کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پایان ذخایر معدنی ایران در 15 تا 25 سال آینده


کد خبر : ۸۲۴۴۵شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳:۴۸۳۰۹۶ بازدید

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: حدود پنج هزار معدن غیرفعال در کشور وجود دارد که با وجود اینکه پروانه‌های بهره‌برداری صادر ...
پایان ذخایر معدنی ایران در 15 تا 25 سال آیندهپایان ذخایر معدنی ایران در 15 تا 25 سال آینده

آرمان‌ملی: رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: حدود پنج هزار معدن غیرفعال در کشور وجود دارد که با وجود اینکه پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده است ولی فعالیت معدنی در آنها انجام نمی‌شود چون بخشی از مجوزها در دست افرادی است که یا اهلیت و توانایی ندارند یا به هر دلیلی مشکلات دیگری دارند.

دکتر تقی نبئی در جمع خبرنگاران، از برنامه‌های وزارت صمت و شورای عالی معادن، برای کمک به حل مشکلات آنها خبر داد و افزود: مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعدادی از این معادن به دلیل در انحصار افراد بودن غیرفعال است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه محدودیت‌ها و ضرب‌الاجل‌هایی که در قانون و آیین‌نامه‌های مربوطه پیش‌بینی شده با جدیت بیشتری در سال جدید پیگیری می‌شود، گفت: مجوزهای افرادی که کار نکنند به پیشنهاد وزارت صمت و تصاوب شورای معادن استان یا شورای عالی معادن تحت ماده ۲۰ قانون معادن سلب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه پس از این مرحله، بلافاصله از طریق مزایده به متقاضیان و افرادی که اهلیت آنها قبلا بررسی شده و صلاحیت فنی و مالی دارند واگذار می‌شود، افزود: اینگونه نیست که مثل گذشته مهلت‌های چندساله داده شود و پروانه معادن به هر دلیلی سال‌های زیادی بدون فعالیت، اعتبار داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با تاکید بر اینکه ما متولی طرح احیا نیستیم گفت: ما به آنچه که در وزارت صمت از سال گذشته برنامه ریزی شد و استارت خورد کمک کردیم و بر اساس برنامه‌ای که دارند حدود ۲۰ درصد از این معادن غیرفعال را در مدت زمان یک سال احیا کنند.

او افزود: این طرح در سال اول پیشرفت خوبی دارد چون مخصوصا در بخش اطلاعات مربوط به معادن، ضعف اطلاعاتی وجود داشت که  گردآوری اطلاعات به‌صورت کامل انجام شد.  این مسئــول با بیــان اینکه حدود ۶۰۰ مورد از این محدوده‌ها را نظام مهندسی معدن، برای شرکت تهیه و تولید که مجری طرح احیای معادن است انجام داده است، گفت: اطلاعات مربوطه در حال حاضر کامل است و با جلساتی که در استان‌ها به کمک سازمان نظام مهندسی معدن و نمایندگان شرکت تهیه و تولید برگزار شد، بخشی از مشکلات مربوطه حل و به عرصه فعالیت بازگشته‌اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران خاطرنشان کرد: مشکلات تعدادی دیگر از آنها که نسبتا پیچیده است، به زمان بیشتری برای حل ‌و فصل نیاز  است. او با تاکید بر اینکه معدن به مرتع ارجح است، افزود: در قوانین هم اینگونه پیش‌بینی شده است و توقع ما از مسئولان بخش حفاظت منابع طبیعی این است که به جای اینکه به استعلام درخواست‌ مجوزهای معدنی، جواب منفی بدهند، پروتکل تعیین کرده و از معدنکار طرح بازسازی بخواهند نه اینکه به طور کلی معدنکاری را تعطیل کنند. او در ادامه به یکی از چالش‌های بزرگ بخش معدن کشور اشاره کرد و گفت: چالش تاسف بر انگیز این است که با توجه به حجم و گستره فعالیت‌های معدنی که داریم،

ذخایر معدنی کشف شده ما رو به اتمام است. اگر طرح‌های اکتشافی جدید نداشته باشیم و مساعدت دستگاه‌هایی مثل محیط زیست و منابع طبیعی در کنار آن نباشد، و صدور مجوزهای  اکتشافی به آن نسبتی که  نیاز کشور  است انجام نشود،  در آینده بخش صنعت،  صنایع و معادن و زنجیره گسترده‌ای  از  صنایع زیر مجموعه دچار مشکل خواهد شد. رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، با اشاره به اینکه، ذخایر معدنی ما در یک بازه زمانی ۱۵ تا ۲۵ ساله جوابگو است افزود: بنابراین اکتشاف را باید از همین امروز شروع کنیم و درخواست ماهم این است که مسئولان منابع طبیعی، توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها