کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروهای صفر کیلومتر در صف تعمیرگاه


کد خبر : ۹۲۹۷۹پنجشنبه، ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲:۰۲۱۲۰۷۱ بازدید

کیفیت پایین خودروهای صفر کیلومتر، مسئله ای که گلایه مردم را در پی داشته است. فردی سال گذشته در قرعه کشی خودرویی ....
خودروهای صفر کیلومتر در صف تعمیرگاهخودروهای صفر کیلومتر در صف تعمیرگاه

کیفیت پایین خودروهای صفر کیلومتر، مسئله ای که گلایه مردم را در پی داشته است. فردی سال گذشته در قرعه کشی خودرویی برنده می شود؛ پس از تحویل خودرو تاکنون این خودرو ۳ بار در نمایندگی مانده تا تعمیر شود، اما همچنان ایرادات فراوان دارد؛ نه تنها این خودرو بلکه افراد زیادی از ایرادات به وجود آمده برای خودرو صفر کیلومتر خود شکایت دارند.

کیفیت پایین خودروهای داخلی نه تنها صدای مردم، بلکه صدای نمایندگان مجلس را هم در آورده به طوری که آقای نقدعلی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می گوید چرا خودروسازان با وجود اینکه حمایت های زیادی شده اند اما همچنان خودروهای بی کیفیت تولید می کنند.

آنطور که نمایندگان مجلس می گویند انحصار در بازار خودرو زمینه سار بروز این مشکلات شده است؛ آقای سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس می گوید چون رقابتی در بازار خودرو وجود ندارد و بازار انحصاریست و در اختیار 2 خودروساز است، دیگر خودروسازان توجهی به افزایش کیفیت ندارند.

 آقای میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید یکی از مشکلاتی که در خصوص واردات خودرو مطرح می شود مشکل در تامین ارز آن است. اگر ارز را برای کالایی مانند خودرو اختصاص دهیم، از آنجایی که چون سود بالایی دارد و بسیاری علاقه به انجام این کار نیز دارند، باید منابع ارزی زیادی در اختیار آنها قرار دهیم.

میرسیلم گفت: مشکل اینجاست که اصولا واردات برای خودروهای تشریفاتی و تجملی صورت می گیرد و خودروهایی وارد نمی شود که مورد نیاز عامه مردم باشد.

به گفته او؛  باید سرمایه گذاری را به سمت ارتقاء محصولات ایرانی ببریم و خودرو را رقابت پذیر کنیم، کیفیت را افزایش داده و حتی به اندازه ای رشد کند که بتوانیم تولیدات داخل را صادر کنیم. خودروسازان باید اینکار را انجام دهند و اگر تاکنون این اتفاق نیافتاده باید تلاش خود را بیشتر کنند.

دلیلی که مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن مخالف واردات خودروست، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانیست که در سال ۹۱ ابلاغ شد اما در این سیاست ها به افزایش کمی و کیفی محصول داخلی و ایجاد فضای رقابتی هم تاکید شده است.
 

تصویب واردات ۵۰ هزار خودرو در کمیسیون تلفیق

حدود یک هفته پس از صحبت های رهبر انقلاب، که انتقاد به کیفیت خودرو‌های داخلی بود، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تصویب واردات ۵۰ هزار خودرو در کمیسیون تلفیق برای پر کردن بخشی از تقاضای بازار خبر داد.

علی جدی نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با این واردات فضا تا حدی می‌شکند و باعث می‌شود خودروسازان هم به خود بیایند و در مورد کیفیت اقداماتی انجام دهند. 

رضا شیوا رئیس شورای رقابت می گوید: بازار خودرو نیاز به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه دارد که اکنون بعد از تحریم ها و در بهترین حالت به یک میلیون دستگاه رسیده است. 

20 دی در محور بهبهان رامهرمز 59 خودرو با هم برخورد کردند که پس از آن هادیانفر رئیس پلیس ناجا گفت ایربگ هیچ کدام از خودروهایی که تصادف کردند باز نشد. 

حالا از طرفی سازمان استاندارد خود را مکلف به اجرای قانون نمی داند و به گفته آقای پیرایش مدیر نظارت بر اجرای استاندارد، این سازمان تک تک خودروها را مورد ارزیابی قرار نمی دهد.

به دلیل عدم قدرت چانه زنی و منابع محدود تامین مواد اولیه و قطعات در خارج از کشور، این کالا‌های وارداتی از کیفیت چندانی برخوردار نیستند و همین موضوع می‌تواند در تولید خودرو‌های با کیفیت و قطعات با کیفیت تاثیرگذار باشد. 

به گفته عضو انجمن قطعه سازان، ارتقای کیفیت در هر کارخانه مستلزم فعالیت مستمر واحد‌های تحقیق و توسعه است اما در قطعه سازی به دلیل مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی، هزینه این واحد‌ها قابل تامین نیست و هزینه‌های ضروری بنگاه‌ها برای ادامه فعالیت در دستور کار قرار می‌گیرد. از این رو در این بخش نیز کارنامه مقبولی وجود ندارد و بخشی از کم کیفیتی ناشی از این مسئله است.

هر واحد صنعتی باید ماشین آلاتی با تکنولوژی روز را برای تولیدات با کیفیت تهیه کند و نوسازی تجهیزات را نیز در دستور کار قرار دهد. در غیر اینصورت بدیهی است که محصول نهایی از کیفیت قابل قبولی برخوردار نباشد. این اتفاق متاسفانه در قطعه سازی نیافتاده و دلیل آن نیز مجددا به چالش‌های نقدینگی واحد‌های تولیدی برمی گردد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها