کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قاچاق انبوه شیر خشک به کشورهای همسایه


کد خبر : ۸۵۵۲۶پنجشنبه، ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴:۰۳۶۰۹۴ بازدید

گران شدن قیمت شیر صنعتی و نوسان‌های بازار ارز، وضعیت تولید و توزیع شیر خشک در کشور را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و شرایطی را به ...
قاچاق انبوه شیر خشک به کشورهای همسایهقاچاق انبوه شیر خشک به کشورهای همسایه

گران شدن قیمت شیر صنعتی و نوسان‌های بازار ارز، وضعیت تولید و توزیع شیر خشک در کشور را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و شرایطی را به وجود می‌آورد که گاه خبرهایی درباره کمبود شیر خشک در بازار داخلی منتشر می‌شود و گاه اعلام می‌شود که شیر خشک به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک، نوسان ارز و دو برابر شدن قیمت شیر خشک در کشورهای همسایه را دو دلیل مهم قاچاق آن به کشورهایی همچون افغانستان و عراق می‌داند؛ چرا که به گفته او، در این شرایط صادرات برای تاجران «صرفه اقتصادی» ندارد.

قیمت کنونی هر قوطی شیر خشک ۳۸ هزار تومان است اما به گفته هانی تحویل‌زاده، «تولید‌کنندگان چند ماهی است که به علت زیان‌دهی شرکت‌ها، درخواست افزایش قیمت را مطرح کرده‌اند.»

پس از افزایش قیمت شیر صنعتی و درخواست برای افزایش قیمت شیر خشک، حالا خبر رسیده است که حجم بالایی از شیر خشک‌های تولیدی به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، هانی تحویل‌زاده از مصرف نامعمول شیر خشک نوزاد پس از افزایش قیمت شیر صنعتی خبر داد و گفت: «ما حذف ارز دولتی و پرداخت یارانه به مصرف‌کننده را خواستاریم؛ به‌ طوری‌ که تا دو سال به خانوارها یارانه تعلق گیرد.»

تولیدکنندگان می‌گویند اگر یارانه شیر خشک مستقیم به مصرف‌کننده پرداخت شود، دست سوداگران از این حوزه کوتاه خواهد شد. اینطور که پیدا است، ماجرای ارز دولتی و سوءاستفاده از آن به بازار شیر خشک نیز نفوذ کرده است.

مسئولان از یک طرف به دلیل پرداخت ارز دولتی، اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهند و از یک طرف، کنترل و نظارت موثری بر تولید و بازار وجود ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد پیش‌تر نیز درباره احتمال کمبود شیر خشک در ماه‌های آینده هشدار داده و گفته بود: «با توجه به آنکه تولید شیر خشک نوزاد سر از بازار محصولات لبنی درمی‌آورد یا به دیگر کشورها قاچاق می‌شود، همواره این نگرانی وجود دارد که اگر مشکلات قیمت‌گذاری یا ترخیص مواد اولیه از گمرک حل نشود، با کمبود عرضه شیر خشک نوزاد در بازار مواجه شویم.»

چندی پیش یکی از داروخانه‌داران تهران به تجارت نیوز گفته بود که خبرهای متعدد درباره احتمال گران یا نایاب شدن شیر خشک مردم را نگران کرده است و برخی از آنان بیش از نیاز خود خرید می‌کنند که این امر موجب می‌شود تاریخ مصرف شیر خشک بگذرد یا با بزرگ‌تر شدن کودک، به انواع دیگر محصول نیاز باشد. در همین گزارش به نقل از برخی مادران آمده است که گاه برای تهیه یک قوطی شیر خشک ناچار می‌شوند به چند داروخانه سر بزنند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تولیدکنندگان اذعان می‌کنند مشکلی در تولید وجود ندارد، بحران موجود شیر خشک هم به دست‌های پنهان و سودجویان ارتباط دارد. به خصوص اینکه مواد اولیه این محصول در داخل کشور موجود است.

گران شدن قیمت شیر خشک خطر جدی گرسنه ماندن نوزادانی را در پی دارد که خانواده‌‌هایشان از تامین مقدار موردنیاز شیر خشک برای آنان ناتوان‌اند و با افزایش قیمت، ناچار می‌شوند مقدار مصرف روزانه را کاهش دهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها