کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار کار حسابداری در ایران چگونه است؟


کد خبر : ۸۵۵۱۲چهارشنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶:۲۱۹۱۴ بازدید

از آنجایی که اقتصاد در بیشتر مشاغل و در سال‌های اخیر با فراز و نشیب بسیاری همراه بوده است، استخدام در صنعت حسابداری و امور مالی نیز این فراز و نشیب را ...
بازار کار حسابداری در ایران چگونه است؟بازار کار حسابداری در ایران چگونه است؟

از آنجایی که اقتصاد در بیشتر مشاغل و در سال‌های اخیر با فراز و نشیب بسیاری همراه بوده است، استخدام در صنعت حسابداری و امور مالی نیز این فراز و نشیب را تجربه کرد و خب هیچ‌کس و هیچ صنعتی توقع چنین تغییراتی را در بازار کار نداشت. اما با این حال حسابداران در میان افرادی قرار می‌گیرند که همیشه شغل و موقعیت شغلی برای آنها وجود دارد و نمی‌توان گفت که اقتصاد نابسامان روی کم شدن موقعیت شغلی برای حسابداران تأثیرگذار است.

مشکلات اقتصادی و همچنین موضوع همه گیری  این تصور را برای کارفرمایان به وجود آورد که موضوعی زودگذر است و خیلی زود همه چیز به شکل سابق خود برمی‌گردد و می‌توانند کار خود را دوباره با موفقیت از سر بگیرند. اما این اوضاع کمی طولانی‌تر شد و شاهد بودیم که بسیاری از شرکت‌ها دست به تعدیل زدند و بیشتر سراغ کارمندانی رفتند که شاید حس می‌کردند بدون حضور آنها نیز می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

در این میان افرادی که در شغل های رشته حسابداری مشغول به کار بودند، کمتر با مشکلات این مدلی مواجه شدند، چرا که هیچ شرکتی بدون حضور حسابدار و مسئول مالی نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. با توجه به این موضوع و با علم به اهمیت رشته حسابداری و مشاغل مربوط به آن، در این مقاله قصد داریم تا درباره بازار کار این رشته در ایران صحبت کنیم.

بازار کار حسابداری در ایران

اگر بخواهیم حسابداری و امور مالی را در میان مشاغل مختلف بررسی کنیم و به آن رتبه بدهیم، حسابداری در میان مشاغل رده A قرار می‌گیرد و می‌توان آن را به عنوان شغل پرتقاضا و همچنین همیشگی تعریف کرد. حضور حسابدار، حتی با تغییر تکنولوژی و ورود فناوری به شر‌کت‌ها، باز هم مورد نیاز است و به همین خاطر می‌توان پیش بینی کرد که حداقل تا ده سال آینده این حرفه در بازار کار تقاضا بسیار داشته باشد.

اما با این حال می‌توان گفت که، رشد استخدام شدن به عنوان حسابدار با سلامتی اقتصاد کل گره خورده است؛ به این معنا که هر اندازه اقتصاد رشد داشته باشد، تعداد شرکت‌هایی که برای مدیریت امور مالی و مالیاتی خود و ارائه مشاوره نیاز به متخصصان دارند، نیز افزایش می‌یابد. به این ترتیب، می‌توان اقتصاد را در هر شغلی خصوصا حسابداری زننده حرف اول و آخر دانست. تغییر قوانین و مقررات شرکت‌ها که ناشی از بحران‌های مالی است، افزایش پاسخگویی و شفافیت در مورد مسائل مالی و مالیاتی و همچنین کلاهبرداری، تقاضا برای حسابداران ماهر را بسیار کرده است. اما با توجه به ارتباط مستقیم حسابداری با اقتصاد، یکی از مشکلات شغل حسابداری را می‌توان همین موضوع در نظر گرفت و اگر اقتصاد دچار رکود شود، بازار و تقاضا برای این رشته نیز ممکن است با مشکل مواجه شود.

برای شناسایی فعالیتهای مالی غیرقانونی، به حسابداران مورد اعتماد نیاز خواهد بود. به طور کلی، فرصت‌های شغلی برای حسابداران خصوصاً برای کسانی که دارای مدرک تحصیلات تکمیلی حسابداری یا مدیریت بازرگانی هستند، مطلوب باشد. دانش نرم افزارهای حسابداری و حسابرسی و سیستم‌های اطلاعاتی، دانش در زمینه تجارت‌های بین المللی و آشنایی با قوانین فعلی نیز برای حسابداران از ویژگی‌های بسیار ارزشمندی محسوب می‌شوند. به دلیل وسعت و تعدد بسیار زیاد شغل در این رشته، همیشه نیاز است که افراد تازه وارد و جوان جایگزین افراد بازنشسته شوند. به همین خاطر می‌توان این حرفه را برای تازه فارغ التحصیلان و همچنین جوانان نیز گزینه عالی دانست. همچنین شرکت‌های بزرگ و معتبر ایران، همیشه نیاز به حسابدار و مسئول مالی دارند و شانس حضور در این شرکت‌ها نیز، همیشه برای حسابداران است.

چه نوع شرکت‌هایی حسابدار استخدام می‌کنند؟

در حالی که نمی‌توان نوع صنعت و شرکت خاصی را برای این منظور تعیین کرد، اما با این حال مواردی که در زیر اعلام می‌کنیم در میان شرکت‌هایی قرار می‌گیرند که همیشه نیاز به حسابدار دارند.

  • شرکت‌های حسابداری، مالیاتی و دفترداری
  • شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حقوق و دستمزد
  • شرکت‌های مدیریتی
  • شرکتی‌های دولتی
  • شرکت‌های پژوهشی و علمی
  • شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مشاوره فنی
  • شرکت‌های فروش آنلاین و آفلاین

آیا حسابدار شدن سخت است؟

کسب دانش مورد نیاز و به دست آوردن مهارت‌هایی که برای موفقیت لازم است می‌تواند سخت و طاقت فرسا باشد و همچنین نیاز به دقت و تمرکز بالا داشته باشد. برای اینکه بتوانید در بازار کار به عنوان حسابدار کار پیدا کنید و حتی در شرکت‌های بزرگ و معتبر مشغول به کار شوید، باید در تمرین و یادگیری ممارست داشته باشید و با علم روز دنیا در مورد حسابداری و امور مالی آشنایی داشته باشید. استفاده از جدیدترین نرم افزارها و ابزارها جای حساب و کتاب‌های سنتی را گرفته است و شما اگر دوست دارید تا در بازار کار حرفی برای گفتن داشته باشید، باید ابتدا کار با این ابزارها را یاد بگیرید.

در پایان، کارفرمایان برای مهارت‌ها و آموزش‌هایی که شما دیدید، ارزش قائل خواهند شد و تمام اینها به کارفرمایان این اطمینان را می‌دهد که شما بهترین فرد برای امور حسابداری در شرکت خواهید بود.

منبع: وبلاگ ایران تلنت



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها