کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برای خرید آیفون 13 باید چند روز در کشورهای اروپایی کار کرد؟ در ایران چطور؟


کد خبر : ۸۷۷۲۹پنجشنبه، ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵:۳۳۱۳۹۰۶ بازدید

در حالی که هر کارگر ساده لوکزامبورگی با دریافت حداقل دستمزدِ 13 روز کاری می‌تواند یک دستگاه گوشی آیفون13 خریداری کند، این دوره انتظار ...
برای خرید آیفون 13 باید چند روز در کشورهای اروپایی کار کرد؟ در ایران چطور؟برای خرید آیفون 13 باید چند روز در کشورهای اروپایی کار کرد؟ در ایران چطور؟

در حالی که هر کارگر ساده لوکزامبورگی با دریافت حداقل دستمزدِ 13 روز کاری می‌تواند یک دستگاه گوشی آیفون13 خریداری کند، این دوره انتظار در ترکیه و آلبانی به ۸۰ و ۱۱۳ روز می‌رسد و در ایران نیز ۳۳۹ روز خواهد بود.

مقایسه دوره انتظار مردم کشورهای مختلف برای خرید یک کالای مشابه که نرخ‌گذاری مشخصی در جهان دارد، یکی از شاخص‌های مقایسه قدرت خرید مردم این کشورهاست؛ مقایسه‌ای که با لحاظ نرخ برابری ارزهای ملی و میزان حداقل دستمزد تعیین شده توسط دولت‌ها صورت می‌گیرد.

شرکت اپل از نزدیک به یک هفته پیش، عرضه سری جدید گوشی‌های هوشمند پرطرفدار خود را آغاز کرده است. در میان سری ۱۳ گوشی‌های آیفون، عرضه مدل آیفون۱۳ معمولی در بازار اروپا بر پایه حداقل نرخ ۹۰۹ یورو آغاز شده است.

این در حالی است که در لوکزامبورگ حداقل دستمزد ماهانه دو هزار و ۲۰۲ یورو است و این بدان معناست که هر کارگر ساده شاغل در این کشور می‌تواند با هزینه‌کرد دستمزد تنها ۱۳ روز کاری خود یک دستگاه آیفون۱۳ خریدار کند.

خرید آیفون

متوسط نرخ حداقل دستمزد روزانه در میان ۲۱ کشور از اعضای اتحادیه اروپا که دارای قانون حداقل دستمزد ملی هستند، در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۳۰ یورو است. بر این اساس، هر شهروند شاغل در اتحادیه اروپا برای خرید یک گوشی آیفون۱۳ حداکثر باید دستمزد حدود یک ماه خود را به طور کامل پس‌انداز کند.

البته در میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا کشورهای ایتالیا، دانمارک، قبرس، اتریش، فنلاند و سوئد دارای قانون تعیین حداقل دستمزد توسط دولت نیستند؛ کشورهایی که معمولا سطح دستمزد در آنها بالاتر از متوسط ۲۱ عضو دیگر است و بر این اساس باید حداکثر دوره انتظار برای خرید یک دستگاه گوشی آیفون۱۳ در اتحادیه اروپا را کمتر از یک ماه در نظر گرفت.

اما در میان کشورهای اروپایی خارج از اتحادیه، کارگران آلبانیایی با توجه به حداقل دستمزد ماهانه ۲۴۴ یورویی، پایین‌ترین قدرت خرید را دارند و کارگران ترکیه هم بر اساس حداقل دستمزد ماهانه ۳۴۷ یورویی حدود ۸۰ روز باید برای خرید آیفون۱۳ کار کنند.

مطابق اعلام وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی ایران، حداقل دستمزد روزانه هر کارگر در این کشور برای سال جاری شمسی ۸۸ هزار و ۵۱۶.۵ تومان تعیین شده که بر پایه نرخ آزاد یورو (۳۳ هزارتومان) که مبنای واردات گوشی‌های خارجی تلفن همراه نیز قرار می‌گیرد، برابر با ۲.۶۸ یورو است. بنابراین، هر کارگر ایرانی حداکثر باید دستمزد ۳۳۹ روز کاری خود را برای خرید آیفون۱۳ پس‌انداز کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها