یکی از خبرهایی که در ماههای گذشته در بازار بورس مطرح شد این بود: «افزوده شدن امکان نمایش عمق کل بازار در پنل معاملاتی کارگزاریها» اما عمق بازار چیست؟ و نمایش عمق کل بازار چه اهمیتی برای سرمایهگذاران دارد؟ با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.
منظور از عمق بازار چیست؟
قبل از هر چیز لازم است با اصطلاح عمق بازار آشنا شویم. این اصطلاح به میزان خرید و فروشهای بازار اشاره دارد. عمق بازار را با علامت DOM نشان میدهند که مخفف عبارت Depth of Market است.
اما اساسا تعداد خرید و فروشهای یک بازار چه اهمیتی دارد؟
هر چه خرید و فروشها بیشتر باشد، یعنی افراد بیشتری از بازار استقبال کردهاند و هر چه تعداد فعالان بازار بیشتر باشد، تاثیر هیجانات و احساسات بر آن بازار کمتر میشود. همچنین اگر یک بازار عمیق باشد، سهامداران بزرگ کمتر میتوانند با خرید و فروش در حجمهای بالا روند قیمتها را تغییر دهند.
نکته دیگر این که سهام شرکتها در بازارهای عمیق نقدشوندگی بیشتری دارد. حجم فعالیت در این بازارها به حدی بالا است که همیشه خریدار و فروشندهای برای سهام وجود دارد و به راحتی میتوانید سهامتان را به وجه نقد تبدیل کنید. به این ترتیب، ریسک نقدشوندگی کاهش مییابد و امنیت خاطر بیشتری در سرمایهگذاری خواهید داشت.
در گذشته پنلهای معاملاتی برای هر نماد، ۵ پیشنهاد برتر خرید و فروش را نمایش میدادند. با تصویب قانون جدید از سمت سازمان بورس در اوایل سال ۱۴۰۱ و افزایش این ردیفهای قیمتی، حالا کاربران میتوانند تمامی مضنهها را مشاهده کنند.
بررسی پنج مظنه برتر به تنهایی برای تحلیل سهام کافی نیست. در بسیاری موارد اختلاف بین پنج مظنه برتر و سایر مظنههای خرید و فروش سهم زیاد است و همین مسئله سرمایهگذاران را به اشتباه میاندازد.
راهکار بهتر این است که تمام سفارشهای خرید و فروش را بررسی کنید. این اطلاعات باعث میشود درک درستی از بازار داشته باشید و نحوه سفارشگذاری حقیقیها و حقوقیها را در لحظه ببینید. به این ترتیب، احتمال دستکاری قیمتها نیز ضعیفتر میشود.
بنابراین، دستورالعمل نمایش عمق بازار در راستای ایجاد شفافیت بیشتر اجرایی شد تا همه بتوانند همه سفارشهای ثبت شده برای نمادها را ببینند و اطلاعات تنها در اختیار گروهی اندک نباشد.
چه عواملی بر عمق بازار تاثیر میگذارند؟
چنان که گفتیم، عمق بازار به حجم سفارشات اشاره دارد اما عوامل ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که عمق بازار چگونه افزایش مییابد؟
در پاسخ به این سوال میتوانیم بگوییم عوامل زیر بر عمق بازار تاثیرگذارند:
- تعداد شرکتهای بورسی
- تعداد سهامداران حقیقی
- نهادهای مالی فعال
- حضور بازارساز به صورت فعال
- شفافیت اطلاعاتی
نحوه مشاهده عمق بازار در آساتریدر آگاه
دسترسی به عمق بازار و مظنههای خرید و فروش در آساتریدر آگاه بسیار ساده است.
به آدرس online.agah.com مراجعه کنید و وارد حساب کاربری خود شوید.
نماد مورد نظرتان را انتخاب و روی گزینه «عرضه و تقاضا» کلیک کنید.
دو بخش «پنج مظنه برتر» و «عمق بازار» به نمایش در میآید که با کلیک روی هر کدام، اطلاعات مورد نظرتان را مشاهده خواهید کرد.
در قسمت پایین کادر، کلیدهای مربوط به جدول و نمودارها را نیز مشاهده خواهید کرد و با کلیک روی آنها، میتوانید اطلاعات را در قالبی که تمایل دارید مشاهده کنید.
سخن آخر
یکی از قوانین جدید سازمان بورس، الزام برای نمایش کل سفارشهای هر سهم در بازار است که در واقع عمق بازار نامیده میشود.
منظور از عمق بازار میزان معاملات سهام در بازار است. هرچه عمق بازار بیشتر باشد، یعنی استقبال مردم از آن بازار بیشتر بوده است و نقدشوندگی در آن بازار نیز بیشتر است.
نمایش عمق کل بازار، باعث جلوگیری از مواردی مثل دستکاری قیمتها میشود و بر افزایش بر شفافیت و کارایی بازار تاثیر میگذارد.
امکان مشاهده عمق کل بازار در آساتریدر آگاه وجود دارد و شما میتوانید به سادگی سفارشهای موجود برای هر سهم را مشاهده کنید. همچنین این اطلاعات در قالب نمودار و جدول نیز در اختیارتان گذاشته میشود. با استفاده از این اطلاعات میتوانید تحلیل بهتری از بازار داشته باشید. برای تسلط بیشتر به مباحث بورسی و یادگیری کامل روشهای تحلیلی، توصیه میکنیم مقالات و دورههای آموزشی کارگزاری آگاه را از دست ندهید.