کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آمارهای تلخ رئیس اتاق تهران از اقتصاد ایران


کد خبر : ۸۳۸۲۸چهارشنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹:۳۸۲۵۱۲ بازدید

خوانساری: رتبه نخست افت ارزش پول و 128 آخر تاب آوری اقتصادی در جهان را داریم.
آمارهای تلخ رئیس اتاق تهران از اقتصاد ایرانآمارهای تلخ رئیس اتاق تهران از اقتصاد ایران

رئیس اتاق بازرگانی تهران با ارائه آمارهایی تلخ از اقتصاد ایران گفت: بررسی‌ها نشان می دهد که اقتصاد ایران در سال گذشته از نظر افت ارزش پول مقام اول را داشته و همچنین در شاخص تاب آوری، رتبه 128 از 130 را کسب کرده است.

مسعود خوانساری ،رئیس اتاق تهران در جلسه دیروز هیئت نمایندگان این اتاق با اشاره به کار تحقیقاتی انجام شده در این اتاق در خصوص اقتصاد ایران، گفت: چالش های اقتصادی و راهکارها  را به کاندیداهای ریاست جمهوری  ارائه دادیم و بعد از روی کار آمدن  دولت آینده قطعا مشکلات اقتصادی و راهکارها را به دولت آینده ارائه می دهیم. وی در ادامه به  بیان آمارهایی تلخ از اقتصاد ایران به خصوص از منظر بین المللی پرداخت و گفت: بررسی ها نشان می دهد که ایران در سال گذشته از نظر افت ارزش پول مقام اول (در دنیا) را داشته است. این موضوع  به دلیل این بوده که سال های سال تورم وجود داشته، اما قیمت ارز واقعی نشده بود و یک باره با برداشته شدن فنر در سال گذشته بالاترین افت کاهش ارزش پول در کشور رقم خورد.

رتبه 128 از 130 ایران در تاب آوری اقتصادی

خوانساری در ادامه به جایگاه اقتصاد ایران در دنیا از منظر شاخص تاب آوری اقتصادی اشاره کرد. به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از محمد نوفرستی اقتصاددان، تاب آوری به طور کلی به ظرفیت اقتصاد در مقابله با تکانه های کوتاه مدت داخلی و خارجی و تغییرات بلندمدت اجتماعی و اقتصادی گفته می شود تا اقتصاد بتواند به روند رشد خود ادامه دهد. خوانساری اظهار کرد: طبق گزارش موسسه IMF از وضعیت تاب آوری کشورهای جهان در سال جاری، ایران از نظر تاب آوری با امتیاز 16.1 از 100 رتبه 128 در میان 130 کشور را داشته است این در حالی است که به عنوان مثال رتبه کشور ترکیه 60 است.  

دو برابر شدن نرخ فقر

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: براساس گزارش  موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی، کاهش رشد اقتصادی و تورم باعث شده است فاصله طبقاتی در کشور افزایش یابد به طوری که جمعیت زیر خط فقر از 15 درصد به حدود 30 درصد رسیده است. از سوی دیگر بنگاه های اقتصادی به علت شرایط تورمی و موانع کسب و کار که در طول سال های گذشته با آن روبه رو بوده اند از سرمایه گذاری اجتناب کرده اند به طوری که برای اولین بار در سال های 98 و 99 رشد سرمایه گذاری نسبت به استهلاک منفی شده است. 

پیش بینی کسری بودجه و تورم بالا در سال 1400

رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به بودجه کشور اظهار کرد: بودجه کشور از 571  هزار میلیارد تومان در سال 99 به بیش از 1370 هزار میلیارد تومان در سال 1400 رسیده که 140 درصد افزایشی است. اگرچه در بودجه پیش بینی شده که 341 هزار میلیارد تومان آن در صورت تحقق درآمد در بودجه خواهد آمد ولی آن چه که تجربه نشان داده است وقتی مصارف برای آن تعریف شده قطعا مصارف برای آن انجام می شود.

خوانساری بیان کرد: حتی اگر 341 هزار میلیارد تومان به فرض مثال در بودجه نیاید 81 درصد افزایش بودجه نسبت به سال 99 را خواهیم داشت و باز پیش بینی می شود که با این حجم افزایش باز هم کسری بودجه خواهیم داشت و تا زمان استقرار دولت آینده پنج ماه از سال می گذرد و احتمال کسری بودجه بالا بسیار زیاد است.  وی افزود: کسری بودجه در سال های گذشته باعث شده است که هم رشد پایه پولی و هم رشد نقدینگی داشته باشیم. نقدینگی که در سال 91 به میزان 460 هزار میلیارد تومان بوده، در پایان سال 99 به سه هزار و 476 هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین به همین دلیل تورم های بسیار بالایی داشته ایم. در اردیبهشت تورم به 41 درصد رسیده و  هر چقدر در شش ماه دوم تلاش صورت گیرد (پیش بینی می شود) این تورم تا پایان سال یک عدد دو رقمی بالایی خواهد بود. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها