کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیات مالیات واحدهای مسکونی 10 میلیارد به بالا


کد خبر : ۸۷۷۱۱پنجشنبه، ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴:۱۸۶۴۳۵ بازدید

پس از گذشت بیش از یک سال از مطرح شدن مالیات از خانه های لوکس در قانون بودجه سال 99 و بی عملی دولت قبل در قبال آن، آیین نامه این مالیات ...
جزئیات مالیات واحدهای مسکونی 10 میلیارد به بالاجزئیات مالیات واحدهای مسکونی 10 میلیارد به بالا

پس از گذشت بیش از یک سال از مطرح شدن مالیات از خانه های لوکس در قانون بودجه سال 99 و بی عملی دولت قبل در قبال آن، آیین نامه این مالیات که در قانون بودجه  امسال نیز آمده است، دیروز به تصویب هیئت دولت رسید. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، واحدهای مسکونی (شامل کلیه ساختمان ها اعم از مستغلات، آپارتمان و ویلا) و باغ ویلاهای گران قیمت (با احتساب عرصه و اعیان) متعلق به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و افراد تحت تکفل آن ها، با ارزش روز بیشتر از 100 میلیارد ریال و همچنین باغ ویلا (اماکنی که مطابق جواز صادر شده به عنوان باغ شناخته شده و توسط شهرداری ها و دهیاری ها حسب مورد پروانه ساخت ویلا برای آن صادر شده است) دارایی های مشمول این آیین نامه هستند.


نرخ های مالیاتی

طبق این آیین نامه، نرخ مالیات سالیانه دارایی های مشمول آیین نامه (با احتساب عرصه و اعیان) برای دارایی های با ارزش روز از 100 میلیارد و یک ریال تا ۱۵۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد 100 میلیارد ریال معادل 0/1 درصد، از ۱۵۰ میلیارد و یک ریال تا ۲۵۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵۰ میلیارد ریال معادل 0/2 درصد، از ۲۵۰ میلیارد و یک ریال تا ۴۰۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۲۵۰ میلیارد ریال معادل 0/3 درصد، از ۴۰۰ میلیارد و یک ریال تا ۶۰۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۴۰۰ میلیارد ریال معادل 0/4 درصد و نسبت به مازاد ۶۰۰ میلیارد ریال معادل 0/5 درصد تعیین شده است.به عنوان مثال برای محاسبه مالیات سالیانه یک واحد مسکونی 20 میلیارد تومانی، پس از کسر 10 میلیارد تومان معافیت مالیاتی، 5 میلیارد تومان آن با نرخ یک هزارم و 5 میلیارد تومان آن با نرخ دو هزارم محاسبه می شود که در نتیجه 15 میلیون تومان مالیات سالیانه یک واحد مسکونی 20 میلیارد تومانی است.


مشمولان تا بهمن امسال مکلف اند مالیات بدهند

این آیین نامه تصریح کرده است که کلیه مالکان دارایی های مشمول، مکلف اند مالیات سالیانه موضوع این آیین نامه را از طریق سازوکار مشخص شده، حداکثر تا پایان بهمن سال ۱۴۰۰ پرداخت کنند. در غیر این صورت، سازمان امور مالیاتی کشور می تواند از طریق عملیات اجرایی مندرج در قانون مالیات های مستقیم، مالیات متعلق را وصول کند.

از سوی دیگر ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی نیز مجاز به ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این آیین نامه برای آن ها مالیات تعیین شده، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال ( شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره) نیستند و متخلف در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی خواهد داشت.قانون مالیات خانه های لوکس در شرایطی در آستانه اجرا قرار گرفته است که دیروز معاون سازمان مالیاتی، از اجرای یک مالیات دیگر نیز خبر داد. به گزارش تسنیم، مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان این که دستورالعمل مالیات فعالان فضای مجازی تهیه و ابلاغ  شده است،تصریح کرد: مطالبه مالیات منوط به تسلیم اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از اتمام سال ۱۴۰۰ در موعد مقرر است.


3 ابهام درباره قانون مالیات خانه های لوکس

اگرچه مهار سوداگری و رشد صعودی قیمت ها با ابزارهای مالیاتی موضوعی کاملاً پذیرفته شده است اما باید به دو نکته توجه داشت. 

نکته اول، مدل قانون گذاری در این زمینه است. در شرایطی که قانون باید به گونه ای تنظیم شود که امکان تسری به سال های بعد را داشته باشد، نوع هدف گذاری در این قانون با تصریح بر ارقام و اعداد، بیشتر کارکرد کوتاه مدت خواهد داشت.نکته دوم نیز به رقم های درج شده در قانون باز می گردد. در شرایطی که در کلان شهرها، نرخ هر متر مربع واحد مسکونی عملا در محدوده 10 میلیون تومان و بیشتر و در تهران بالای 30 میلیون تومان است، به نظر نمی رسد رقم 10 میلیارد تومان مورد اشاره، چندان با لوکس بودن واحد مسکونی در مناطق یاد شده تناسب داشته باشد و بهتر است رقم تعیین شده برای تهران و شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک متفاوت باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها