کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران: مذاکره و پیشنهاد گام به گام با آمریکا نداریم


کد خبر : ۸۱۶۳۴یکشنبه، ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳:۴۵۷۵۹۱ بازدید

با نزدیک شدن به موعد مذاکره میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برجام در هفته جاری، دولتمردان کشورمان طرح پیشنهاد اقدامات گام به گام و ...
ایران: مذاکره و پیشنهاد گام به گام با آمریکا نداریمایران: مذاکره و پیشنهاد گام به گام با آمریکا نداریم

با نزدیک شدن به موعد مذاکره میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برجام در هفته جاری، دولتمردان کشورمان طرح پیشنهاد اقدامات گام به گام و نیز مذاکره با آمریکا در این مرحله را رد کرده و می‌گویند تنها با کمیسیون مشترک برجام گفتگو خواهند کرد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه که قرار است این هفته برای مذاکره درباره برجام در نشست اعضای این پیمان به وین، پایتخت اتریش سفر کند، روز یکشنبه ۱۵ فروردین با یادآوری گفته‌های دیگر مسئولان دولتی و رهبر ایران گفت: «ما در وین هیچ گونه مذاکره‌ای، چه مستقیم، چه غیر مستقیم با آمریکایی‌ها نخواهیم داشت. ما با کمیسیون مشترک مذاکره می‌کنیم.»

عراقچی تأکید کرد: «گفتگوهای ما با ۱+۴ در وین در مورد برداشته شدن تحریم‌ها که آمریکایی‌ها باید ابتدا بردارند، خواهد بود.»

وی در مورد پیشنهاد لغو گام به گام تحریم‌ها نیز گفت: «ما هیچ پیشنهاد گام به گامی با آمریکا نداریم و قبول هم نمی‌کنیم.»

معاون وزیر خارجه افزود: «خواسته و شرط ما برای بازگشت به برجام آن است که آمریکا اول همه تعهدات برجامی خود را انجام بدهد و تمام تحریم‌ها علیه ما را بردارد. بر عهده کمیسیون مشترک خواهد بود که به هر روشی که می‌داند آمریکا را به چنین اقدامی قانع کند، آن دیگر به ما ربطی ندارد.»

عراقچی با تأکید بر این که گفتگوهای وین «فنی» خواهد بود، گفت که این گفتگوها از جمله درباره «تحریم‌هایی که باید برداشته شود»، «ترتیب آن» و «راست‌آزمایی» آن به دست ایران خواهد بود.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ضمن رد دیدار مستقیم بین مقامات ایران و آمریکا، چنین نشستی را «غیر ضروری» توصیف کرده بود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز گذشته در واکنش به سخنان یک مقام آمریکایی در مورد پیشنهاد گام به گام گفت: «هیچ طرح گام به گامی مطرح نیست و سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران برداشته شدن همه تحریم‌های آمریکاست.»

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود قصد داریم درباره گام‌های ایران که باید برای بازگشت به پایبندی خود به برجام بردارد، گفت‌وگو کنیم.

وزارت امور خارجه آمریكا گفته است كه تمركز گفتگوهای وین بر «اقدامات هسته‌ای است كه ایران برای بازگشت به انطباق با برجام» باید انجام دهد. هر دو دولت ایران و آمریکا تاکنون به صورت مستقیم یا تلویحی تمایل خود به بازگشت به تعهدات برجامی را ابراز کرده‌اند، اما هر کدام می‌گویند دیگری باید در این زمینه آغاز کننده باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها