کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

20 هزار بشکه گازوئیل در پالایشگاه نفت تهران دود شد


کد خبر : ۸۳۵۰۰دوشنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳:۵۸۱۳۵۰ بازدید

عملیات مهار آتش‌سوزی گسترده در پالایشگاه نفت تهران درحالی بعد از 42 ساعت پایان یافت که به‌دستور وزیر نفت تحقیقات برای بررسی دقیق علت ...
20 هزار بشکه گازوئیل در پالایشگاه نفت تهران دود شد20 هزار بشکه گازوئیل در پالایشگاه نفت تهران دود شد

عملیات مهار آتش‌سوزی گسترده در پالایشگاه نفت تهران درحالی بعد از 42 ساعت پایان یافت که به‌دستور وزیر نفت تحقیقات برای بررسی دقیق علت این حادثه ادامه دارد. به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، حدود ساعت 7 و بیست دقیقه عصر چهارشنبه 12 خرداد ناگهان دود غلیظی آسمان جنوب شهر تهران را فرا گرفت و درحالی که احتمالات متعددی برای علت این دود شدید بیان می‌شد دقایقی بعد سخنگوی آتش‌نشانی از وقوع حریق در پالایشگاه تندگویان واقع در جنوب تهران خبر داد. بدین‌ترتیب ده‌ها امدادگر به همراه خودروها و تجهیزات آتش‌نشانی از ایستگاه‌های تهران و شهرری راهی محل شده و بلافاصله عملیات خاموش کردن آتش آغاز شد.

درحالی که تلاش آتش‌نشانان برای مهار آتش ادامه داشت شاکر خفایی ، مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران از سوختن 20  هزار بشکه گازوئیل خبر داد و گفت: به‌دلیل اینکه در این حریق فرآورده‌هایی مثل گازوئیل دچار آتش‌سوزی شده است نمی‌توان آتش را خاموش کرد و باید تنها آتش را مهار کرد تا تمام فرآورده بسوزد.

مهار آتش پس از 24 ساعت

در ادامه استاندار تهران به همراه فرماندار ری برای پیگیری حادثه در اتاق فرمان پالایشگاه حضور یافتند و ساعتی بعد وزیر نفت نیز برای پیگیری حادثه در محل حاضر شد.اما سرانجام پس از حدود 24 ساعت آتش خاموش شد و پس از 42 ساعت از این حادثه یعنی ظهر روز جمعه نیز عملیات به‌طور کامل پایان یافت و لکه‌گیری تمام شد.
سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در این‌باره گفت: حدود ساعت ۸ شب پنجشنبه آتش مهار شد و بیشتر نیروهای آتش‌نشانی تهران و نیروهای شهرهای دیگر با هماهنگی‌هایی که در محل انجام شد محل آتش‌سوزی را ترک کردند و دو ایستگاه آتش‌نشانی و چند دستگاه خودرو ‌پشتیبانی از جمله یک بالابر به‌ همراه همکاران آتش‌نشان ‌پالایشگاه در محل مستقر ماندند. عملیات سرد کردن، ایمن‌سازی محل و لکه‌گیری تا ساعت ۱۳ ظهر جمعه 14 خرداد ‌پس از تقریباً ۴۲ ساعت تمام شد و  ‌پس از بازدید میدانی که به‌همراه فرمانده آتش‌نشانی تهران و مسئولان ‌پالایشگاه از میدان آتش‌سوزی صورت گرفت و انجام بررسی‌های لازم  ‌پالایشگاه را ترک کردند.ملکی گفت: سایر اقدامات از جمله علت‌یابی و بررسی میزان خسارات برعهده مسئولان ‌پالایشگاه خواهد بود.

خرابکاری نبود

غلامرضا نوفرستی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری نیز از تشکیل پرونده قضایی در پرونده حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه نفت تهران خبر داد و عنوان کرد: جلسه فوق‌العاده شورای  تأمین در محل پالایشگاه برگزار شد و تصمیمات لازم برای بررسی علت این حادثه اتخاذ شد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری درباره احتمال خرابکاری در حادثه پالایشگاه تهران گفت: پیگیری‌های لازم از طریق ضابطان خاص به‌عمل آمده، اما تاکنون دلایلی مبنی‌بر خرابکاری در این حادثه وجود ندارد و خسارت جانی نیز همراه نداشته است.

هجوم  به جایگاه‌های سوخت

درحالی که اخبار مربوط به حریق پالایشگاه شایعاتی مبنی بر کمبود سوخت در تهران را دامن زده و عده زیادی شبانه به جایگاه‌های پمپ بنزین هجوم برده بودند رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ اعلام کرد: پس از حادثه آتش‌سوزی در پالایشگاه شرکت نفت  شایعاتی در فضای مجازی مطرح شده که به هیچ عنوان صحت ندارد. بنابراین از شهروندان می‌خواهیم به این شایعات توجه نکنند. سرهنگ «جلیل موقوفه‌ای» با اشاره به اقدامات انتظامی انجام شده در محل حادثه پالایشگاه تهران، تأکید کرد: هیچ مشکلی در حوزه سوخت‌رسانی به وجود نیامده و شهروندان تهرانی از هجوم به پمپ‌بنزین و جایگاه‌های سوخت گاز مایع (CNG) خودداری کنند.

نشت مخزن ضایعات نفتی

حامد آرمانفر، مدیر عامل شرکت پالایش نفت تهران نیز گفت: علت حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه تهران نشت مخزن ضایعات نفتی بوده و دلیل نشت درحال بررسی است. علت حادثه نیز براساس شواهدی که در دوربین‌های حراستی موجود است، نشتی خود مخزن بوده، اما اینکه دلیل این نشتی چیست نیاز به بررسی سوابق فنی و ایمنی مخزن دارد. پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران نیز از مصدومیت ۱۱ نفر بر اثر آتش‌سوزی پالایشگاه تهران خبر داد.

بررسی علت حادثه

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز شامگاه جمعه پس از خاموش شدن آتش مخازن ضایعات نفتی پالایشگاه نفت تهران و ازسرگیری تولید در این مجموعه پالایشی در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «شغل آتش‌نشانی سراسر از خودگذشتگی، ایثار و فداکاریست از تلاش دست‌اندرکاران این عملیات به‌خصوص آتش‌نشان‌های فداکار و همکاران انتظامی، امنیتی و قضایی  تشکر می‌کنم. باید در اسرع وقت علل این حادثه بررسی و مستندسازی و از تکرار این قبیل حوادث جلوگیری شود.»

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها