کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروهای ایرانی در ارمنستان و بعد اوراسیا


کد خبر : ۹۹۸۸۶سه شنبه، ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳:۱۰۲۶۸۷ بازدید

خودروهای ایرانی از ارمنستان به کشورهای عضو اوراسیا صادر می‌شود. براساس آخرین مذاکرات صورت گرفته بین دو مقام اقتصادی ایران و ارمنستان قرار شده ...
خودروهای ایرانی در ارمنستان و بعد اوراسیاخودروهای ایرانی در ارمنستان و بعد اوراسیا

خودروهای ایرانی از ارمنستان به کشورهای عضو اوراسیا صادر می‌شود. براساس آخرین مذاکرات صورت گرفته بین دو مقام اقتصادی ایران و ارمنستان قرار شده خط تولید خودروهای ایرانی در کشور ارمنستان ایجاد شود تا در شرایط هموار و بدون هرگونه تحریم، سر از بازار اوراسیا دربیاورند.

آنگونه که پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده ارمنستان از ساخت خط تولید خودروی ایرانی در این کشور استقبال کرده است. محمدرضا نجفی منش، کارشناس صنعت خودرو درباره ایجاد خط تولید خودرو در ارمنستان و صادرات آن به اوراسیا به «ایران» گفت: «ایجاد چنین خط تولیدی می‌تواند صادرات خودرو را تقویت کند، اگر تولیدات خودرویی کشور صادرات محور شود، بر کیفیت آن افزوده خواهد شد و از سویی قیمت‌ها رقابتی می‌شود؛ لذا ضرورت دارد شرکت‌های خودروساز از فرصت پیش آمده بیشترین بهره را ببرند.»

او با بیان اینکه ارمنستان همسایه ایران است و این امر ویژگی‌های بی‌شماری دارد، تصریح کرد: «در سال‌های گذشته شرکت‌های خودروساز در برخی از کشورها خطوط تولید ایجاد کردند اما به دلایل مختلف تولید مشترک نتوانست موفق باشد؛ اما به نظر می‌رسد تولید خودرو در ارمنستان با هدف صادرات می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.»

کارشناس صنعت خودرو گفت: «ما امکان و توانایی صادرات خودروی کامل و قطعات خودرو به کشورهای مختلف را داریم لذا باید از هر فرصت برای حضور در سایر بازارها استفاده کرد؛ صنعت قطعه‌سازی در مقایسه با سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی داشته است و اکنون این پتانسیل وجود دارد که سفارش قطعه از سایر کشورها گرفته و براساس استاندارد خواسته شده، تولید شود.»  او خاطرنشان کرد: «اگر تولید خودرو با هدف صادرات باشد اتفاق‌های بسیار مثبتی در صنعت خودرو خواهد افتاد، از همین رو امیدوارم مذاکرات جدی‌تر پیگیری شود تا بتوان صادرات به کشورهای عضو اوراسیا را محقق کرد.» اتحادیه اوراسیا در سال ۲۰۱۰ با حضور ۵ کشور آغاز به کار کرد و ایران هم در سال 98 برای مشارکت و تبادل تجاری با این اتحادیه تفاهمنامه ۳ ساله منعقد کرد.

مجموع تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۱۱ ماهه سال 1400، ۵ میلیارد و ۳۴ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۹۹ با ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار، ۶۹ درصد افزایش داشته است. در سال ۱۴۰۰ صادرات کالای ایرانی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد داشته است؛ هدف‌گذاری دولت سیزدهم بر این است که تا پایان سال 1404 صادرات ایران به کشورهای عضو اوراسیا از 8 میلیارد دلار عبور کند. ایران به کشور‌های روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس در زمینه محصولات کشاورزی و گیاهی صادرات داشته و کالا‌هایی مانند گندم، جو، ذرت، نهاده‌های دامی و محصولاتی را که برای تولید کاربرد دارد، وارد می‌کند. 

دولت سیزدهم توجه جدی به بازار اوراسیا دارد. از این‌رو در نشست‌هایی که بین ایران و سایر کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی برگزار می‌شود، درباره همکاری و تولیدات مشترک مذاکرات مفصلی صورت می‌گیرد. حال در آخرین مذاکرات صورت گرفته ارمنستانی‌ها از پیشنهاد رئیس سازمان توسعه تجارت، برای ایجاد خط تولید خودروی ایرانی در ارمنستان برای صادرات به کشورهای عضو اوراسیا استقبال کردند.


ساخت خط تولید مشترک لوازم خانگی

در دیدار علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت با نارک تریان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان، طرفین درخصوص توسعه روابط تجاری، راه‌های جایگزین ترانزیت کالا، فهرست کالای تهاتری، احداث خط تولید خودروی ایرانی در ارمنستان و ساخت خط تولید مشترک لوازم خانگی و الکترونیکی به بحث و تبادل نظر پرداختند. رئیس سازمان توسعه تجارت در پیشنهادی از علاقه یکی از خودروسازهای داخلی به راه‌اندازی خط تولید در ارمنستان اشاره کرد و گفت: با توجه به عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا، این اقدام می‌تواند برای دو کشور دستاوردهای خوبی داشته باشد.

افتتاح مرکز تجاری ایران در ایروان

پیمان پاک با بیان اینکه در اواسط ماه اکتبر هیأت بزرگ تجاری از ایران همزمان با افتتاح مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در ایروان عازم ارمنستان خواهد شد، گفت: برای شروع، شرکت‌های ایرانی در این مرکز مستقر شده‌اند که امیدواریم به توسعه روابط تجاری دو کشور منجر شود. او به توسعه همکاری‌ها در حوزه معادن نیز اشاره‌ای داشت و در خصوص حضور شرکت‌های ایرانی در ارمنستان برای ساخت جاده، گفت: پروژه احداث جاده «سیسیان» در ارمنستان برای دو کشور مهم است. پیمان پاک گفت: تشکیل یک کارگروه برای بازنگری در بحث عوارض جاده‌ای ارمنستان اقدام مفید و رو به جلو درتوسعه روابط تجاری دو کشور محسوب می‌شود.

تهاتر کالا به سرانجام رسید

تریان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان نیز با استقبال از حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های جاده‌سازی ارمنستان، اظهار داشت: در خصوص تهاتر کالا مذاکرات طولانی داشتیم که اکنون در حال به ثمر نشستن است و خوشحالیم که دو کشور شرکت‌های کارگزاری خود را برای تهاتر شناسایی کرده‌اند.

او با تأکید بر اینکه از نظر ارمنستان بازنگری در بحث مالیات و عوارض جاده‌ای موضوع بسیار مهمی است، ادامه‌ داد: کارشناسان ما بررسی‌های زیادی کردند که تأثیر بسیار زیادی روی توسعه روابط تجاری دو کشور داشته باشد. معاون وزیر اقتصاد ارمنستان با استقبال از ساخت خودروی ایرانی در این کشور، گفت: ما آماده هستیم تا در بحث زیرساخت و تأمین زمین مناسب با شرکت ایرانی همکاری داشته باشیم و پیشنهاد می‌کنیم هیأتی به ارمنستان سفر کنند تا مقدمات این پروژه آماده شود. او ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم همراه این هیأت خودرویی، هیأتی متشکل از تولیدکنندگان لوازم خانگی و الکترونیکی نیز به ارمنستان اعزام شوند، زیرا مایل هستیم در این خصوص نیز خط تولید مشترک احداث شود. در ادامه این دیدار طرفین در خصوص راهکارهای مختلف برای حل مشکلات ترانزیت کالا از ایران به ارمنستان و روسیه بحث و تبادل نظر کردند. براساس این گزارش بزودی سه هیأت از صنعت خودرو، لوازم خانگی و الکترونیکی به ارمنستان می‌روند تا زیرساخت‌های لازم برای ایجاد خطوط تولید را بررسی کنند. کارشناسان اعتقاد دارند سرمایه‌گذاری در کشوری مانند ارمنستان می‌تواند ایران را با سرعت بیشتری به سمت افزایش صادرات ببرد. از سویی این امر می‌تواند اثرات تحریم را به حداقل برساند و همچنین سایر کشورها با خیال راحت می‌توانند کالاهای ایرانی را از کشوری که هیچ تحریمی نیست، خریداری کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها