار تومن تعیین میشه
اما ماشین صدها میلیون تومان
اصلا این افزایش دلار !!! یعنی چی ؟
بیان حقوق کارگرو معلم و کارمند و ... هم مثل باقی کشورها به دلار بدهند
معلم اگر سالانه 20 هزار دلار میگیره یعنی میشه سالی 75 میلیون تومان
یعنی باید به معلم ماهانه 7 میلیون حقوق بدین
حالا مدام دلار را بالا ببرین
حقوق کارمند هم باید بالا بره
سعید : 1395/9/1210:59:57،
9
2
مردم کره رو ببینید.حالا مردم ایران ببینید. یه کمپین نخریدن گذاشتن فرغونسازای داخلی با یه طرح فروش بکمک دولت گذاشتن همه کمپینیها رفتن صف پشت مراکز ایرانخودرو منتم کشیدن برای پراید و پژو بیست سال قبل. خنده دار نیست؟؟!!
حمید: 1395/9/1318:51:50،
3
2
وقتی ایران خودرو سوزوکی ویتارا رو میده 130 میلیون دیگه وارد کننده بماند

کلا یه فورمول نا نوشته ای هست تو ایران که میگه قیمت خودرو چه خارجی چه داخلی = 2 برار قیمت واقعی
مجید: 1395/9/1111:21:46،
158
5
خدا لعنت کنه باعث و بانیه و عامل جلوگیریه ورود اتومبیل خارجی به کشور رو
اصلا هم برام مهم نیست که منتشر می کنید یا نه
سهیل: 1395/9/1113:46:20،
54
4
تو جدول نگاه کنی، بعد از هیبریدی ها، بی ام دبلیو X3 ، پورشه ماکان و بنز E250 کمترین اختلاف قیمتی رو دارن و قطعاً در صورت داشتن پول هر سه انتخاب ارزنده ای هستن

ولی در کل خیلی بدبختیم که با رتبه سرانه درآمد حدود 100 جهان، تو تعرفه واردات خودرو اول هستیم
تا کی خون مردم رو باید بمکن و بکنن تو حلقوم خودروسازها........40 ساله که با این سیاست غلط در صنعت خودرو، مردم رو به خاک سیاه نشوندن
اگه تموم ماشینهای ایران با ماشین های یورو 6 با مصرف صدی 3 جایگزین بشن، ظرف مدت 5 سال هزینه هاش جایگزین میشه. حساب کنید مصرف بنزین کمتر از یک سوم میشه و به طبع اون آلودگی هوا کم میشه، بیماری ها کاهش پیدا میکنه و هزینه های بهداشت و درمان کم میشه .....
بزرگترین اشتباه زندگی: 1395/9/1111:23:01،
56
5
به نظر من اینجا مملکت گل وبلبله فقط نباید زیاد ابراز علاقه کنی برداشت ازاد
عادل: 1395/9/1111:26:03،
78
4
خدایا به دادمون برس چرا مردم ما نباید از زندگیشون لذت ببرن اخه این چه انصافیه ؟؟؟؟؟؟؟؟
اراکی: 1395/9/1111:27:06،
67
5
خیانت به مردم به بهانه حمایت از تولید کننده داخلی وبه کام دلالان حقیقی و حقوقی!
پوریا: 1395/9/1111:27:46،
44
4
مردم این را خوب می دانند که خودروهای وارداتی حداقل
دو برابر قیمت جهانی در ایران عرضه می شوند.خود دولت
محترم حساب کند که چقدر از این محل درامد به جیب
می زند!!!
ساقی: 1395/9/1111:31:41،
44
6
حلال احمر !!!!!!
مهدی: 1395/9/1111:41:58،
40
4
مملکته ما داریم؟!؟!؟!
سعید: 1395/9/1111:49:08،
47
5
یعنی سانتافه 2016 قیمتش درمیاد82 میلیون تومن ؟؟ وای خداچ تفاوتی !!
روزبه: 1395/9/1117:47:22،
8
5
بله دقیقا تو منطقه ازاد انزلی ۱۱۰ میلیونه
parsa: 1395/9/1111:58:42،
39
6
با این حساب تنها خودرویی که ارزش خرید و داره و کمتر تو پاچه خریدار میره لکسوس ct200 چون با 47% کمترین نزدیکترین به قیمت واقعی است....
محمد: 1395/9/1112:45:02،
27
3
این خودرو هیبریدی است و معاف از گمرک است
امین: 1395/9/1113:02:56،
24
5
البته هیبریدی‌ها هم اگر اشتباه نکنم 4 درصد
حسن: 1395/9/1113:11:40،
37
4
کشورما به دست مافیااست!!!!
اونها که در دولت هستن
واقعن به حال مردم می سوزن
زورشون نمی رسه !!!!
خدالعنت کنه، که مردم روبه این روزانداختن.
فرياد خاموش: 1395/9/1113:15:03،
29
4
البته بفرماييد كه ،ممالك اجنبى و جهنمي خارجى خودرو صفر كيلومتر نه تنهااااا با ٢برابر قيمت به مردم نميفروشند بلكه شما اتومبيل روز دنيا رو سوار ميشي ٥ساله بدون سود باز پرداخت ميكني ،يك نمونش همين دبي تويوتا صفر كيلومتر باز پرداخت ٣ساله بدون سود،
دوستان سردمدار مردم احمق نيستند ، مردم مجبورند
ايران مهد دليران ،پ
نیما: 1395/9/1113:17:07،
9
25
جدولت اشتباست ایرانجیب
خیلی از اون قیمت ها پایه هست نه با تجهیزات به عنوان مثال کیا اسپورتیج فولش ۳۰ هزار دلاره نه ۲۱ هزار
تویوتا: 1395/9/1113:49:39،
17
4
پریوس 1 ماشین هیبریدیه و خودشون گفتن ینی خیلی از کشورا روند اینه که ماشینای برقی عوارض گمرکیشون 0 باشه تا مردم به سمت ماشینای الکتریکی برن و هوا سالم بمونه حالا ببینید ماشین 80 میلیونی اینجا میشه 150 خودشم برقیه
حالا تمام برقیم نباشه مصرفش خیلی پایینه

منتها این ایران باشه 80 تمن چینیا ول معطلن پس اونا رو کی بفروشه ؟
علی م: 1395/9/1210:46:36،
4
2
تازه اگه سایت chinaautoweb رو نگاه کنین متوجه میشین که چین مستکبر داره به ماشینهای برقی سوبسید هم میده که ارزونتر در بیاد و مردم برن ماشین برقی بخرن . اونوقت اینجا اونقدر هزینه عوارض و مالیات و مالیات بر عوارض !!! و عوارض بر مالیات از مردم میگیرن که کمر مردم خم میشه . افسوس و صد افسوس
ویرو گردی: 1395/9/1114:19:09،
29
3
می گم قوانین و صادرکننده شون احمقانه هست
بیا
میتسوبیشی میراژ 1200 با مصرف 4 که خوراک هوای آلوده شهرهای ایران و به ویژه تهران هست با 115%
اکسنت کم مصرف با 158% و کرولای تویوتا با 155% تعرفه از عجایب روزگار هست!
بالاخره حرف شون کاهش آلودگی هواست یا حمایت از حماقت در تولید داخل؟؟؟؟
بيكار: 1395/9/1115:05:25،
23
4
نود درصد توليد كننده قطعات خودروهاى ساخت داخل،((( صاحب كارخانه يا شركت متعلق به سهام يا رانت اقاذادها و يقه اخونديها مى باشد براى همين جلوى واردات ارزان را گرفتند خدا لعنت كند همه انها را كه مردم را نابود ميكنند ايران جيب ثلبت كن
hossein driver: 1395/9/1117:04:56،
11
3
خیلی جالبه نحوه چاپیدن و دزدی از روی ارزش واقعی خودرو رو نوشتن
M: 1395/9/1119:57:37،
13
3
از همه اینها گذشته آمار جالب ایران جیب است که درآمد مردم قطر قطر شانزده برابر درآمد مردم ماست و نصف ما قیمت خودرو پرداخت میکنند اونم خودروهایی که آنها خودشان سفارش ميدن و کشور مبدا با جان و دل تحویلشان ميدن خودروهایی که به کشور ما می آیند بسیار معمولی و مونتاژ کشورهای دیگر هستند و از همه زجر آورتر اینکه از کشورهای عربی وارد میشوند
ali: 1395/9/1120:49:33،
15
3
عزیزان حرف زدن فایده نداره
به عمل حرف برآید به سخندانی نیست
پاشید برید اعتراض کنید چرا فقط حرف میزنید این همه حرف زدید چیشد هیچی پس خودتونو با حرف اذیت نکنید کی مرده عمله؟؟؟؟؟
بربادرفته: 1395/9/1200:37:29،
14
3
همه بدبختی ما از خود مردم هستش ، دولت هم از همین مردم تشکیل میشن ، وهر چهار سال با تمام دل و جون می ریم رای میدیم بعد میگیم دولت فلان و دولت به امان ، ما ایرانیا شعار و دروغ و حرف مفت زیاد می گیم ، هر موقع موفق شدیم خودمونو درست کنیم کشور هم درست میشه .
کیوان: 1395/9/1202:21:18،
10
3
تنها راه نخریدنه آنم که ایرانی اینکاره نیست
ایرانی: 1395/9/1319:29:10،
3
2
به عنوان اولین اقدام دوستان دلسوز تا می توانید در سایتها و شبکه های اجتماعی و برد های عمومی این مقاله و جدولش را منتشر نمایید بخصوص در معابر عمومی...باید از حق دفاع کرد.
محمد: 1395/9/1502:51:08،
1
1
حق مردم ما همینه

خود کرده را تدبیر نیست.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا