همکاری در فروش چیست؟ بررسی جامع مزایا و معایب همکاری در فروش
کسب درآمد از طریق همکاری در فروش، یکی از روشهای درآمدزایی در اینترنت است که توسط کمپانیها و برندهای بسیاری در سرتاسر دنیا بکار گرفته میشود.
بیزینسهای بزرگی مانند آمازون و eBay از این شیوه برای جذب مشتریان جدید بهره میبرند و در سوی دیگر نیز افراد بسیاری از این روش کسب درآمد میکنند و زندگی خود را میگذرانند، حتی در برخی مواقع به درآمدهای خیلی بالایی میرسند.
با وجود فراگیری بسیار گسترده این متد کسب درآمد و مزایای همکاری در فروش، در برخی محافل همچنان بحثهایی در مورد اثربخشی و کارساز بودن این شیوه وجود دارد.
در این مطلب پس از بررسی اینکه همکاری در فروش چیست و نحوه کار به آن چگونه است، به بررسی معایب و مزایای آن خواهیم پرداخت.
در انتها نیز با یک جمعبندی، به سؤال "کسب درآمد از طریق همکاری در فروش؛ بله یا خیر؟" پاسخ خواهیم داد.
همکاری در فروش چیست؟
همکاری در فروش یا affiliate marketing، یک متد کسب درآمد در بازاریابی آنلاین است که در آن سه نقش اصلی وجود دارد: خریدار، فروشنده و واسطه معرفی محصولات.
در مفهوم کلی، افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش، نوعی از بازاریابی است که در آن فروشنده یا تولیدکننده کالا، تبلیغ محصولاتش را به افرادی خارج از سیستم برونسپاری کرده و در ازای هر فروش به تبلیغکننده پورسانت پرداخت میکند.
هر فرد واسط بهازای معرفی محصولات به دیگران و به فروش رفتن آن محصول، یک پورسانت مشخص دریافت خواهد کرد. از این رو به این شیوه از بازاریابی، بازاریابی واسطهای یا بازاریابی وابسته نیز گفته میشود.
به فرد بازاریاب در سیستم مشارکت در فروش "همکار فروش" یا "افیلیت" گفته میشود.
در این سیستم هر فردی که به جذب مشتریان و به فروش رفتن محصولات کمک کند، در سود حاصل از فروش سهیم خواهد بود بدون اینکه نقشی فرایند تأمین کالا و یا ارسال محصولات داشته باشد.
فرض کنید صاحب یک کسب و کار فروش پوشاک در اینترنت هستید.
تشکیل شبکه بازاریابی و معرفی محصولات به دیگر افراد باعث میشود که روزانه افراد بسیار زیادی با برند و کسب و کار شما آشنا شوند و احتمالاً به تعداد خریداران شما نیز افزوده خواهد شد. در سوی دیگر ماجرا نیز بازاریابانی هستند که تنها با تبلیغات و بدون سرمایهگذاری در بخشهایی مانند تهیه کالای اولیه، انبارداری و یا درگیری با مشتریان در سود حاصل از به فروش رفتن محصولات شریک خواهند بود.
کاملاً واضح است که همکاری در فروش یک سیستم با سودآوری چندجانبه است و هر دو طرف از همکاری با یکدیگر راضی خواهند بود.
درآمدزایی از طریق افیلیت مارکتینگ، بدون محدودیتهای سنی و تحصیلی و همچنین فارغ از مرزهای فیزیکی و جغرافیایی یک راهکار عملی و در دسترس برای تمام اقشار جامعه بهحساب میآید.
هر فردی که دارای بستری برای تبلیغ در اینترنت باشد؛ میتواند در فروش محصولات تأثیرگذار باشد و در ازای هر فروش، پورسانت مشخصی را دریافت کند.
در ادامه در مورد چگونگی کسب درآمد از این متد توضیحاتی ارائه خواهم داد.
سیستم همکاری در فروش چطور کار میکند؟
همانطور که در بخش قبل هم ذکر کردم، معمولاً سیستمهای همکاری در فروش هیچ محدودیتی برای جذب افیلیت یا همکار ندارند.
یک پیج اینستاگرامی و تعدادی فالوئر که شما را دنبال میکنند، میتواند یک نقطه آغاز برای شروع درآمدزایی در این سیستم باشد.
اگر صاحب یک وبلاگ پربازدید و یا یک سایت پرمخاطب هستید میتوانید با قراردادن لینکها و بنرهای تبلیغاتی محصولات در وبسایتتان، یک واسطه برای خرید مشتریان باشید و بهازای هر خرید پورسانت دریافت کنید.
اگر اینفلوئنسر و بلاگری در فضای اینستاگرام هستید و افراد بسیاری ایده و علاقهمندیهای شما را دنبال میکنند؛ میتوانید با معرفی محصولات، در سبد خرید مشتریان تأثیرگذار باشید و بدون سرمایهگذاری اولیه در سود حاصل از این فروش سهیم باشید.
مهم نیست که با چه شیوه تبلیغی کار میکنید، وظیفه شما ترغیب مشتریان به خرید است؛ در هر بستری که در اختیار شماست و دنبالکنندگانی دارید میتوانید تبلیغات را انجام بدهید.
در حال حاضر سایتها، پیجهای اینستاگرام، کانال و گروههای تلگرام و حتی شبکههای اجتماعی داخلی مانند روبیکا و آپارات از جمله پلتفرمهایی هستند که افراد از تبلیغ در آن کسب درآمد میکنند.
مزایای کسب درآمد از طریق همکاری در فروش چیست؟
فراگیری کسب درآمد به شیوه بازاریابی وابسته، نشان میدهد افیلیت مارکتینگ، بازیکنی است که هم در زمین بازاریابان و هم در زمین فروشندگان بازی میکند. در این قسمت به برخی از مزایای همکاری در فروش خواهیم پرداخت.
مزایای بازاریابی وابسته از دیدگاه بازاریابان
برخی از مزایای افیلیت مارکتینگ از منظر افیلیتهای سیستم عبارت است از:
•ورود آسان
افیلیتها مهم نیست در چه منطقه جغرافیایی زندگی میکنند، میزان تحصیلات، سن و یا جنسیتشان چیست. در یک سیستم همکاری در فروش تنها وظیفه افیلیت تبلیغ و اثرگذاری در افزایش فروش محصولات است؛ بنابراین عموماً هیچگونه محدودیتی برای ورود به این شغل وجود ندارد.
•بدون نیاز سرمایهگذاری اولیه
تنها نیاز عضویت در یک سیستم همکاری در فروش، در اختیار داشتن بستری برای تبلیغ است. هیچگونه هزینه عضویت و یا حق اشتراک ماهانهای بابت عضویت در سیستمهای همکاری در فروش از بازاریابان دریافت نخواهد شد.
همچنین افیلیتها از مسائلی چون تأمین کالا، نگهداری، ارسال کالا و یا معیوب بودن کالاها فارغ هستند. تمام این مسائل از طریق فروشنده یا تأمینکننده محصول رفعورجوع خواهد شد.
•بدون نیاز به دانش تخصصی
به بازاریابان توصیه میشود برای موفقیت بیشتر اطلاعاتی در مورد بازاریابی آنلاین، بازاریابی محتوایی، چگونگی افزایش تعامل مشتریان و ... کسب کنند اما برای ورود به این حوزه هیچگونه دانش تخصصی نیاز نیست.
هیچ سیستمی افراد را ملزم به دانستن این دست اطلاعات نمیکند، در برخی از موارد آموزشهای موردنیاز از طریق برنامه افیلیتی که با آن کار میکنید در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
•دارای درآمد غیرمنفعل
درآمد منفعل، نوعی سود است که بدون دخالت زیاد افراد به دست میآید و حاصل فعالیتهایی است که درگذشته انجام شده است. به طور مثال سود حاصل از اجاره ملک یا سودهای بانکی از جمله درآمدهای غیرفعال به شمار میرود.
عضویت در سیستمهای همکاری در فروش، سبب میشود افیلیتها درآمد غیرفعال داشته باشند. پس از اینکه لینک خرید یک محصول را در وبسایت خود قرار دادید؛ نیازی نیست کار بیشتری انجام دهید و مشتریانی که از طریق این لینک اقدام به خرید انجام دهند، پورسانت خریدشان در حساب شما اعمال خواهد شد.
•بدون درگیری و برخورد با مشتریان
تمام وظیفهای که به عنوان یک افیلیت برعهده شماست، تبلیغ کالا و مدیریت لینکهای فروش است که در وبسایت، بلاگ و یا صفحه اینستاگرام خود قرار میدهید. افیلیتها هیچگونه درگیری و برخوردی با مشتریان نخواهند داشت و مواردی مانند پیگیری سفارشات، ارسال، بستهبندی، انبارداری، گارانتی محصولات و ... تماماً به عهده فروشنده کالا میباشد.
•بدون ریسک مالی
ازآنجاییکه شروع کار در یک سیستم همکاری در فروش، هیچگونه هزینه اولیهای نیاز ندارد؛ بنابراین ریسک مالی و ضرر و زیانی شما را تهدید نخواهد کرد.
مزایای بازاریابی وابسته از دیدگاه شرکتهای وابسته
برخی از مزایای همکاری در فروش از منظر فروشندگان سیستم عبارت است از:
•دسترسی آسان به فضای تبلیغات
بازاریابان در فضاهای تبلیغاتی متنوعی فعالیت میکنند. همکاری در فروش باعث میشود لینک تبلیغ محصولاتی که شرکت وابسته میفروشد در بسترهای مختلفی قرار بگیرد. به این ترتیب افراد بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی داخلی، شبکههای اجتماعی خارجی و وبلاگها و سایتهای پرمخاطب، با برند و محصولات شما آشنا خواهند شد.
•افزایش آگاهی از برند
قرارگرفتن بنرهای تبلیغ و لینکهای فروش در فضای تبلیغاتی بازاریابان، باعث میشود که افراد بسیاری در اینترنت از وجود برند شما آگاه شوند. از سویی پورسانتها تنها بهازای خریدهای کامل مشتریان پرداخت خواهد شد، بنابراین شرکت وابسته صاحب یک تبلیغ رایگان در فضای اینترنت خواهد بود.
•افزایش ترافیک ورودی و افزایش اعتبار سایت
کاربران بسیاری از طریق تبلیغات بازاریابان وارد سایت شرکت وابسته خواهند شد، حتی اگر خریدی از طریق این مخاطبین صورت نگیرد کاربران ورودی و ترافیک سایت فروشنده محصول، افزایش خواهد یافت. این موضوع باعث افزایش اعتبار سایت و بهبودهای سئویی خواهد شد.
معایب سیستم بازاریابی وابسته چیست؟
تا اینجای مطلب در مورد مزایای سیستمهای همکاری در فروش صحبت کردیم، اما به قول معروف هیچ گلی بیخار نیست! این روش کسب و کار هم برای افیلیتها و هم برای فروشندگانی که برای تبلیغ از این روش استفاده میکنند معایبی دارد که در اینجا برخی از این عیبها را، بررسی خواهیم کرد.
معایب سیستم همکاری در فروش از دیدگاه بازاریابان
برخی از معایب affiliate marketing از منظر افیلیتهای سیستم عبارت است از:
•رقابت زیاد
به دلیل ورود آسان به حوزه کاری همکاری در فروش و محدودیتهای کمی که برای عضویت در اینگونه سیستمها وجود دارد، بازار رقابت در این حوزه شدید است.
•پروسه درآمدزایی نسبتاً طولانی
مشخصاً اگر صاحب یک وبسایت تازهتأسیس هستید و یا پیج اینستاگرام خود را بهتازگی راهاندازی کردهاید، مخاطب زیادی نخواهید داشت. این امر موجب میشود زمان رسیدن به درآمد از این طریق نسبتاً طولانی باشد.
•عدم کنترل روی محصولات
افیلیتها لینک فروش محصولات را در بلاگ یا وبسایت خود قرار میدهند؛ بنابراین دسترسی و کنترلی بر قیمتگذاری و کیفیت محصولات نخواهند داشت. اگر محصولی بیکیفیت و یا با قیمت بالا را تبلیغ کنید، ممکن است به اعتبار خود در بین مخاطبینتان آسیب برسانید.
•پرداخت کمیسیون بهازای فروش
در سیستمهای افیلیت مارکتینگ، پورسانتها تنها بهازای خرید کامل مشتریان پرداخت خواهد شد؛ بنابراین بابت بازدید و یا کلیکهایی که مخاطبین انجام میدهند پورسانتی به بازاریابان پرداخت نخواهد شد.
معایب سیستم همکاری در فروش از دیدگاه شرکتهای وابسته
برخی از معایب همکاری در فروش از منظر فروشندگان این سیستم عبارت است از:
•هزینه راهاندازی
پیوستن به برنامه افیلیت برای فروشندگان در ابتدای کار هزینه بر خواهد بود. ایجاد زیرساختهای لازم برای افیلیتها و پشتیبانی آنها از جمله هزینههایی است که برای شروع کار در سیستم افیلیت مارکتینگ باید در نظر بگیرید.
•عدم صداقت افیلیتها با مشتریان
هر شرکت وابسته، با صدها و یا هزاران نفر افیلیت برای فروش همکاری خواهد کرد.
کنترل این تعداد افیلیت از دسترس شرکتهای وابسته خارج است و این باعث میشود گاهی بازاریابان برای ترغیب بیشتر مخاطبان به خرید، وعده و تبلیغات دروغین ارائه کنند. زمانی که مخاطب برای خرید به سایت فروشنده کالا مراجعه کند، با اطلاعاتی مغایر با آنچه افیلیت ارائه کرده است مواجه خواهد شد و این میتواند موجب بدنامی برند مورد تبلیغ شود.
کسب درآمد از طریق همکاری در فروش؛ بله یا خیر؟
در نهایت آیا کسب درآمد از طریق سیستم همکاری در فروش میتواند کارساز باشد یا خیر؟
طبق نظرسنجیهای انجام شده از افیلیتها و بازاریابانی که در این حوزه مشغول به کار هستند، کسب درآمد از روش بازاریابی واسطهای همچنان یکی از پرطرفدارترین روشهای کسب درآمد آنلاین محسوب میشود.
اما واضح و مبرهن است که درآمدزایی در این روش یک شبه اتفاق نخواهد افتاد! اگر بهتازگی یک سایت را راهاندازی کردهاید؛ نباید انتظار داشته باشید که درآمد خیلی زیادی در نصیبتان شود اما با سختکوشی و پشتکار شما هم خواهید توانست به قلههایی که دیگران فتح کردهاند دست پیدا کنید.
یکی دیگر از موارد بسیار مهم در رسیدن به درآمد از روش همکاری در فروش، برنامه افیلیتی است که با آن کار میکنید.
سیستم افیلیتی که با آن کار میکنید، تا حد زیادی در رضایتمندی یا عدم رضایت شما از کار بهعنوان همکار فروش، در افیلیت مارکتینگ مؤثر خواهد بود.
در حال حاضر نمونههای خارجی بسیاری مانند آمازون، به روش همکاری در فروش تبلیغ محصولات و یا خدمات خود را انجام میدهند.
این شیوه کسب درآمد در سالهای اخیر جای خود را بازار کسب و کارهای آنلاین ایرانی نیز باز کرده است.
یکی از نمونه های ایرانی این سیستم نیز، سیستم همکاری در فروش دایان افیلیت است. سیستمهای دیگری هم مانند سبزگستر، می مارکت و غیره وجود دارند اما به دلیل رضایت و قدمت این برند، ما ترجیح به نام بردن از آن کردیم. برای ثبت نام، عضویت و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره سیستم همکاری در فروش دایان افیلیت، کلیک کنید.