کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت مرغ هر کیلو 4 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب دولتی


کد خبر : ۹۱۱۰۲پنجشنبه، ۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵:۳۴۳۸۹۰ بازدید

قیمت مصوب هر کیلو مرغ برای مصرف کننده 31 هزار تومان است که با افزایش تولید، در حال حاضر هر کیلو مرغ به‌طور متوسط ...
قیمت مرغ هر کیلو 4 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب دولتیقیمت مرغ هر کیلو 4 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب دولتی

قیمت مصوب هر کیلو مرغ برای مصرف کننده 31 هزار تومان است که با افزایش تولید، در حال حاضر هر کیلو مرغ به‌طور متوسط 4 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب و با قیمت 27 هزار تومان فروخته می‌شود. اما با وجود کاهش قیمت، مرغ قطعه‌بندی با نرخ دو برابری در بازار به فروش می‌رسد.

قیمت مصوب هر کیلو مرغ 31 هزارتومان است که مشاهدات میدانی خبرنگار «ایران» نشان می‌دهد این قیمت‌ها در بسیاری از فروشگاه‌های عرضه مرغ تا 27 هزار تومان کاهش یافته است. قیمت مصوب شانه 30 تایی تخم مرغ هم 43هزار تومان تعیین شده است که در بازار تا 39هزار تومان کاهش یافته است.

در روزهای گذشته انتشار اخباری در مورد قطع ارز ترجیحی از اول دی، موجب ایجاد بی‌ثباتی و بالارفتن قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار شده و قبل از اینکه اصلاح ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی شروع شود قیمت دو محصول مرغ و تخم مرغ افزایش یافته بود. با توجه به تأکید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص که ارز 4200 تومانی نهاده‌ها در دیماه تأمین شده است، فعالان بازار می‌گویند دلیلی برای بالا رفتن قیمت مرغ و تخم مرغ بازار وجود ندارد. پیش از این قیمت این دو محصول 4 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب دولتی هر کیلو مرغ 27 هزار تومان و شانه تخم مرغ 39 هزار تومان به فروش می‌رفت و بعد از چند روز افزایش قیمت، در بازار دوباره قیمت مرغ و تخم مرغ کاهشی شده است. اما در فروشگاه‌ها مرغ قطعه‌بندی که به‌صورت بسته‌بندی فروخته می‌شود قیمت‌هایی نامتعارف دارد که حتی دو برابر قیمت مرغ سالم است. مثلاً قیمت بسته 180 گرمی سینه مرغ 100 هزار تومان است که حتی بیش از دو برابر قیمت مصوب است.

فروردین امسال با کاهش تولید و افزایش قیمت مرغ، فروش مرغ به‌صورت قطعه‌بندی ممنوع شد و فقط چند شرکت مجوز فروش داشتند، بعد از آن و با ثبات بازار، مجوز فروش مرغ قطعه‌بندی دوباره داده شد اما آنچه در بازار می‌بینیم قیمت بالای آن است.

غلامحسین جافر، رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در خصوص قیمت مرغ قطعه‌بندی گفت: بخش مشخصی از تولید مرغ در هر استانی به شرکت‌های قطعه‌بندی فروخته می‌شود. اما قیمت فروش مرغ برای قطعه‌بندی همان قیمت مصوب است و شرکت‌ها مرغ را برای قطعه‌بندی گرانتر نمی‌خرند. اما بعد از قطعه‌بندی و بسته بندی، با درصدی سود مرغ باید قیمت‌گذاری شود اما آنچه که در بازار می‌بینیم قیمت بسیار بالای این نوع مرغ است. نهادهای نظارتی باید در مورد نرخ غیرمعمولی مرغ قطعه‌بندی توضیح دهند. به‌نظر می‌رسد نبود نظارت باعث فروش مرغ قطعه‌بندی بسیار بالاتر از نرخ مصوب شده است.

قیمت مصوب مرغ در دامداری 19 هزار و 700 تومان است که مرغ با همین قیمت به شرکت‌های قطعه‌بندی فروخته می‌شود. برخی شرکت‌ها هزینه بسته‌بندی را دلیل قیمت بسیار بالاتر مرغ قطعه‌بندی عنوان می‌کنند. اما به گفته مسئولان بازرگانی و تنظیم بازار حتی به اضافه شدن هزینه بسته‌بندی قیمت مرغ قطعه‌بندی نباید بیش از دوبرابر نرخ مصوب باشد.


تولید تخم مرغ بیش از نیاز

محمدمرادی زیارانی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از ادامه تخصیص ارز 4200 تومانی در دیماه خبر داد و گفت: تولید تخم مرغ در حال حاضر 3 هزار و 200 تن در روز است که حدود 200 تن آن مازاد مصرف است. به‌گفته مرادی قیمت مصوب هر‌کیلو تخم مرغ در دامداری، 18 هزار و 300 تومان است و تغییر در قیمت مصوب نداریم اما در بازار تحت تأثیر اخبار ارز ترجیحی، چند روز قیمت‌ها افزایشی شد اما دوباره قیمت به قبل بازگشته است. او گفت: با این میزان تولید پیش‌بینی ما صادرات تخم مرغ است که دولت با آن موافقت کرده است و بزودی مازاد تخم مرغ تولیدی صادر می‌شود.

همچنین ایوب فصاحت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص قیمت مرغ و تخم مرغ گفت: با توجه به اینکه رفتارهای هیجانی باعث افزایش قیمت شده برآورد ما این است که ظرف کمتر از سه روز این موضوع برطرف شود.

وی اظهار کرد: علت گران شدن چند روز اخیر در خصوص تخم مرغ و مرغ، رفتارهای هیجانی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان در واکنش به شایعات مربوط به ارز ترجیحی است. با توجه به اینکه این ارز در ماه جاری هم همانند ماه‌های قبل برای نهاده‌های دامی تأمین شده و نهاده‌ها با همان قیمت قبلی در سامانه بازارگاه بارگذاری شده‌اند هرگونه گرانی در بازار مرغ و تخم مرغ قابل قبول نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها