کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چای هم 50 درصد گران می‌شود


کد خبر : ۹۵۲۴۶پنجشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹:۲۹۳۷۴۸ بازدید

رحمت سمیعی، رئیس هیئت‌مدیره سندیکای کارخانه‌های چای شمال، از افزایش 50 درصدی قیمت چای سیاه در سال 1401 خبر داد.
چای هم 50 درصد گران می‌شودچای هم 50 درصد گران می‌شود

قیمت برگ سبز چای درجه‌ ۱ کیلویی ۹ هزار ۲۰۰ تومان و نرخ برگ سبز چای درجه‌ ۲ نیز کیلویی هفت هزار و ۱۰۰ تومان است. در صورتی‌ که قیمت برگ سبز درجه‌ ۱ در سال ۱۴۰۰ کیلویی شش هزار و ۶۹۰ تومان و برگ سبز چای درجه ۲ چهار هزار و ۷۰۰ تومان بود.

آن‌طور که رئیس هیئت‌مدیره سندیکای کارخانه‌های چای شمال می‌گوید قیمت برگ سبز چای درجه‌ ۱ نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش یافته و قیمت برگ سبز درجه‌ ۲ نیز ۴۸ درصد بیشتر شده است.

رحمت سمیعی با انتقاد از قیمت‌گذاری‌های دستوری دولت، به سایت دیده‌بان ایران گفت: «باید نرخ برگ درجه‌ ۱ را ۴۸ درصد بالا می‌بردند و قیمت برگ درجه ۲ را ۳۷ درصد افزایش می‌دادند.» او بر این باور است که برای بهبود کیفیت چای، لازم است که افزایش قیمت برگ‌ سبز درجه‌ ۱ بیشتر از برگ سبز درجه‌ ۲ باشد؛ زیرا در این صورت، چایکاران به چیدن برگ درجه‌ ۱ و خوب تشویق می‌شوند؛ اما الان با این افزایش قیمت‌ها، کشاورز بیشتر ترغیب می‌شود برگ درجه‌ ۲ بچیند.

به گفته این فعال صنفی، با افزایش قیمت برگ سبز، قیمت چای هم طبیعتا تا ۵۰ درصد بیشتر می‌شود اما ۲۵ درصد قیمت‌های اعلام‌شده سهم دولت است و ۷۵ درصد به چایکاران پرداخت خواهد شد.

رئیس هیئت‌مدیره سندیکای کارخانه‌های چای شمال درباره میزان برداشت چای در سال ۱۴۰۱ گفت: «تولید چای در ایران از ۱۴ هزار تن تا ۳۱ هزار تن متغیر است و شرایط موجود نشان می‌دهد که اگر امسال به مرز ۳۰ میلیون تن برسیم، رقم خوبی است.»

او همچنین به دپو چندین هزار تن چای از سال گذشته در انبارها خبر داد و افزود: «ما چندان امیدوار نیستیم که کارخانه‌ها بتوانند چای‌های خود را به‌موقع بفروشند و پول کشاورز را به‌موقع بدهند.»

صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال، هم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزایش قیمت چای را تایید کرد و گفت: «هزینه دستمزد کارگران فصلی ۸۰ درصد و هزینه گاز مصرفی ۱۵۰ درصد بیشتر شده است. از این‌ رو طبیعتا افزایش قیمت انواع مختلف چای را شاهد خواهیم بود.»

بر اساس پیش‌بینی او، قیمت انواع چای خشک در سال ۱۴۰۱ بین ۱۰ تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد و سرگل چای بهاره (چای ممتاز) حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

قیمت چای در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۵۰ درصد افزایش یافته بود. فعالان صنف چای می‌گویند که با توجه به نرخ تورم، هزینه‌های بسته‌بندی، دستمزد کارگر و هزینه‌های جاری، این افزایش قیمت‌ها طبیعی است؛ اما در سوی دیگر این ماجرا، ایرانیانی قرار دارند که توان خرید میوه و دیگر خوراکی‌ها را از دست داده‌اند و چای تنها وسیله پذیرایی آن‌ها است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی، سرعت بیشتری گرفت. در ماه‌های گذشته، قیمت انواع برنج، میوه، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ نیز افزایش یافت و بسیاری از مردم مجبور شدند این کالاها را از سبد غذایی خود حذف کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها