کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ادامه تجمعات اعتراضی کشاورزان اصفهان


کد خبر : ۸۹۵۳۳شنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶:۴۷۳۵۵۶ بازدید

جمعی از مردم اصفهان دیروز جمعه 28 آبان ماه در بستر خشکیده زاینده رود در جوار پل تاریخی خواجو تجمع کرده و خواهان جریان دائمی ...
ادامه تجمعات اعتراضی کشاورزان اصفهانادامه تجمعات اعتراضی کشاورزان اصفهان

جمعی از مردم اصفهان دیروز جمعه 28 آبان ماه در بستر خشکیده زاینده رود در جوار پل تاریخی خواجو تجمع کرده و خواهان جریان دائمی زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی شدند.

کشاورزان شرق اصفهان از هفدهم آبان ماه روبروی پل خواجو، درست مقابل شرکت آب منطقه ای اصفهان به نشانه اعتراض به عدم دریافت آب کشت پاییزی، چادری به رنگ برگ های خزان زده حاشیه زاینده رود مرده علم کردند.

وقتی ماشین ها وارد بستر خشک زاینده رود شدند  و اسباب اعتراض مسالمت آمیز را تخلیه می کردند، هیچ کسی فکرش را نمی کرد این اعتراض بیش از یک هفته ادامه داشته باشد، اما کشاورزان همان شب اول که بنا گذاشتند درهمانجا بمانند اعلام کردند که تا دریافت حقابه شان که از جد پدر جد شان تا امروز پولش را پرداخت کرده اند، دریافت نکنند، از اینجا نمی روند.

شروع این کنشگری مسالمت آمیز در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت و کم کم پای فعالان اجتماعی و محیط زیستی به میان آمد .
 

انعکاس اعتراض در صدا و سیما

آنقدر که صدا و سیمای مرکز اصفهان هم نتوانست از این اعتراض مسالمت آمیز کشاورزان چشم پوشی کند و برخلاف استاندار و اعضای مجمع نمایندگان استان که در جلسه با رئیس جمهور از طرح مستقیم  این موضوع اجتناب کردند، تجمع کشاورزان در کف زاینده رود خشک و راهپیمایی آنان به سمت ساختمان استانداری و دفتر نماینده ولی فقیه را به تصویر کشید.

تجمعات اعتراضی کشاورزان اصفهان


سفر وزیر نیرو به اصفهان

حاصل حضور نمایندگان اصفهان در دیدار با رئیس جمهور البته بدون طرح مستقیم موضوع تحصن کشاورزان در بستر زاینده رود، آمدن وزیر نیرو به اصفهان را منجر شد. آمدنی که برای کشاورزان ناراضی چندان موثر نبود، چراکه علی اکبر محرابیان به وسط زاینده رود بی جان نرفت که بخش عظیمی از کشاورزان معترض آنجا مستقر بودند. از سوی دیگر محل هایی که قرار بود علی اکبر محرابیان در آن حضور پیدا کند، اطلاع رسانی نشده بود.
 

دعوت از مردم برای حمایت

بیش از 12 سال است که دیگر زاینده رود، رودخانه دائمی و جاری نیست و نبودنش کشاورزی شرق اصفهان و تالاب گاوخونی را با مشکل روبرو کرده است. در این سال ها نیز بارها کشاورزان برای دریافت حقابه شان مقابل شرکت آب منطقه ای و دفتر استانداری تجمع کردند؛ تیرماه امسال دامداران نیز به جمع آن‌ها اضافه شده و با ذبح گاو آبستن به دلیل نبود آب و گرانی علوفه، بحرانی بودن مشکل آب استان را به طرز دردناکی به تصویر کشیدند.

اما این بار مردم اصفهان هم خواهان جاری شدن زاینده رود و تخصیص آب به شهر و کشاورزان اصفهان شد‌ند به طوری که هفته گذشته بیست و یک آبان دعوت از مردم به حمایت از کشاورزان در فضای مجازی دست به دست شد و در هفته جاری تجمعات گسترده‌تر شد. 

به طوری که امروز جمعه 28 آبان ماه 1400 جمعیت کثیری از شهروندان اصفهانی از گوشه گوشه شهر و شهرهای اطراف روبروی پل خواجو و بین رقعه های پل و پیاده روهای پارک های اطراف پل ایستاده بودند و به همراه کشاورزان خواهان دریافت حقابه زاینده رود شدند. البته همه آمدند بجز نمایندگان شان که به مجلس راه یافته و تهران نشین شده اند.

تجمعات اعتراضی کشاورزان اصفهان


کنشگری بدون نقص و بدون جنجال

این قشر زحمت کش با دستان پینه بسته و چهره ای آفتاب سوخته آنقدر تاوان داده که حالا درسش را خوب بلد است و در هنگام دعوت از مردم برای همراهی در این کنشگری، خواستند تا بدون  انحراف کشاندن موضوع مطالبه خود به  مسائل سیاسی  آنها را برای گرفتن حقابه زاینده رود همراهی کنند. آنقدر خوب حرف زدند و مدیریت کردند که بازهم صدا و سیمای مرکز اصفهان نتوانست از آن چشم بپوشد و همزمان با شبکه های مجازی، تصویر باشکوه اجتماع و اتحاد اصفهانی ها در بستر خشک زاینده رود را به تصویر کشید و خارج از ساعت پخش خبر روی آنتن فرستاد. بعد از آن تصاویر مخابره شده از اصفهان، از شبکه خبر هم پخش شد.

کنشگری امروز مردم اصفهان و کشاورزان بدون نقص و جنجال بود که حتی نیروهای خودجوش و انتظامی هم در آن ورود نکردند. کسی شعاری غیر از شعار در راستای تخصیص آب به زاینده رود کشاورزان سر نداد. پلاکاردهای نصب شده در اطراف پل خواجو و آنهایی که روی دست ها بالا و پایین می رفت نیز فقط به خطرات ناشی از تداوم خشکسالی و نبود آب اشاره می کرد.

 بی شک این کنشگری بی چالش ترین و اصولی ترین کنشگری مردم برای دریافت مطالبات به حق شان بوده و باید از این حیث به کشاورزان و مردم اصفهان دستمریزاد گفت که چنین رفتار مسالمت آمیز و اصولی را برای طرح مطالبات شان بروز دادند. آنقدر که معاون اول رئیس جمهور با دیدن این شیوه کنشگری اعلام کرد که هرچه سریع‌تر باید به مشکل آب چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و یزد رسیدگی شود. باید هایی که تا به نتیجه رسیدن عمر آدمی را ذره ذره آب می کند./ ایلنا
 

تجمعات اعتراضی کشاورزان اصفهان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها