کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وقفه در رشد اقتصادی چین و واکنش بازارهای بورس اروپا


کد خبر : ۸۸۳۴۹سه شنبه، ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰:۱۸۸۲۱ بازدید

اگر چه چین خیلی سریع توانست به پاندمی کرونا غلبه کند، اما در چشم اندازهای اقتصادی این کشور به طور فزاینده‌ای نشانه‌هایی از تیرگی ...
وقفه در رشد اقتصادی چین و واکنش بازارهای بورس اروپاوقفه در رشد اقتصادی چین و واکنش بازارهای بورس اروپا

اگر چه چین خیلی سریع توانست به پاندمی کرونا غلبه کند، اما در چشم اندازهای اقتصادی این کشور به طور فزاینده‌ای نشانه‌هایی از تیرگی دیده می‌شود. آیا زمان رشد طلایی اقتصادی برای اژدهای سرخ به پایان رسیده است؟

افزایش قیمت مواد اولیه و تنگناهای عرضه و قطع برق اقتصاد چین را در سه ماهه سوم سال میلادی جاری با مشکلاتی روبرو کرده است. گزارش اداره آمار دولتی چین در روز دوشنبه 27 مهر (۱۸ اکتبر) نشان می‌دهد که تولید ناخالص ملی از ماه ژوئیه تا سپتامبر نسبت به فصل دوم سال ۴.۹ درصد افزایش یافته و در نتیجه رشد آن کندتر از سال گذشته بوده است.

رشد تولیدات صنعتی نیز در جمهوری خلق چین انتظار تحلیلگران اقتصادی را برآورده نکرده است: در ماه سپتامبر رشد تولیدات صنعت ۳.۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. کارشناسان افزایش در این مقطع رشد ۴.۵ درصدی را پیش بینی کرده بودند.

اقتصاد چین که در شروع سال جاری با رشد بی‌سابقه از پاندمی کرونا بهبود یافته بود، علاوه بر تنگناهای کمبود نیرو  و قطعی برق و نیز گسترش مجدد ویروس کرونا در برخی از مناطق، با مقررات سخت و نظارتی دولت در زمینه فناوری و شرکت‌های بزرگ مستغلاتی روبرو بوده است.

نگرانی شرکت‌های اروپایی

شرکت های اروپایی که در چین فعالیت می‌کنند نیز به طور فزاینده‌ای از مقررات محدود کننده و تعطیلی و وقفه تولید کارخانه‌ها در فشار هستند. یورگ ووتکه، رئیس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین، هشدار داد که به احتمال زیاد مشکلات با شروع  زمستان بدتر خواهد شد و این نابسامانی‌ها "دست‌کم تا ماه مارس" ادامه خواهند یافت. او می‌گوید در این زمینه "ما در یک ماراتن (دو استقامتی) هستیم ، نه در دو سرعت".

شرکت‌های اروپایی از "شرایط آشفته" موجود شکایت می‌کنند. اغلب آنها می‌گویند که فقط با خبر کوتاهی در شب قبل و حتی گاهی یک ساعت پیش از شروع شیفت کاری به آنها اطلاع داده می شود که با قطعی برق روبرو خواهند شد.

گسترش ناخرسندی‌ها

تحلیلگران همچنین نگران بحران مالی شرکت بزرگ املاک و مستغلات چین Evergrande هستند که بدهی‌های زیادی دارد. وضعیت مالی این شرکت می‌تواند بر بازار اقتصادی و مستغلاتی چین تأثیر بگذارد. علاوه بر این در سال جاری دولت چین قوانین و ممنوعیت‌های شدیدتری را برای شرکت‌های اینترنتی و همچنین برای صنایع گوناگون دیگری وضع کرده است که این امر نیز به ناخرسندی‌های بیشتری در  وضعیت اقتصادی منجر شده است.

واکنش‌ها در بازار بورس

لوئیس کوئیجس، رئیس بخش اقتصادی آسیا در Oxford Economics در این باره می‌گوید: «در واکنش به رشد ضعیف اقتصادی که برای ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌‌شود، به نظر می‌آید که سیاستگذاران چینی اقدامات بیشتری را برای حمایت از رشد اقتصادی این کشور انجام خواهند داد.»

کوئیجس با اطمیتان بیشتری می‌افزاید که "کمبود برق و کاهش تولید در سه ماهه چهارم سال کمتر مشکل‌ساز خواهد شد". با وجود این، بورس‌های اوراق بهادار در شروع هفته به دلیل آمار رشد اقتصادی چین افت کردند.

شاخص Nikkei ژاپن که شامل ۲۲۵ سهام است در طی معاملات اقتصادی ۰.۳ درصد کاهش یافت. شاخص گسترده‌تر برای Topix  بود که ۰.۴ درصد نزول کرد. بورس اوراق بهادار شانگهای نیز ۰.۲ درصد کمتر شد. شاخص مهم‌ترین شرکت‌های شانگهای و شنزن ۱.۲ درصد افت کرد.

کند شدن رشد اقتصادی چین اثرات خود را در بازار مالی آلمان نیز به جا گذاشت: حدود نیم ساعت پس از شروع معاملات بورس شاخص DAX آلمان با ۰.۴۳ درصد کاهش به ۱۵۵۲۱ واحد رسید. MDax شرکت‌های متوسط ۰.۲۴ درصد کاهش یافت و به ۳۴۲۷۵ واحد رسید. کارشناسان اقتصادی داده‌های ناامیدکننده رشد کند اقتصادی پکن را به عنوان فشاری بر بازارهای اقتصادی اروپایی ارزیابی کرده‌اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها