کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

صادرات گوشت بهانه افزايش قيمت بعدی


کد خبر : ۸۸۰۹۸چهارشنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱:۵۷۱۹۸۷ بازدید

با ابلاغ وزیر جهادکشاورزی صادرات دام آزاد شد. درواقع دام مازاد و زیانی که به‌واسطه عدم تطابق هزینه تمام شده با نرخ مصوب و ...
صادرات گوشت بهانه افزايش قيمت بعدیصادرات گوشت بهانه افزايش قيمت بعدی

آرمان‌ملی: با ابلاغ وزیر جهادکشاورزی صادرات دام آزاد شد. درواقع دام مازاد و زیانی که به‌واسطه عدم تطابق هزینه تمام شده با نرخ مصوب و همچنین کاهش تقاضا بر دامدار متحمل می‌شود، باعث شده بود تا فعالان این حوزه نسبت به عواقب ناشی از بحرانی که در نتیجه تعطیلی و عرضه دام‌های مولد به کشتارگاه ارسال می‌شد هشدار داده و خواستار آزادسازی صادرات دام‌های مازاد برای حمایت از این حوزه بشوند.

در واقع قیمت گوشت‌قرمز در حالی هم اکنون شکاف قیمتی بیش از 200 درصدی را از تولید تا مصرف تجربه می‌کند که براساس علم اقتصاد در صورت مازاد عرضه کاهش قیمت اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

اما در نهایت دلالان متهمانی هستند که عدم تبعیت بازار را از روال عرضه و تقاضا به آنها نسبت داده می‌شود این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در بسیاری از موارد دامدار قیمت مصوب را تنها در فاکتورها رعایت می‌کند و مازاد مبلغ خارج از عرف و به‌صورت روش‌های دیگر از سوی خریدار پرداخت می‌شود حال با موافقت وزیر با صادرات و همچنین افزایش نرخ هر کیلوگرم دام زنده اگرچه به‌نظر می‌رسد فعالان این حوزه به خواسته‌های خود رسیده‌اند اما از یکسو به‌واسطه برخورداری این حوزه از نهادهای خوراک یارانه‌ای هرچند متولیان این بخش میزان آن را ناچیز عنوان می‌کنند نه‌تنها شاهد صادرات یارانه تخصیصی به نهاده‌های به کشورهای منطقه خواهیم بود؛ بلکه از سوی دیگر افزایش نرخ هر کیلوگرم دام و در کنار آن صادرات بهانه‌ای خواهد بود تا قیمت گوشت‌قرمز روند افزایشی خود را ادامه دهد.

موضوعی که متولیان این حوزه اگرچه معتقدند سهم این حوزه از یارنه نهادهای خوراک ناچیز است اما معتقدند قیمت واقعی گوشت در حدود 200 هزارتومان است و نرخ 130 هزارتومانی در نتیجه مازاد عرضه‌ای است که باعث شده تا گوشت با نرخ کمتر از واقعی عرضه شود. بنابراین به‌نظر می‌رسد با درنظرگرفتن توجیهات کنونی قطعا با صادرات دام و رفع چالش مازاد برای دامداران و البته  مجوز دولت برای افزایش نرخ‌ها گوشت‌قرمز در آینده قیمت 200 هزارتومان را تجربه خواهد کرد و همین میزان مصرف هم از سفره اکثر اقشار جامعه حذف خواهد شد و به نوعی می‌توان گفت انحصار مصرف گوشت‌قرمز تنها به ثروتمندان خواهد رسید.

 قیمت دام بیش از نرخ کنونی است

در این رابطه منصور پوریان رئیس شورای تامین‌کنندگان دام زنده کشور در گفت‌وگو با «آرما‌ن‌ملی» در خصوص تبعیات ناشی از صادرات دام و افزایش قیمت مصوب گوشت می‌گوید: براساس جلسه‌ای که در اواسط تیرماه انجام شد شورای سیاستگذاری دام با صادرات موافقت کرد و براساس آن مقرر شد تا برای صادرات هر کیلوگرم دام زنده عوارض 16 تومانی دریافت شود.  وی در ادامه افزود: باید توجه داشت که در دام سبک نهادهای خوراک عملا تخصیص نمی‌‌یابد و بیشترین یارانه نهادهای ابتدا به مرغ و بعداز آن به دام‌های شیری و برخی از پرواربندی‌های دام سنگین داده می‌شود بنابراین با صادرات دام سبک که بیشترین سهم را در صادرات دارند می‌توان گفت یارنه‌ای از این محل صادر نمی‌شود.

وی در خصوص دلایل شکاف قیمتی بازار با قیمت دام زنده و در شرایطی که دامداران مدعی مازاد عرضه هستند؛ افزود: متاسفانه بازار گوشت کشور از روند عرضه و تقاضا تبعیت نمی‌کند و در حالی‌که قیمت هر کیلو دام زنده 53 هزارتومان تعیین شده ضعف نظارتی دولت به‌نام دلال زده می‌شود.

پوریان با عنوان اینکه معاونت امور دام قیمت  تمام شده هر کیلو دام زنده را 62 هزار تومان برآورد کرده؛ گفت: میزان و نوع دام صادراتی از سوی دولت تعریف شده که برای دام سبک گوسفندی 500 هزار راس و دام سنگین 30 هزار راس اعلام شده است از سوی دیگر دام‌های مجاز به صادرات هستند که به‌دلیل اضافه وزن و حجیم‌بودن در بازار داخلی تقاضا ندارند. این فعال حوزه دام در خصوص نرخ واقعی گوشت ادامه داد: با درنظرگرفتن رکود حاکم بر اقتصاد و همچنین تورم قیمت واقعی دام باید در محدوده 200 هزار تومان باشد اما قیمت کنونی در نتیجه مازاد عرضه‌ای است که از سوی دامدار صورت گرفته است.

 مصوبه نیاز به تکمیل دارد

 همچنین افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک نیز می‌گوید: قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم دام زنده سبک را معاونت امور دام حدود ۶۲ هزار تومان برآورد کرده در این جلسه شرکت پشتیبانی امور دام قیمت پیشنهادی برای خرید دام زنده را ۴۵ هزار تومان اعلام کرد که هیچ مبنای کارشناسی ندارد. این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در نهایت نیز خرید حمایتی دام سبک از دستور کار شورای قیمت‌گذاری خارج شد، افزود: مصوبه جدید شورا برای صادرات دام زنده توسط وزیر جهادکشاورزی ابلاغ و مقرر شده است ظرف مدت دو هفته سقف و نوع دام صادراتی توسط معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی به شرکت پشتیبانی اموردام اعلام شود.

دادرس با عنوان اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که ۵٠٠ هزار رأس دام زنده از کشور صادر می‌شود، تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور برای کمک به خروج رکود حاکم بر بازار گوشت و در عین حال تعادل قیمت‌ها در بازار صادرات باید در کنار خرید حمایتی داخلی و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت و تخصیص نهاده‌های یارانه‌ای به دامداران برای ممانعت از ارسال دام‌های مولد و بره‌های لاغر به کشتارگاه‌ها انجام شود؛ لذا این مصوبه نیاز به تکمیل دارد که بر همین اساس اتحادیه مرکزی دام سبک کشور پیشنهاد تکمیلی خود را در قالب یک بسته حمایتی به وزارت جهادکشاورزی و اعضای شورا ارائه کرده که امید است مورد توجه واقع شود.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: به این ترتیب در کنار حمایت از دامداران، خروج دام‌های کم بازده از چرخه تولید، توزیع روزانه گوشت گرم در بازار، کمک به دامداران برای پروار بره‌های لاغر و خرید بره‌های پروار شده با کمک و حمایت از تولیدکنندگان بتوان به تعادل بازار و حمایت از مصرف‌کنندگان دست یافت و گفته‌های وزیر جهاد کشاورزی را در این زمینه محقق کرد. دادرس افزود: با حذف دام‌های کم‌بازده فشار روی مراتع و هزینه‌های دامداران کاهش یافته، با تخصیص نهاده و اعطای تسهیلات ارزان قیمت بنیه مالی دامداران برای پروار بره‌های لاغر افزایش یافته و همچنین توان دامدار برای نگهداری دام‌های مولد افزایش می‌یابد و با خرید بره‌های پروار شده دام پروار انباشته شده در پرواربندی‌ها جمع‌آوری می‌شود، همچنین با کشتار و توزیع روزانه دام‌های خریداری شده توسط دولت از طریق شبکه مویرگی توزیع قیمت گوشت به‌دلیل خرید و عرضه مناسب بدون حضور عوامل واسطه‌ای به تعادل خواهد رسید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها