کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ناگفته‌های یک نماینده از علل رد صلاحیت علی لاریجانی


کد خبر : ۸۸۴۹۱شنبه، ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲:۳۹۲۵۱۹ بازدید

نامه نیوز : سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره رد صلاحیت علی لاریجانی توضیحاتی ارائه کرد.

محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و فرزند ارشد شهید مفتح با حضور در یک برنامه تلویزیونی به سوالات مختلف پاسخ داد که بخشی از این گفتگو با هم می خوانیم: 

*مجلس چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم. هفت دوره، فکر می‌کنم مجلس چهارم رئیس مجلس آقای ناطق بود، پنجم هم آقای ناطق بود، هفتم آقای حداد عادل، هشتم، نهم و دهم آقای دکتر لاریجانی و یازدهم آقای دکتر قالیباف. کدام رئیس را بالاتر و مناسب‌تر از همه دیدید؟

هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را داشتند و دارند. حاج آقای ناطق یک روحانی متشخص بود، شرایط مجلس و زمان هم فرق می‌کرد، آن موقع در مجلس علما و روحانیون تعداد قابل توجهی بودند، شرایط کشور هم فرق می‌کرد، ایشان یک مدیریت هم قوی، هم دوستانه داشتند. یکسری کاغذ داشتند، هر موقع می‌خواستند تذکر بدهند بعضاً با جوک هایی، چیزهایی می‌دادند به مستخدم مجلس می‌آورد و به آن فرد می‌داد، فرد می‌خواند و توجه و تذکر هم می‌کرد. ایشان هم با نمایندگان رفیق بودند و به مجلس تسلط داشتند.

آقای دکتر حداد که ویژگی خاص خودشان را داشتند، آدم بسیار مهربان، رفیق و دوست با نمایندگان بود،ئما با دکتر لاریجانی رفاقت قدیمی داریم. در قم با ایشان همکلاس بودیم. درکلاس اول دبیرستان که من قم بودم، با آقای دکتر لاریجانی همکلاس بودیم، بعد من دوم دبیرستان که دبیرستان نظام آن زمان بود به تهران آمدم. ایشان در قم بودند. در دانشگاه من مجدداً ایشان را دیدم. در دانشگاه شریف بودم یک روز دیدم ایشان آنجاست. گفت بله من اینجا قبول شدم، ایشان دانشجوی رشته ریاضی بودند من رشته مهندسی صنایع بودم. بعد که داماد شهید مطهری شدند، رفاقت، ارتباط و رفت و آمد ما بیشتر شد، با شهید مطهری ارتباط خانوادگی بسیار زیادی داشتیم. ایشان هم فرد مسلط به کار، قانون، کارشناس بودند.

آقای قالیباف هم انسان فعالی هستند، حضورشان در مجلس و در امور مختلف مجلس خیلی به چشم می‌خورد. من تصور نمی‌کنم رؤسای قبلی ما اینقدر حضور داشته باشند. ایشان بعضی وقت‌ها شب‌ها در مجلس می‌مانند و استراحت می‌کنند.

*اینکه گفته می‌شود زمان آقای لاریجانی برجام ۲۰ دقیقه‌ای تصویب شد، درست بود؟

حالا ۲۰ دقیقه را نمی دانم ولی سریع بود.

*یعنی شما هم مخالف بودید که اینقدر سریع بود؟

مجلس آئین نامه دارد، یعنی اگر مخالفی می‌خواهد صحبت کند باید موافقش صحبت کند، تا مخالف صحبت کند، اگر موافق صحبت نکند معمولاً به مخالف اجازه نمی‌دهند. البته در جاهای خاصی پیش‌بینی شده بود که اگر موافق هم نبود مخالف صحبت کند، ولی عموماً در بحث طرح‌ها و لوایح این طور است.

حضور ذهن ندارم که آیا آن زمان موافقی صحبت نکرد که مخالفی صحبت نکند یا نه موافق صحبت کرد، ولی ایشان نگذاشت مخالف صحبت کند. دو شکل می‌توانست اتفاق بیفتد یکی اینکه موافقی صحبت نکند، طبق آئین‌نامه مخالف نمی‌تواند صحبت کند. یک بار نه، موافق صحبت کرده ولی مخالف بله که ایشان می‌خواهد این طرح تصویب شود نگذارد مخالف صحبت کند با اینکه موافق صحبت کرده اگر دومی باشد یعنی موافق صحبت کرده باشد و ایشان اجازه صحبت به مخالف نداده باشد که من در جلسه بودم ولی حضور ذهن ندارم، اگر آن باشد دقیقاً تخلف آئین نامه‌ای است و اگر این بود حتماً تذکر داده می‌شد اما اگر موافق صحبت نکرده، طبق آئین نامه مخالف نمی توانسته صحبت کند. این مطلب به راحتی قابل دسترسی است، مشروح آن مذاکرات را ببینند کاملاً مشخص است که چطور شد وارد رأی‌گیری شدند.

*فکر می‌کردید در انتخابات ۱۴۰۰ مثلاً صلاحیت آقای لاریجانی تأیید نشود به عنوان کسی که رفیقش بودید؟

نه. فکر نمی‌کردم.

*و عکس العمل او را چطور دیدید؟

عکس العمل تند و خلافی از ایشان ندیدم.

*عقلایی بود؟

عقلایی بود.

*و همین انتظار می‌رفت؟

بله.

*ولی اصل عکس العمل از یک فرد سیاسی پخته، مثلاً اگر سال ۸۸ یک رفتار پخته داشتیم، شاهد چنین فتنه عظیمی نبودیم و حتی افراد دیگری که مثلاً الان سفر خارج از کشور می‌روند، کارهایی انجام می‌دهند که آدم اصلاً می‌ماند، مثلاً فرد هشت سال رئیس جمهور بوده، بالاخره با یکسری ضوابط و چارچوب‌های، فقط آدم به خدا پناه می‌برد و می‌گوید خداوند عاقبت همه را ختم به خیر بفرما.

یکشنبه سیاه مجلس بودید؟

بله.

*خاطره‌ای، نکته‌ای؟

شرایط را دیدم. خودم بودم و آن نوار و مطالبی که آقای احمدی‌نژاد نسبت به اخوی دکتر لاریجانی گفتند.

*با این همه تجربه شوکه شدید یا نه؟

بالاخره کار مناسبی نیست در تریبون باز مجلس، جایگاه قانونی کشور.

*متوجه اصلاً نبودید، تلاشی کردید که چنین اتفاقی نیفتد؟

یکدفعه اتفاق افتاد، پشت تریبون این اتفاق افتاد. نه می‌شد پشت تریبون رفت به آقای احمدی‌نژاد تذکر داد، در حالت آن عصبیتی که ایشان داشت، نه به آقای لاریجانی.

*سوال آخر اینکه آینده سیاسی آقای لاریجانی، آقای احمدی نژاد و آقای ناطق از منظر آقای مفتح.

بزرگوارانی مثل آقای دکتر لاریجانی و ناطق جای خود دارند. این بزرگوارانی که شما نام بردید، همه از بزرگواران کشور، انقلاب و مجلس هستند. باید بیش از ما متوجه باشند، بیش از ما افراد عادی و عامی کشور باید متوجه باشند که این موضع‌گیری‌های آنها چه تأثیری در حال و آینده انقلاب دارد.  



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها