کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پاییز خشک 50 سال اخیر و ضرورت صرفه‌جویی


کد خبر : ۸۷۸۶۷سه شنبه، ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰:۱۲۴۵۳۵ بازدید

پاییز امسال بر اساس اعلام قبلی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو یکی از فصل‌های با بارش‌های کمتر ازحد طبیعی است که اگر به آن توجه ...
پاییز خشک 50 سال اخیر و ضرورت صرفه‌جوییپاییز خشک 50 سال اخیر و ضرورت صرفه‌جویی

پاییز امسال بر اساس اعلام قبلی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو یکی از فصل‌های با بارش‌های کمتر ازحد طبیعی است که اگر به آن توجه نشود، امکان بروز بحران کم آبی را بدنبال خواهد داشت.

 سال آبی ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰ درحالی سپری شد که این سال با متوسط ۱۵۷.۷ میلی‌متر بارندگی، جز کم‌بارش‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر بود.

این رقم حتی نسبت به سال آبی ماقبل، حدود ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به هر روی پرونده این سال آبی بسته شد و انتظار می رفت که سال آبی جدید وضعیت بهتری پیش روی کشورمان قرار دهد.

اما آن طور که پیش‌بینی‌های قبلی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نشان می‌دهد پاییزی خشک و کم‌بارش چشم انداز چندان امیدوار کننده ای پیش چشم نگذاشته و گرچه در چند روز اخیر در برخی نقاط کشور بارش های مناسبی رخ داده اما این بارش ها در مجموع اثر چندانی بر کل حوضه های آبریز نداشته و امیدواری زیادی به همراه ندارد.

از طرف دیگر و ضعیت سدهایی با ذخیره نصف سال قبل بیانگر آن است که تداوم این وضعیت نگران کننده خواهد بود.
 

کاهش ۴۷ درصدی ظرفیت مخازن سدها

گزارش تازه شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد، در پایان سال آبی ۱۴۰۰ - ۹۹، مجموع ظرفیت مخازن سدها به ۱۹ میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که نشان دهنده کاهش ۴۷ درصدی ورودی آب به سدها است.

بر این اساس و  به دنبال کاهش میزان بارش‌ها، حجم ورودی آب طی سال آبی ۱۴۰۰- ۹۹ برابر با ۲۹ میلیارد و ۴۳۰ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن که رقم ۵۵ میلیارد و ۷۲۰ میلیون مترمکعب را به ثبت رسانده، کاهش ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین آخرین وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد که در شروع سال آبی جدید میزان ذخایر آب در مخزن سدها به ۱۹ میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۹-۹۸ دارای ۲۹ درصد کاهش است.

بر اساس این آمار، به دنبال کاهش میزان ورودی آب به سدهای کشور، خروجی آب از سدها نیز با کاهش مواجه بوده و در این مدت ۳۷ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب خروجی آب از سدهای کشور را شاهد بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، از کاهش ۳۴ درصدی برخوردار بوده است.

طبق آمار اعلام شده تا پایان شهریورماه، از ۱۹۹ سد موجود و فعال کشور، تنها سه سد بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد، ۱۲ سد در محدوده ۷۰ تا ۹۰ درصد، ۳۵ سد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، ۳۱ سد در محدوده ۴۰ تا ۵۰ درصد و ۱۱۸ سد نیز متاسفانه کمتر از ۴۰ درصد پُرشدگی را به خود اختصاص دادند.

اکنون و با توجه به این شرایط  اگر مصرف را تا ۱۰ درصد کاهش ندهیم، با یک بحران بسیار جدی مواجه خواهیم شد.

بنابراین همراهی شهروندان بسیار حیاتی است تا بتوان مثل تابستان، پاییز را هم بدون قطعی آب سپری کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها