کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چه بر سر باتری های کهنه خودروهای برقی می آید


کد خبر : ۹۳۲۲۳جمعه، ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶:۲۲۳۱۲۵ بازدید

تا سال 2024 دست کم 100 مدل خودروی تمام برقی به بازار عرضه خواهد شد. هرچند صحبت در باره آن زود است، اما زمانی ...
چه بر سر باتری های کهنه خودروهای برقی می آیدچه بر سر باتری های کهنه خودروهای برقی می آید

تا سال 2024 دست کم 100 مدل خودروی تمام برقی به بازار عرضه خواهد شد. هرچند صحبت در باره آن زود است، اما زمانی می رسد که باتری این خودروها فرسوده می شوند.

باتری ها معمولاً به مرور زمان ظرفیت خود را از دست می دهند، درست مثل تلفن های هوشمند. در مورد خودروهای برقی، با فرسوده شدن باتری، پیمایش به ازای هر بار شارژ کاهش می یابد و زمانی می رسد که مطلوبیت خود را برای صاحبش از دست می دهد. تا یک دوره خاص هم می توان برخی از پیل های این باتری را جایگزین کرد و به عمر آن افزود. اما زمانی می رسد که باید این باتری فرسوده عوض شود که هزینه ای حدود 5 تا 15 هزار دلار روی دست صاحب آن می گذارد که مثل آن می ماند که در خودروهای بنزینی درون سوز، موتور یا گیربکس تعویض شود.

نگران دوست داران محیط زیست هم این است که سامانه ای برای جمع آوری و بازیافت این باتری ها در حال شکل گیری نیست. پک های این باتری ها هم حجم بزرگی را اشغال می کند و تقریباً به اندازه فاصله بین دو محور یک خودرو است. این باتری ها پر از مواد سمی برای محیط زیست هستند. این سؤال وجود دارد که آیا از همین حالا به این فکر شده است که این باتری ها کجا بازیافت یا دفن می شوند؟

جیک فیشر از مدیران ارشد کانزومر ریپورتس می گوید: «زمانی که این باتری ها کارایی خود را برای خودرو از دست می دهند، به این سرعت ارزش خود را از دست نمی دهند. در حال حاضر تقاضای بالایی برای این باتری ها وجود دارد و به آنها عمر دوباره می بخشند. این باتری ها مثل موتور و گیربکس فرسوده نیستند که بازیافت شوند، برای مثال، نیسان از باتری های فرسوده لیف خود در کارخانه هایش در سراسر دنیا استفاده می کند تا به عنوان ذخیره برق یا شارژ ماشین های موبایل مورد استفاده قرار گیرند.»

در کالیفرنیا، باتری های فرسوده خودروهای لیف نیسان را برای ذخیره انرژی پنل های خورشیدی و شبکه های تولید و توزیع برق استفاده می کنند. انرژی خورشید به دست آمده در پنل های خورشیدی نیاز به محلی برای ذخیره دارند که این باتری های فرسوده خودرو برای این کار بسیار مناسب هستند. درست است که این باتری ها کارایی خود را برای خودرو از دست داده اند، اما برای مصارف دیگر هنوز مناسب هستند. زمانی که همین کارایی خود را هم از دست بدهند، عناصری مثل کوبالت، لیتیم و نیکل آن دوباره می تواند برای تولید باتری های جدید مورد استفاده قرار گیرد.

فعالان محیط زیست اعتقاد دارند که فرایند تکمیل چرخه حیات باتری ها مهم است و از همین حالا باید به فکر پایان عمر این باتری ها بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها