کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رکورد شکنی 75 ساله نرخ تورم


کد خبر : ۸۲۹۰۲دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶:۱۸۴۷۰۸ بازدید

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با استناد به نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی که منتشر نمی شود اعلام کرد که رکورد تورم 75 ساله ایران شکسته شد!
رکورد شکنی 75 ساله نرخ تورمرکورد شکنی 75 ساله نرخ تورم

احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در توئیتی با استناد به گزارش اخیر بانک مرکزی از نرخ تورم که البته هنوز منتشر نشده است، اعلام کرد: به تازگی رکورد 75 ساله تورم در ایران شکسته شد؛ اگر غیر از این است، بانک مرکزی گزارش فروردین ۱۴۰۰ را منتشر کند.

وی تأکید کرد که ایران فقط در سال‌های اشغال (سال های پس از 1320 و اشغال کشور به دست متفقین)، شاهد تورم بالاتر از 50 درصد بوده است. به گزارش خراسان، بانک مرکزی از سال 1316 تاکنون نرخ تورم را محاسبه می کند و تا 1396 نرخ تورم سالیانه محاسبه شده این بانک به طور رسمی منتشر شده است اما پس از آن شورای عالی آمار مصوب کرد که بانک مرکزی مجوز انتشار نرخ تورم را ندارد و فقط مرکز آمار مرجع اعلام نرخ تورم است.

این در حالی است که مرکز آمار از سال 1381، نرخ تورم را محاسبه و اعلام کرده است. با بررسی جدول نرخ تورم سالیانه اعلامی از سوی بانک مرکزی مشخص می شود که بالاترین نرخ های تورم سالیانه در اقتصاد ایران به سال های 1320، 21 و 22 که سال های پس از اشغال کشور در جنگ جهانی دوم به دست متفقین است، بر می گردد.

با توجه به این که بالاترین نرخ تورم در این 75 سال پس از اشغال ایران مربوط به نرخ تورم 49.4 درصدی سال 1374 است، می توان نتیجه گرفت که نرخ تورم سالیانه در فروردین براساس گزارش بانک مرکزی از رقم 49.4 درصد نیز فراتر رفته است. این در حالی است که مرکز آمار در آخرین گزارش خود نرخ تورم سالیانه در فروردین امسال را 38.9 درصد اعلام کرده بود. پیش از این نیز رکورد نرخ رشد نقدینگی کشور از سال 1352 تاکنون در سال گذشته شکسته شده بود.

xolutelqklql2rfl04iu.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها